Kjork: Nej. Det är lätt att svara på.
Rent logiskt blir det ingen skillnad.
Men sannolikt har man fler ”dåliga” kunder bland de som har rörligt än snittet. Så du bör göra en liten vinns på timdebitering om du är en snittkund.

Men man få ju möjligheten att spara lite om elpriset skulle sticka iväg till 40kr/kWh någon enstaka timme.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Jag tänker inte binda, så min fråga gäller endast om jag lika gärna kan välja Tibber redan nu trots att jag ej anpassar min förbrukning eller jag ska välja vanliga rörligt månadspris. Vi får såklart utgå från att jag är en ”normalförbrukare”.

Styrningen har jag inte orkat läsa på om och frånluftsvärmepumpen är i klenaste laget så har inte några möjligheter styra så mycket nu ändå. Ska byta i höst.

tillägg: byta ska jag göra imorgon senast. Väljer bara nåt på elskling som är rörligt. Eller tibber.
Jag har inte läst så mycket om övriga elbolag men jag kör tibber. Grön el samt inga påslag. Bra app där man kan se förbrukning och elpris. Jag rekommenderar till de jag känner.

Edit: de har en månatlig avgift på ca 30kr
 
@Björn Smedsgård Så här ser det tex ut med temperaturen i min VVB denna veckan. Duschat varje morgon runt 9 kanske. Som du ser så märks det inte så mycket att den tycker det behövs värmas. Men det kan ju givetvis bli värre med fler personer som duschar varmare och längre etc.

Linjediagram som visar temperaturen i en varmvattenberedare över fyra dagar med små förändringar vid 9 varje morgon.

Min styrning är att jag byter läge på pumpen från Ekonomi till Normal då priset är max 15% högre än dygnets billigaste timme. Det fungerar bra.
 
  • Gilla
Bråkis
  • Laddar…
Spännande! Hur ser den automationen ut? Har labbar lite nu och funderar på att göra det enkelt o köra då man ligger under dygnsmedelpriset. De har jag testat nu i node red och de var väldigt enkelt att få till och känns rätt vettigt.

J Jensa86 skrev:
@Björn Smedsgård Så här ser det tex ut med temperaturen i min VVB denna veckan. Duschat varje morgon runt 9 kanske. Som du ser så märks det inte så mycket att den tycker det behövs värmas. Men det kan ju givetvis bli värre med fler personer som duschar varmare och längre etc.

[bild]

Min styrning är att jag byter läge på pumpen från Ekonomi till Normal då priset är max 15% högre än dygnets billigaste timme. Det fungerar bra.
 
J Jensa86 skrev:
@Björn Smedsgård Så här ser det tex ut med temperaturen i min VVB denna veckan. Duschat varje morgon runt 9 kanske. Som du ser så märks det inte så mycket att den tycker det behövs värmas. Men det kan ju givetvis bli värre med fler personer som duschar varmare och längre etc.

[bild]

Min styrning är att jag byter läge på pumpen från Ekonomi till Normal då priset är max 15% högre än dygnets billigaste timme. Det fungerar bra.
Vad blir skillnaden i pumpens arbetssätt när du byter mellan normal och ekonomi? Jag har försökt läsa ut det på vår Thermia pump. Men kan inte hitta något skrivet kring vad den egentliga skillnaden faktiskt är.
 
A Anderscurl skrev:
Vad blir skillnaden i pumpens arbetssätt när du byter mellan normal och ekonomi? Jag har försökt läsa ut det på vår Thermia pump. Men kan inte hitta något skrivet kring vad den egentliga skillnaden faktiskt är.
den gör väl mindre varmt vatten.
 
K kjork skrev:
Jag har inte läst så mycket om övriga elbolag men jag kör tibber. Grön el samt inga påslag. Bra app där man kan se förbrukning och elpris. Jag rekommenderar till de jag känner.

Edit: de har en månatlig avgift på ca 30kr
Varför har du valt just Tibber? Du kan ju köra något annat elbolag med timdebitering, och slippa den fasta månadsavgiften.
 
S slugger75 skrev:
Varför har du valt just Tibber? Du kan ju köra något annat elbolag med timdebitering, och slippa den fasta månadsavgiften.
De flesta bolag tar en avgift alternativt har de påslag på köpt el. Eller sitter du inne på något bra tips.
Jag gillar deras app också
 
@Björn Smedsgård Finns säkert stiligare sätt men jag har använt följande kod i configuration.yaml
binary_sensor:
- platform: template
sensors:
nordpool_cheapest_2_hours:
value_template: >-
{% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %}
{{ (now() >= l[0].start and now() <= l[0].end)
or (now() >= l[1].start and now() <= l[1].end) }}
nordpool_cheapest_4_hours:
value_template: >-
{% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %}
{{ (now() >= l[0].start and now() <= l[0].end)
or (now() >= l[1].start and now() <= l[1].end)
or (now() >= l[2].start and now() <= l[2].end)
or (now() >= l[3].start and now() <= l[3].end) }}

Då får jag en binär sensor som är sann eller falsk. Låt säga att jag vill att min vvb ska köra de 4 billigaste timmarna så väljer jag att aktivera VVB:n om den skapade sensorn "nordpool_cheapest_4_hours" är sann. Funkar väldigt bra. Väljer antalet timmar värmepumpen ska gå genom att ta hänsyn till utetemperaturen.

Jag har använt omvänd nattsänkning för att tvinga igång min thermia diplomat med hjälp av hysteres.
 
  • Gilla
Björn Smedsgård och 1 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Varför har du valt just Tibber? Du kan ju köra något annat elbolag med timdebitering, och slippa den fasta månadsavgiften.
Jag körde dem även för deras styrning och för att se verkar sälja solel dyrare än tex vattenfall. Mitt snittpris på tibber i juli var 23 öre. Snittpriset vattenfall rörligt var 120. Även statistiken och insikterna är bra. Möjligen är greenly bra? Men många bolag är egentligen bara pappersprodukter.
 
Denna tycker jag fungerar toppen, man ställer hur långt fram den ska kolla priset och hur hårt den ska styra, styr sedan börvärdet på innetempen och ökar när det är billigt innan det blir dyrt och minskar när det är dyrt
https://github.com/jpulakka/nordpool_diff
 
Så här ser det ut i ha, dock lite rörig då jag testar 3 olika som man ser längst ner
 
  • Skärmdump visar grafer över värmepumpens temperatur och elpriser med noteringar för olika mätvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
B Björn Smedsgård skrev:
Spännande! Hur ser den automationen ut? Har labbar lite nu och funderar på att göra det enkelt o köra då man ligger under dygnsmedelpriset. De har jag testat nu i node red och de var väldigt enkelt att få till och känns rätt vettigt.
Jag har en switch som sätter på Normal när den är On och Ekonomi när den är off. Sen en automation som som triggar det on när priset är lågt och en som triggar det off när det är högt. Det går ju att få ihop till en automation men yaml är inte riktigt min grej så detta kändes lättare:

alias: Billigt Varmvatten Off
description: ""
trigger:
- platform: state
entity_id: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025
attribute: current_price
condition:
- condition: template
value_template: >-
{{ state_attr('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025', 'current_price') >
state_attr('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025', 'min') * 1.15 }}
- condition: state
entity_id: switch.varmepump_varmvatten_normal
state: "on"
action:
- service: switch.turn_off
data: {}
target:
entity_id: switch.varmepump_varmvatten_normal
mode: single

A Anderscurl skrev:
Vad blir skillnaden i pumpens arbetssätt när du byter mellan normal och ekonomi? Jag har försökt läsa ut det på vår Thermia pump. Men kan inte hitta något skrivet kring vad den egentliga skillnaden faktiskt är.
Vad jag har kunnat se så är det enbart temperaturen som skiljer. Vid Ekonomi så börjar den värma varmatten när temperaturen sjunker till 45 grader och slutar när det är 50.
För Normal så kör den istället mellan 50 och 55 grader. Vid normal så verkar den dock även köra varmvatten ibland när den inte sjunkit till 50 än som kan ses på grafen. Men vad jag har kunnat se så kör den aldrig över 55 på Normal och med Ekonomi så verkar den alltid vänta tills det sjunker till 45 innan den gör varmvatten igen.
Jag har dock bara haft modbus support i ca ett halvår så har inte haft så mycket konkurens av att värma huset under tiden. Kan hända att den gör lite annorlunda då.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
ahh, men det där är nog ett bättre sätt än de jag valt. detta ska jag prova också.

M mocklarn skrev:
@Björn Smedsgård Finns säkert stiligare sätt men jag har använt följande kod i configuration.yaml
binary_sensor:
- platform: template
sensors:
nordpool_cheapest_2_hours:
value_template: >-
{% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %}
{{ (now() >= l[0].start and now() <= l[0].end)
or (now() >= l[1].start and now() <= l[1].end) }}
nordpool_cheapest_4_hours:
value_template: >-
{% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %}
{{ (now() >= l[0].start and now() <= l[0].end)
or (now() >= l[1].start and now() <= l[1].end)
or (now() >= l[2].start and now() <= l[2].end)
or (now() >= l[3].start and now() <= l[3].end) }}

Då får jag en binär sensor som är sann eller falsk. Låt säga att jag vill att min vvb ska köra de 4 billigaste timmarna så väljer jag att aktivera VVB:n om den skapade sensorn "nordpool_cheapest_4_hours" är sann. Funkar väldigt bra. Väljer antalet timmar värmepumpen ska gå genom att ta hänsyn till utetemperaturen.

Jag har använt omvänd nattsänkning för att tvinga igång min thermia diplomat med hjälp av hysteres.
 
Skulle man kunna få en inbjudan? :giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.