hej! du har PM

M mocklarn skrev:
@Björn Smedsgård Finns säkert stiligare sätt men jag har använt följande kod i configuration.yaml
binary_sensor:
- platform: template
sensors:
nordpool_cheapest_2_hours:
value_template: >-
{% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %}
{{ (now() >= l[0].start and now() <= l[0].end)
or (now() >= l[1].start and now() <= l[1].end) }}
nordpool_cheapest_4_hours:
value_template: >-
{% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %}
{{ (now() >= l[0].start and now() <= l[0].end)
or (now() >= l[1].start and now() <= l[1].end)
or (now() >= l[2].start and now() <= l[2].end)
or (now() >= l[3].start and now() <= l[3].end) }}

Då får jag en binär sensor som är sann eller falsk. Låt säga att jag vill att min vvb ska köra de 4 billigaste timmarna så väljer jag att aktivera VVB:n om den skapade sensorn "nordpool_cheapest_4_hours" är sann. Funkar väldigt bra. Väljer antalet timmar värmepumpen ska gå genom att ta hänsyn till utetemperaturen.

Jag har använt omvänd nattsänkning för att tvinga igång min thermia diplomat med hjälp av hysteres.
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Skulle man kunna få en inbjudan? :giggle:
 
Tackar! :)
 
Hej alla Tibberanvändare och övriga timdebit abonnenter! Veckans elpriser ser ju lite kul ut utom möjligen för solcellerna på taket… Har ni något kul eller smart sätt att utnyttja denna period? (Extremlågt pris dygnet runt i flera dygn) Smart styrning blir ju lite överflödig om man inte sitter med någon jobbig effekt tariff att ta hänsyn till möjligen.
Graf som visar elpriser med låga priser kring 7 öre, med tidpunktsmärkning och prisvariationer över veckans dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vi kanske gör i dessa tider är möjligtvis att se till att för en gångs skull se till att komma ner till botten av tvättkorgen
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Hej alla Tibberanvändare och övriga timdebit abonnenter! Veckans elpriser ser ju lite kul ut utom möjligen för solcellerna på taket… Har ni något kul eller smart sätt att utnyttja denna period? (Extremlågt pris dygnet runt i flera dygn) Smart styrning blir ju lite överflödig om man inte sitter med någon jobbig effekt tariff att ta hänsyn till möjligen.
[bild]

Det vi kanske gör i dessa tider är möjligtvis att se till att för en gångs skull se till att komma ner till botten av tvättkorgen
Så brukar vi göra också: tvätta mycket (bra läge på helgen oftast) och framförallt de där sakerna man vill köra i högre temperaturer. Ladda bilen lite extra om det behövs kanske.
 
Pyrolys i ugnen.
 
  • Gilla
Allan J
  • Laddar…
Hej, en fråga om Tibber. Jag ska snart flytta till hus och funderar starkt på rörligt timpris och Tibber. Krävs det att man kan styra sin värmepump, vi kommer ha bergvärme och den är nog 10 år så vi är osäkra om det är kompatibelt med en så gammal och styrning. Är Tibber bra oavsett om värmestyrning är möjligt? Tacksam för svar
 
ByggLouise ByggLouise skrev:
Hej, en fråga om Tibber. Jag ska snart flytta till hus och funderar starkt på rörligt timpris och Tibber. Krävs det att man kan styra sin värmepump, vi kommer ha bergvärme och den är nog 10 år så vi är osäkra om det är kompatibelt med en så gammal och styrning. Är Tibber bra oavsett om värmestyrning är möjligt? Tacksam för svar
ByggLouise ByggLouise skrev:
Hej, en fråga om Tibber. Jag ska snart flytta till hus och funderar starkt på rörligt timpris och Tibber. Krävs det att man kan styra sin värmepump, vi kommer ha bergvärme och den är nog 10 år så vi är osäkra om det är kompatibelt med en så gammal och styrning. Är Tibber bra oavsett om värmestyrning är möjligt? Tacksam för svar
Är nog bra om du kan styra bergvärmepumpen, nästan alla går att styra genom att lura pumpen att det är varmare ute än det verkligen är, är hyfsat lätt att koppla helt själv, min pump är 18år
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
ByggLouise ByggLouise skrev:
Hej, en fråga om Tibber. Jag ska snart flytta till hus och funderar starkt på rörligt timpris och Tibber. Krävs det att man kan styra sin värmepump, vi kommer ha bergvärme och den är nog 10 år så vi är osäkra om det är kompatibelt med en så gammal och styrning. Är Tibber bra oavsett om värmestyrning är möjligt? Tacksam för svar
Jag installerade en Ngenic Tune på min äldre BVP. Köpte från Tibber store med rabatt.

https://tibber.com/se/store/produkt...itC4RF9YsUZUT4pgu53OnNU_ggxUIAnYaAo2WEALw_wcB
 
Någon som lyckats få in ngenic i HomeAssistant?
 
Någon annan som har smart price adaption på på sin Nibe bergvärmepump?

Hur brukar er graf se ut? Varför inte värma upp mer på natten än mitt på dagen då elpriset är som högst?

/
 
  • Mobilappskärmdump med temperaturgraf för Nibe bergvärmepumpsensor "hot water charging".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M Martin5lgn skrev:
Någon annan som har smart price adaption på på sin Nibe bergvärmepump?

Hur brukar er graf se ut? Varför inte värma upp mer på natten än mitt på dagen då elpriset är som högst?


/
jag har styrning på både värme och varmvatten. Vattnet via den inbyggda funktionen och värmen via Ngenic tune. Bifogar bild på varmvattnet.
 
  • Skärmdump av elprisgraf med snittpriset och tidsintervall för varmvattenstyrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över varmvattentemperatur under ett dygn märkt med "Varmvatten laddning (BT6) °C".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Har du varmvattnet på 20 grader på natten? Min börjar värme upp när den når ca 40 grader av oklar anledning.
Den är ju inte smart.
 
M Martin5lgn skrev:
Har du varmvattnet på 20 grader på natten? Min börjar värme upp när den når ca 40 grader av oklar anledning.
Den är ju inte smart.
det verkar som den går rätt lågt ja. Har inte testat hur det blir om man tex tappar upp ett bad under de dyra timmarna.
 
Någon som vet om och isf hur man kan ”smartstyra” en Comfortzone CE50?
 
Kolla på ngenics hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.