Jag ligger alltid under vanligt rörligt trots att stora besparingen är på värmesidan ligger jag under på sommaren också, styr endast 1 avfuktare och vvb I bastuhuset via elpriset nu Elkostnadsjämförelse: förbrukning, snittpris per kWh, kostnad med timavräkning vs viktat spotpris och sparad summa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elräkning som visar kostnader för maj med posterna för el, abonnemang, moms och öresavrundning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
Sjövärmepumpen styr jag via homeassistant som ändrar börvärden på innegivaren via elpriset.
Den gasar på innan det blir dyrt och sänker när det är dyrt, funkar kanon.
Provade tidigare styra via tibber algoritmer och även egna % i förhållande till elpriset typ 1 temp när elpriset var 20% över dagens lägsta eller 80% av dagens högsta men homeassistant funkar mycket bättre
 
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
Vi har en IVT190 som jag började styra till att värma på natten i januari (160m2). Betongplattan håller värmen bra med hjälp av stödeldning 2 tim på kvällen. Har en Zoe elbil som laddas på natten. Vi betalade 141 öre/kWh i dec (2253 kWh), 73 öre i jan (2021 kWh), 40 öre i feb (1657 kWh) och 99 öre i mars (1598 kWh). Timpris m Tibber fungerar bra för oss o med statliga subventioner blev elkostnaden ganska ok i vinter
 
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
Attitudeswe
Dial_595 Dial_595 skrev:
I fallet du har element från -72 som vi antar jag det? Fördelen vore iaf smart styrning primärt.

Okej med Maj månads förbrukning, baserat på spotpriset per timm och jämförelse av Skånska Energi och Tibber för elhandel skiljer det 3,11% (inräknat månadsavgifter) till Tibbers fördel, eller 42 kronor om man ska vara petnoga.

Någon som vet om man kan hämta data från Nordpool någonstans för längre perioder per timme? Tänker inte klippa & klistra vecka för vecka igen…
Det finns ett smidigt python bibliotek för att processa prisdata
 
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det finns ett smidigt python bibliotek för att processa prisdata
Har du en länk?
 
S super70 skrev:
Denna kör jag i homeassistant, funkar riktigt bra
[länk]
super70, du hade en IVT490 panna som du styr?
Vad är det för komponenter som behövs?
 
Jag har en nibe 1215 sjövärmepump.
Men det borde funka lika bra å styra ivt 490.
Jag har parallellkopplat en ntc givare på 4.7 kohm med utegivaten med hjälp av ett potentsialfritt styrt relä,jag kör nexa för jag hade det hemma men finns andra märken exp.fibaro som har såna.
Sedan måste du styra relät på nått sett, jag kör homeassistant som har en bra styrning, du kan även låta tibber styra den, kan ev gå med ett wifi relä direkt mot tibber fast jag är inte säker, jag kör smartthings och telldus, nu veta jag inte om man får koppla in smartthings till tibber längre.
Nu kan jag inte kolla hur mycket en 4,7 givare höjer utetempen men borde vara 10-15 grader, just det jag kör faktiskt fler givare nu så jag kan höja med typ 30 grader
 
Redigerat:
Skematisk illustration av kopplingsschema för värmepump med relä och givare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska bli kund hos Tibber och tänkte ihop med min kompis förbereda installation av bl.a. heavy duty switch för att kunna göra precis som den marknadsförs som = Kunna styra varmvattenberedaren. Problemet är att den ENDAST går att koppla med 1-fas. Vad är det om?! Båda våra VVB går på 2 fas. Jag har en 288l och han har en 150l. Är våra helt unika att gå på 2fas eller varför säljer dom enbart 1 produkt som enbart går på 1fas?

Finns det något annat vi kan köpa? Känner att jag behöver något smidigare för att kunna stänga av VVB mellan 06-09 och 17-20 ungefär som inte innebär att stänga av säkringen.

All hjälp är tacksam om hur eventuellt ni har löst det.
 
Attitudeswe
Z Zlatje skrev:
Ska bli kund hos Tibber och tänkte ihop med min kompis förbereda installation av bl.a. heavy duty switch för att kunna göra precis som den marknadsförs som = Kunna styra varmvattenberedaren. Problemet är att den ENDAST går att koppla med 1-fas. Vad är det om?! Båda våra VVB går på 2 fas. Jag har en 288l och han har en 150l. Är våra helt unika att gå på 2fas eller varför säljer dom enbart 1 produkt som enbart går på 1fas?

Finns det något annat vi kan köpa? Känner att jag behöver något smidigare för att kunna stänga av VVB mellan 06-09 och 17-20 ungefär som inte innebär att stänga av säkringen.

All hjälp är tacksam om hur eventuellt ni har löst det.

[länk]
Elektriker behövs ju oavsett om du inte istället automatiserar vridning av termostat ratten...

Shelly pro är billigare och trefas och sätts i proppskåpet:

https://www.dustinhome.se/product/5...FPPj1t25rsZFlqEwI-ArEkdXXrixWziBoCP44QAvD_BwE
 
  • Älska
Zlatje
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Elektriker behövs ju oavsett om du inte istället automatiserar vridning av termostat ratten...

Shelly pro är billigare och trefas och sätts i proppskåpet:

[länk]
verkar som att den inte är för 400v? :/
 
Jag har kopplat min vvb 2-fas och styr den med en kontaktor(dosa till höger) och shelly1pm(dosa till höger) med exp.modul med tempgivare. Har tidigare jobbat som elinstallatör.
 
  • Elkopplingsdosor på vägg med en kontaktor till höger och en Shelly1PM med expansionsmodul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.