Dial_595 Dial_595 skrev:
Nej jag använder både luftvärmepumpen och tre-fem ”dumma” element vintertid med direktverkande el. Har dock redan tänkt mig att byta dessa mot wifi-element från Adax eller Mill, ser att Tibber verkar ha integration mot Mill (som i sin tur tyvärr inte har det mot Google home). Elementen är svårare att optimera då de skulle behöva gå nattetid samt vissa timmar på helgen.
Varför är de svårare att optimera? Att de går på natt och helg är ju precis så det ska vara om elpriset fortsätter se ut på samma sätt. De stängs ju inte av helt under dagen, möjligtvis under dyraste timmen på dagen.

om du nu inte väljer tibber. Hur kommer ditt elavtal se ut och vilken lösning kommer du ha för att styra värmen?
 
Skånska betalar spotpris för solproduktionen så det blir väl samma med Tibber.

De tar ut 3,2 öre/kwh i påslag samt månadsavgift på 32 sek, vilket jag hade tjänat på att byta till Tibber för.
 
Dial_595 Dial_595 skrev:
Skånska betalar spotpris för solproduktionen så det blir väl samma med Tibber.

De tar ut 3,2 öre/kwh i påslag samt månadsavgift på 32 sek, vilket jag hade tjänat på att byta till Tibber för.
men elen du köper då?
 
Dial_595 Dial_595 skrev:
Nej jag använder både luftvärmepumpen och tre-fem ”dumma” element vintertid med direktverkande el. Har dock redan tänkt mig att byta dessa mot wifi-element från Adax eller Mill, ser att Tibber verkar ha integration mot Mill (som i sin tur tyvärr inte har det mot Google home). Elementen är svårare att optimera då de skulle behöva gå nattetid samt vissa timmar på helgen.
Om skälet för radiatorbyte är styrning så är ju annars Shelly plug ett alternativ. Förutsätter dock att radiatorerna är inkopplade enfasigt och med stickpropp.
 
Jag kan bara styra elradiatorer (komplement till LLVP) och golvvärme i källaren. Tankevurpan jag gjorde när jag bytte till timdebitering var jag jag lite antog att vi hade en genomsnittlig förbrukningsprofil och att bara genom att flytta lite förbrukning till billigare tidpunkter så skulle det vara värt det. Men månadspriset är ju förstås ett snitt, ungefär hälften tjänar på det och hälften förlorar (givet samma påslag som timdebitering). Vi är en barnfamilj med rätt inrutad tillvaro och förbrukar mest när det är som dyrast. Det är inte helt lätt att ändra på. Jag tror därför vi tillhör de som vinner på månadsdebitering och skall byta tillbaka när jag får tummen ur.
 
K kjork skrev:
men elen du köper då?
Jag tog fram senaste fakturan här och påslaget är detsamma som för Tibber vad jag förstår för avgifterna. Alltså skulle min månadskostnad för Tibber vara marginellt högre och frågan blir således om jag kan komma markant billigare undan genom att gå till timdebitering (vilket iofs var den springande punkten till att börja med).
 
  • Skärmbild av en elräkning med kostnader för elnät, övriga avgifter och elhandel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mocklarn skrev:
Om skälet för radiatorbyte är styrning så är ju annars Shelly plug ett alternativ. Förutsätter dock att radiatorerna är inkopplade enfasigt och med stickpropp.
Jo men givet att ett nytt element kostar ca 1200 stycket och ser snyggare ut samt säkert drar något mindre än våra nuvarande så…
 
Tror du att nya element har högre verkningsgrad än gamla?
 
D Daniel 109 skrev:
Tror du att nya element har högre verkningsgrad än gamla?
I fallet du har element från -72 som vi antar jag det? Fördelen vore iaf smart styrning primärt.

Okej med Maj månads förbrukning, baserat på spotpriset per timm och jämförelse av Skånska Energi och Tibber för elhandel skiljer det 3,11% (inräknat månadsavgifter) till Tibbers fördel, eller 42 kronor om man ska vara petnoga.

Någon som vet om man kan hämta data från Nordpool någonstans för längre perioder per timme? Tänker inte klippa & klistra vecka för vecka igen…
 
Jag kan garantera att att både nya och element från 1972 har exakt 100% verkningsgrad.
 
  • Gilla
lassebrun och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag kan garantera att att både nya och element från 1972 har exakt 100% verkningsgrad.
Okej. Var ändå inte därför jag ville byta ut dem.
 
Dial_595 Dial_595 skrev:
Jag tog fram senaste fakturan här och påslaget är detsamma som för Tibber vad jag förstår för avgifterna. Alltså skulle min månadskostnad för Tibber vara marginellt högre och frågan blir således om jag kan komma markant billigare undan genom att gå till timdebitering (vilket iofs var den springande punkten till att börja med).
jag lägger upp min faktura från maj också så du kan jämföra. Sedan är väl inte sommaren tiden att jämföra, då är ju värmen avstängd vilken är min och antagligen din största förbrukare.
 
  • Skärmbild av en elräkning med detaljerad kostnad för maj inklusive förbrukning, abonnemang och moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Schysst! Tackar. Nej sommaren är ju inte rätt period men jag har tyvärr gått bet på att få fram historisk data per timme för spotpris längre tillbaka.
 
Enligt tibberappen så låg snittpriset för december 2021 se3 på 228öre. Jag styr min värme till de billigare timmarna och snittade 178 öre.
 
  • Skärmdump av elräkning med detaljerad kostnad för december i mobilapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av elprisgraf i app med snittpriset 228 öre för december 2021 och årligt medel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
Superintressant! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.