293 159 läst · 1 070 svar
293k läst
1,1k svar
Ni som använder Tibber!
Varför är de svårare att optimera? Att de går på natt och helg är ju precis så det ska vara om elpriset fortsätter se ut på samma sätt. De stängs ju inte av helt under dagen, möjligtvis under dyraste timmen på dagen.Dial_595 skrev:Nej jag använder både luftvärmepumpen och tre-fem ”dumma” element vintertid med direktverkande el. Har dock redan tänkt mig att byta dessa mot wifi-element från Adax eller Mill, ser att Tibber verkar ha integration mot Mill (som i sin tur tyvärr inte har det mot Google home). Elementen är svårare att optimera då de skulle behöva gå nattetid samt vissa timmar på helgen.
om du nu inte väljer tibber. Hur kommer ditt elavtal se ut och vilken lösning kommer du ha för att styra värmen?
Om skälet för radiatorbyte är styrning så är ju annars Shelly plug ett alternativ. Förutsätter dock att radiatorerna är inkopplade enfasigt och med stickpropp.Dial_595 skrev:Nej jag använder både luftvärmepumpen och tre-fem ”dumma” element vintertid med direktverkande el. Har dock redan tänkt mig att byta dessa mot wifi-element från Adax eller Mill, ser att Tibber verkar ha integration mot Mill (som i sin tur tyvärr inte har det mot Google home). Elementen är svårare att optimera då de skulle behöva gå nattetid samt vissa timmar på helgen.
Jag kan bara styra elradiatorer (komplement till LLVP) och golvvärme i källaren. Tankevurpan jag gjorde när jag bytte till timdebitering var jag jag lite antog att vi hade en genomsnittlig förbrukningsprofil och att bara genom att flytta lite förbrukning till billigare tidpunkter så skulle det vara värt det. Men månadspriset är ju förstås ett snitt, ungefär hälften tjänar på det och hälften förlorar (givet samma påslag som timdebitering). Vi är en barnfamilj med rätt inrutad tillvaro och förbrukar mest när det är som dyrast. Det är inte helt lätt att ändra på. Jag tror därför vi tillhör de som vinner på månadsdebitering och skall byta tillbaka när jag får tummen ur.
Jag tog fram senaste fakturan här och påslaget är detsamma som för Tibber vad jag förstår för avgifterna. Alltså skulle min månadskostnad för Tibber vara marginellt högre och frågan blir således om jag kan komma markant billigare undan genom att gå till timdebitering (vilket iofs var den springande punkten till att börja med).K kjork skrev:
Jo men givet att ett nytt element kostar ca 1200 stycket och ser snyggare ut samt säkert drar något mindre än våra nuvarande så…M mocklarn skrev:
Tror du att nya element har högre verkningsgrad än gamla?
I fallet du har element från -72 som vi antar jag det? Fördelen vore iaf smart styrning primärt.D Daniel 109 skrev:
Okej med Maj månads förbrukning, baserat på spotpriset per timm och jämförelse av Skånska Energi och Tibber för elhandel skiljer det 3,11% (inräknat månadsavgifter) till Tibbers fördel, eller 42 kronor om man ska vara petnoga.
Någon som vet om man kan hämta data från Nordpool någonstans för längre perioder per timme? Tänker inte klippa & klistra vecka för vecka igen…
Jag kan garantera att att både nya och element från 1972 har exakt 100% verkningsgrad.
jag lägger upp min faktura från maj också så du kan jämföra. Sedan är väl inte sommaren tiden att jämföra, då är ju värmen avstängd vilken är min och antagligen din största förbrukare.Dial_595 skrev:Jag tog fram senaste fakturan här och påslaget är detsamma som för Tibber vad jag förstår för avgifterna. Alltså skulle min månadskostnad för Tibber vara marginellt högre och frågan blir således om jag kan komma markant billigare undan genom att gå till timdebitering (vilket iofs var den springande punkten till att börja med).
Enligt tibberappen så låg snittpriset för december 2021 se3 på 228öre. Jag styr min värme till de billigare timmarna och snittade 178 öre.