Nu när elen varit dyr några dagar ställer jag över ute-NTC till 24 grader en timma innan VVB-NTC ställs till 64 grader (via timer på Telldus). Då ger den enbart varmvatten under 1 timma vilket ger en skön dusch på morgonen. Onödigt att hålla hela VVB varm 24 timmar när vi bara är 2 personer som duschar på morgonen. När bägge NTC är omställda så stoppas VP + elpatron helt under de dyra timmarna.

Nu undrar jag om det går att mixtra med tempgivarna på en NIBE S1255 på motsvarande sätt? Vad jag kan se i bruksanvisningen är utegivaren BT1 lätt att komma åt men hur är det med tempgivaren för VVB (BT7)? Kan man komma åt att koppla om den? Någon som lyft på locket och tittat efter? På ritningen ser det ut som om BT7 sitter högst upp - kan någon posta ett foto?
Hittade installatörshandboken på 531101-1.pdf (rskdatabasen.se)
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_30_6249293.pdf
Schematisk bild av en värmepumps konstruktion med markeringar och beskrivningar av anslutningar och komponenter, inklusive tempgivare BT7.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, har någon en inbjudanlänk till nya Tibberkunder med 500 att lägga i shopen för båda att dela eller är den funktionen numera borta?
Min PMlåda rapporterar att det verkar som funktionen finns kvar, Tack alla! gmanhem var sekundrar före övriga 5

/Niclas, nybliven fritidshusägare
 
Redigerat:
  • Gilla
super70 och 3 till
  • Laddar…
H HumanCondition skrev:
Hej, har någon en inbjudanlänk till nya Tibberkunder med 500 att lägga i shopen för båda att dela eller är den funktionen numera borta?
/Niclas, nybliven fritidshusägare
du har PM :)
 
Nibe verkar fortfarande inte fått till smart price adaption på s-modellen.
Under natten/morgonen ser det ut att fungerat bra men sedan vid 07 höjer den framledningen trots att elen bara blir dyrare.
 
  • Graf över beräknad framledningstemperatur för klimatsystem visar ökning från kl. 07.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Är det bara Tibber som säljer Pulse? har ingen rabatt kvar och känns lite onödigt att lägga 1000kr på det. Nån som vill sälja?
 
Varför ska du betala 1000:- när den bara kostar 695:-?
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
A
Swisha mig 695:- plus frakt så hjälper jag dig om det är intressant?

Det går inte att PMa dig…
 
Behöver du en med RJ45-kontakt så har jag ett felköp liggande här hemma, PM:a bara.
 
M Marcus Karlsson skrev:
Hej,
Nedan finns lite bilder från Nibe, Home Assistant och från pumpen. Intressant att se att pumpen fått in fel elpriser igår, vilket förklarar varför dom kunde rätta detta i back-end.
/Marcus
Hur har du fått in värden ifrån Nibe i HA?
 
A Axel.v skrev:
Behöver du en med RJ45-kontakt så har jag ett felköp liggande här hemma, PM:a bara.
Jag skulle gärna haft en med rj45! Du kanske kan skicka pm om du inte säljer den på annat håll.
 
Nu har mitt Tibberavtal kommit igång ordentligt och jag kan till och med se lite statistik i appen och fått första fakturan.Jag har även integrerat tibber i Home Assistant. Det som förbryllar mig är att "sensorn" för elpris rapporterar 2.243 SEK/kWh trots att både min nordpool-integration i HA och Tibber-appen i telefonen rapporterar 1,76 SEK/kWh. Någon som har en aning om vad som inte stämmer och om det kanske kan vara någon konfiguration jag måste göra?
 
M mocklarn skrev:
Nu har mitt Tibberavtal kommit igång ordentligt och jag kan till och med se lite statistik i appen och fått första fakturan.Jag har även integrerat tibber i Home Assistant. Det som förbryllar mig är att "sensorn" för elpris rapporterar 2.243 SEK/kWh trots att både min nordpool-integration i HA och Tibber-appen i telefonen rapporterar 1,76 SEK/kWh. Någon som har en aning om vad som inte stämmer och om det kanske kan vara någon konfiguration jag måste göra?
Med och utan skatt.
 
Redigerat:
Ni som använder pulse och HA eller annan teknik för att styra laster, har ni funderat på att skapa en effektvakt/lastbalansering? Eller gör ni redan det?
 
Jag tänkte testa Tibber, om någon har en inbjudningslänk får ni gärna PM:a den. :)
 
  • Gilla
fidde/blge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.