Müssli Müssli skrev:
Jag tänkte testa Tibber, om någon har en inbjudningslänk får ni gärna PM:a den. :)
Du har PM :)
 
F fidde/blge skrev:
Du har PM :)
Tackar, jag tar den!
/Länk skickad, tack alla för hjälpen.
 
Redigerat:
Är det någon som kör Tibber och har solpaneler? Ska man tänka på något speciellt, typ val av växelriktare?
Det optimala hade varit att kunna ladda batteribanken när strömmen är som billigast på vintern när panelerna inte räcker till. Går det?

Sen har jag svårt att förstå skillnaden på Tibber Pulse och Watty eller ger de samma funktion?
 
Müssli Müssli skrev:
Är det någon som kör Tibber och har solpaneler? Ska man tänka på något speciellt, typ val av växelriktare?
Det optimala hade varit att kunna ladda batteribanken när strömmen är som billigast på vintern när panelerna inte räcker till. Går det?

Sen har jag svårt att förstå skillnaden på Tibber Pulse och Watty eller ger de samma funktion?
jag har paneler tillsammans med fronius växelriktare. Vet inte hur det fungerar ihop med batterier men det tror jag sköts av separat mätare kopplad till växelriktaren. Man kan dock solladda elbil om man har en sån. Hör av dig till deras support annars, de svarar supersnabbt.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Är det någon som kör Tibber och har solpaneler? Ska man tänka på något speciellt, typ val av växelriktare?
Det optimala hade varit att kunna ladda batteribanken när strömmen är som billigast på vintern när panelerna inte räcker till. Går det?

Sen har jag svårt att förstå skillnaden på Tibber Pulse och Watty eller ger de samma funktion?
det här är vad jag kan se i tibberappen
 
  • Skärmbild från Tibber-appen visar energiproduktion från Fronius Inverter med grafer och statistik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från Tibber-appen med energiförbrukning och prisinformation i cirkulära diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Müssli, du skriver att du ska ha solpaneler och växelriktare. Ska du skaffa batterier också? Vad är syftet i så fall? Skillnaden på Pulse och Watty ligger i hur de ska installeras. Watty har "strömkännare" som monteras på respektive av de tre inkommande faserna. Den mäter således strömmen(och räknar effekten) själv. Pulse mäter inte själv utan tar ut datan från elmätaren och gör inte några mätningar själv. Installationen av en Pulse är därför mycket smidigare(och jag antar att den är billigare) men då krävs å andra sidan att du har en elmätare med HAN-port. Utifrån App och styrning utgår jag från att de beter sig identiskt. Blev du något klokare? Jag har en Pulse som jag egentligen inte använder till något mer än att genera data.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
M mocklarn skrev:
Müssli, du skriver att du ska ha solpaneler och växelriktare. Ska du skaffa batterier också? Vad är syftet i så fall? Skillnaden på Pulse och Watty ligger i hur de ska installeras. Watty har "strömkännare" som monteras på respektive av de tre inkommande faserna. Den mäter således strömmen(och räknar effekten) själv. Pulse mäter inte själv utan tar ut datan från elmätaren och gör inte några mätningar själv. Installationen av en Pulse är därför mycket smidigare(och jag antar att den är billigare) men då krävs å andra sidan att du har en elmätare med HAN-port. Utifrån App och styrning utgår jag från att de beter sig identiskt. Blev du något klokare? Jag har en Pulse som jag egentligen inte använder till något mer än att genera data.
Jag har tankar på att i framtiden skaffa paneler och batterier, får se hur det blir.
Under några månader på vintern kommer inte panelerna att orka ladda batterierna så då kommer de att laddas från elnätet. Då hade det varit bra om Tibber kunde hjälpa till med att ladda under den billigaste tiden så som det fungerar med elbilsladdarna.
 
Hej!
Jag flyttar till ett hus om ett par veckor och just nu kollar jag på vilka alternativ som finns för el tjänster.

Huset är i Kävlinge och nättet äggs av EON, och husets huvud uppvärmningsystem är LLVP, och sedan direktverkande el radioter samt kakelugn som stöd.

Är tibber verkligen billigare än andra el bollag, som t.ex Skellefteåkraft?
Är det lönsamt med den?
Tacksam för hjälpen :D
 
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
C CrazyAnt4 skrev:
Hej!
Jag flyttar till ett hus om ett par veckor och just nu kollar jag på vilka alternativ som finns för el tjänster.

Huset är i Kävlinge och nättet äggs av EON, och husets huvud uppvärmningsystem är LLVP, och sedan direktverkande el radioter samt kakelugn som stöd.

Är tibber verkligen billigare än andra el bollag, som t.ex Skellefteåkraft?
Är det lönsamt med den?
Tacksam för hjälpen :D
Hej. Tibber är inte billigare än många andra elleverantörer på själva priset men då Tibber ger timspottpris kan du genom att styra och få koll på dina förbrukare konsumera mindre el men framförallt konsumera elen när den är billig. Effektivast är att styra när LLVP går. Till skillnad mot andra leverantörer med timspotpris har Tibber många och bra integrationer mot olika saker, ex. laddboxar och olika typer av värmepumpar. De har även produkter för att styra ex. äldre värmepumpar också. Sen sköter Tibber så att värmen går när det är som billigast, inget du behöver tänka på. Sammanfattningsvis kan du spara pengar med Tibber om du kan styra dina förbrukare.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
C CrazyAnt4 skrev:
Hej!
Jag flyttar till ett hus om ett par veckor och just nu kollar jag på vilka alternativ som finns för el tjänster.

Huset är i Kävlinge och nättet äggs av EON, och husets huvud uppvärmningsystem är LLVP, och sedan direktverkande el radioter samt kakelugn som stöd.

Är tibber verkligen billigare än andra el bollag, som t.ex Skellefteåkraft?
Är det lönsamt med den?
Tacksam för hjälpen :D
Om du använder el som en normal familj tjänar du inget förutom kanske lite då Tibber har ganska låg månavgift.
Kan du däremot styra vp lite å styra lite andra förbrukare så kan du ganska lätt hamna under vanlig rörligt pris
 
Attitudeswe
D D.anne_85 skrev:
Hej. Tibber är inte billigare än många andra elleverantörer på själva priset men då Tibber ger timspottpris kan du genom att styra och få koll på dina förbrukare konsumera mindre el men framförallt konsumera elen när den är billig. Effektivast är att styra när LLVP går. Till skillnad mot andra leverantörer med timspotpris har Tibber många och bra integrationer mot olika saker, ex. laddboxar och olika typer av värmepumpar. De har även produkter för att styra ex. äldre värmepumpar också. Sen sköter Tibber så att värmen går när det är som billigast, inget du behöver tänka på. Sammanfattningsvis kan du spara pengar med Tibber om du kan styra dina förbrukare.
Jag har liknande förutsättningar som dig och tibber kostade samma som vattenfall rörligt innan jag köpte elbil. Nu är tibber 15% billigare...

Har du modern VVB så den kan styras med timer?

Har du ett garage du kan värma med timer?
 
C CrazyAnt4 skrev:
Hej!
Jag flyttar till ett hus om ett par veckor och just nu kollar jag på vilka alternativ som finns för el tjänster.

Huset är i Kävlinge och nättet äggs av EON, och husets huvud uppvärmningsystem är LLVP, och sedan direktverkande el radioter samt kakelugn som stöd.

Är tibber verkligen billigare än andra el bollag, som t.ex Skellefteåkraft?
Är det lönsamt med den?
Tacksam för hjälpen :D
Har liknande förutsättningar men med Skånska energi som nätägare och ingen kakelugn. Vi har dock solceller (Ferroamp) och laddbox (Garo GLB+ men inväntar fortfarande elbilen), bor också i Kävlinge.

Överväger Tibber men har svårt att se hur vi effektivt skulle kunna skifta förbrukningen massivt innan elbilen. Har någon en uppfattning kring hur stor skillnad det gör?

Enligt Tibber själva skulle de vara ca ≈10% billigare än Skånska Energi på 1500kwh.

Luftvärmepumpen styr vi via Tado så att ha den avstängd under de timmar man inte är hemma på vintern går absolut. De lanserade en ny funktion nu i våras då den stänger av sig under de timmar priset är som dyrast (i praktiken innebär det att den kör varannan timme) men eftersom vi har rörligt avtal drar det ju inte nytta av timdebiteringen

En spaning är att placeringen av pumpen är kritisk - vår sitter i trappan och utmaningen är att värma nedanvåningen, där luftflödet inte riktigt klarar av att ta sig till rummen längst borti huset.
 
Dial_595 Dial_595 skrev:
Har liknande förutsättningar men med Skånska energi som nätägare och ingen kakelugn. Vi har dock solceller (Ferroamp) och laddbox (Garo GLB+ men inväntar fortfarande elbilen), bor också i Kävlinge.

Överväger Tibber men har svårt att se hur vi effektivt skulle kunna skifta förbrukningen massivt innan elbilen. Har någon en uppfattning kring hur stor skillnad det gör?

Enligt Tibber själva skulle de vara ca ≈10% billigare än Skånska Energi på 1500kwh.

Luftvärmepumpen styr vi via Tado så att ha den avstängd under de timmar man inte är hemma på vintern går absolut. De lanserade en ny funktion nu i våras då den stänger av sig under de timmar priset är som dyrast (i praktiken innebär det att den kör varannan timme) men eftersom vi har rörligt avtal drar det ju inte nytta av timdebiteringen

En spaning är att placeringen av pumpen är kritisk - vår sitter i trappan och utmaningen är att värma nedanvåningen, där luftflödet inte riktigt klarar av att ta sig till rummen längst borti huset.
Själv tänkte jag bara testa ett tag å utnyttja bonusen på 500kr som man får via inbjudningkoden när jag gick med å nu har jag helt fastnat varit kund i över 3år.
Tibber har ju ingen bindningstid så man låser ju inte upp sig.
Själv styr jag en hel del, bla sjövärmepumpen via elpriset genom att ändra innebörvärdet,styr även vvb, elgolvvärme, avfuktare mm
Har alltid legat under vanligt rörligt pris även innan jag började styra allt.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Dial_595 Dial_595 skrev:
Har liknande förutsättningar men med Skånska energi som nätägare och ingen kakelugn. Vi har dock solceller (Ferroamp) och laddbox (Garo GLB+ men inväntar fortfarande elbilen), bor också i Kävlinge.

Överväger Tibber men har svårt att se hur vi effektivt skulle kunna skifta förbrukningen massivt innan elbilen. Har någon en uppfattning kring hur stor skillnad det gör?

Enligt Tibber själva skulle de vara ca ≈10% billigare än Skånska Energi på 1500kwh.

Luftvärmepumpen styr vi via Tado så att ha den avstängd under de timmar man inte är hemma på vintern går absolut. De lanserade en ny funktion nu i våras då den stänger av sig under de timmar priset är som dyrast (i praktiken innebär det att den kör varannan timme) men eftersom vi har rörligt avtal drar det ju inte nytta av timdebiteringen

En spaning är att placeringen av pumpen är kritisk - vår sitter i trappan och utmaningen är att värma nedanvåningen, där luftflödet inte riktigt klarar av att ta sig till rummen längst borti huset.
Dial_595 Dial_595 skrev:
Har liknande förutsättningar men med Skånska energi som nätägare och ingen kakelugn. Vi har dock solceller (Ferroamp) och laddbox (Garo GLB+ men inväntar fortfarande elbilen), bor också i Kävlinge.

Överväger Tibber men har svårt att se hur vi effektivt skulle kunna skifta förbrukningen massivt innan elbilen. Har någon en uppfattning kring hur stor skillnad det gör?

Enligt Tibber själva skulle de vara ca ≈10% billigare än Skånska Energi på 1500kwh.

Luftvärmepumpen styr vi via Tado så att ha den avstängd under de timmar man inte är hemma på vintern går absolut. De lanserade en ny funktion nu i våras då den stänger av sig under de timmar priset är som dyrast (i praktiken innebär det att den kör varannan timme) men eftersom vi har rörligt avtal drar det ju inte nytta av timdebiteringen

En spaning är att placeringen av pumpen är kritisk - vår sitter i trappan och utmaningen är att värma nedanvåningen, där luftflödet inte riktigt klarar av att ta sig till rummen längst borti huset.
tycker ändå det låter som du har goda förutsättningar för tibber. Är luftvärmepumpen enda uppvärmningen i huset eller hur ser det ut? Jämför också vad du får för såld solel.

jag har solceller samt jordvärmepump som jag styr via elpriset.

hör också av dig till tibbers kundtjänst med frågor. De har en chat du kan skriva i och svarar nästan omgående.

Hur ser ditt elavtal ut idag? Tar skånska något extra betalt för att du är kund?
 
Nej jag använder både luftvärmepumpen och tre-fem ”dumma” element vintertid med direktverkande el. Har dock redan tänkt mig att byta dessa mot wifi-element från Adax eller Mill, ser att Tibber verkar ha integration mot Mill (som i sin tur tyvärr inte har det mot Google home). Elementen är svårare att optimera då de skulle behöva gå nattetid samt vissa timmar på helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.