K kjork skrev:
det är ju inte superbra precis. Undrar om det är bäst att stänga av den funktionen tills uppdatering kommer. Vad tror du?
Tänker nog kolla vad som händer "live" idag vid 22.00 när elpriset sticker upp igen. Då hamnar det på 490,35 kr (före skatt och avgifter).

Min hypotes är att det är ett over-flow fel som gör att algoritmen snurrar runt vid 512 kr (2^9). Av ren nyfikenhet låter jag algoritmen vara på.

Med tanke på att det funkade som det skulle vid både kl. 06.00 och kl.09.00 idag när priset var 487,69 kr resp. 435,73 kr så tror jag det kommer funka även ikväll.

Men om vi fortsätter se priser på runt 600-700kr närmsta tiden så måste jag nog stänga av denna funktion, för där har jag underlag från idag att det ballar ur-
 
Redigerat:
M Marcus Karlsson skrev:
Tänker nog kolla vad som händer "live" idag vid 22.00 när elpriset sticker upp igen. Då hamnar det på 490,35 kr (före skatt och avgifter).

Min hypotes är att det är ett off-by-one fel som gör att algoritmen snurrar runt vid 512 kr (2^9). Av ren nyfikenhet låter jag algoritmen vara på.

Med tanke på att det funkade som det skulle vid både kl. 06.00 och kl.09.00 idag när priset var 487,69 kr resp. 435,73 kr så tror jag det kommer funka även ikväll.

Men om vi fortsätter se priser på runt 600-700kr närmsta tiden så måste jag nog stänga av denna funktion, för där har jag underlag från idag att det ballar ur-
Återkom gärna med din utvärdering
 
Aha, jag fick inte ihop hur ett off by one fel skulle kunna orsaka det. Men du syftar ju på ett over flow fel. Det låter mer troligt. De tänkte helt enkelt inte på elpris över 512öre/kWh.
 
D Daniel 109 skrev:
Aha, jag fick inte ihop hur ett off by one fel skulle kunna orsaka det. Men du syftar ju på ett over flow fel. Det låter mer troligt. De tänkte helt enkelt inte på elpris över 512öre/kWh.
Japp, det menade jag. För många år sedan jag skrev faktisk kod, så jag blandar ihop koncepten. :)


EDIT: Ingen kunde nog förställa sig ett elpris som närmar sig 10kr/kWh.
 
K kjork skrev:
Återkom gärna med din utvärdering
Vi får en ny chans imorgon.

Kl 06.00 så är priset 492.- och kl 07.00 så är det 630.- (plus skatter och avgifter).

Om min tes om 2^9 (512) stämmer så borde algoritmen balla ur imorgon kl. 07.00 när det är som dyrast.

Jag kommer att sitta som en hök och kolla, och stänga av pumpen om det går illa. Undrar hur fn. jag ska göra med min andra pump som är 15 mil iväg?

/Marcus
 
Hej,

Jag har pratat med Nibe och dessutom fått ett skriftligt svar.

De har identifierat och rättat felet, och detta gjordes i deras back-end så ingen uppgradering av pumpen kommer behövas.

Så, ikväll 22.00 och imorgon 06.00 och 07.00 så övervakar jag pumpen som en hök :)

/Marcus
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
M Marcus Karlsson skrev:
Hej,

Jag har pratat med Nibe och dessutom fått ett skriftligt svar.

De har identifierat och rättat felet, och detta gjordes i deras back-end så ingen uppgradering av pumpen kommer behövas.

Så, ikväll 22.00 och imorgon 06.00 och 07.00 så övervakar jag pumpen som en hök :)

/Marcus
snyggt och tack för att du delade med dig. Jag övervägde att slå av funktionen tills uppdatering blir aktuellt. Men då slipper vi det då. Antar att det gäller samtliga av deras pumpar med den funktionen?
 
S serien verkar inte vara påverkade.
 
G gmanhem skrev:
S serien verkar inte vara påverkade.
jag har en s1255 och jag upplever problem. Framförallt att den är långsam med justeringen pga gradminuter. Den hinner inte räkna om när elpriset ändras. Säg att kompressorn går med 30hz. Ungefär en halvtimma beroende flöde så har den räknat ikapp och lugnar sig men då har ju halva dyra timman passerat redan.
 
K kjork skrev:
jag har en s1255 och jag upplever problem. Framförallt att den är långsam med justeringen pga gradminuter. Den hinner inte räkna om när elpriset ändras. Säg att kompressorn går med 30hz. Ungefär en halvtimma beroende flöde så har den räknat ikapp och lugnar sig men då har ju halva dyra timman passerat redan.
S1155 här. Ja den gick ju inte på noll trots 10/10 i SPA, men ingen topp utan snarare dalgång på framledningstemp.
 
G gmanhem skrev:
S1155 här. Ja den gick ju inte på noll trots 10/10 i SPA, men ingen topp utan snarare dalgång på framledningstemp.
jag har också inställt på 10/10. När jag tittat så tycker jag ändå att beräkningen ser bra ut men pumpen hinner inte alls med beroende på hur många gradminuter man ligger på.

Som jag ser det måste den tjuvstarta. Som idag fast kanske 30min tidigare så när väl den/de dyra timmarna börjar så ska pumpen vara i fas.
 
K kjork skrev:
jag har också inställt på 10/10. När jag tittat så tycker jag ändå att beräkningen ser bra ut men pumpen hinner inte alls med beroende på hur många gradminuter man ligger på.

Som jag ser det måste den tjuvstarta. Som idag fast kanske 30min tidigare så när väl den/de dyra timmarna börjar så ska pumpen vara i fas.
Lite bättre kunde ju den beräknade kurvan varit vid 07 när det stack iväg.
 
  • Graf som visar temperaturförändringar över tid för klimatsystem, med en topp vid 07-tiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G gmanhem skrev:
Lite bättre kunde ju den beräknade kurvan varit vid 07 när det stack iväg.
ja exakt. Den räknar ned väldigt långsamt. Sedan ska kompressorn hänga på också
 
Magnus E K
Timpriset nådde tillfälligt över 14 kr/kWh redan 2009, så att ingen skulle kunnat tänka sig de priser vi ser nu känns långsökt.
 
Min pump gick inte ned på lägre beräknad framledning nu vid 07
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.