M mocklarn skrev:
Någon mer som använder home assistant och tar ut data från HAN-porten på sin elmätare? Använder home assistant men vet inte hur jag ska gå tillväga för att få ut aktuell förbrukning. Är intresserad av att byta till tibber(länk är av intresse) men vet inte om det bästa är att använda tibber pulse eller använda en nodemcu tillsammans med mbus-TTL gränssnitt. Är datorvan men ingen van Python-hackare.
Hur hade ni gjort?
Jag har en äldre elmätare så jag har en Watty inkopplad istället för en Pulse, men resultatet bör vara det samma.

Har inte integrerat med HA eller så ännu, men jag har kollat upp att det finns API att hämta data från:
https://developer.tibber.com/docs/overview
 
Jag har kört manuellt on/off dag/natt efter spotpriset (oftast på 00-06) på min IVT 490 när vi åkt skidor i fjällen, timpris v. 6 med max 5 kW på elpatronen: 360 kWh á 22,40 öre = 81 kr. Som jämförelse v. 51, också timpris men på hela tiden med max 5 kW på elpatronen och semestersänkning till 16 grader: 378 kWh á 256,43 öre = 969kr! Visserligen kallare vecka med högre elpris men x 12 ggr skillnad i kostnad! Om alla IVT 490 i Sverige körde på detta enkla system och värmde huvudsakligen på natten skulle vi nog spara in ett kärnkraftbverk :) Det funkar nästan lika bra när vi är hemma och stödeldar en gång/dygn. Jag har dessutom timpris via Ellevio som då kostar 8 öre/kWh kl 00-06 och på lö-sö.

Jag kör med Telldus och NEXA potentialfri brytare WMR-3000 som växlar mellan IVTs egen NTC och 4,7k för utetemp (24 grader) och 1k för VVB (64 grader). Pump och elpatron stannar snällt när de externa motstånden kopplas in. Dock blev det för kallt för värmepumpen som stannade på dag 4 v. 6 men den gick igång snällt när jag kom hem till uppvärmt hus och tryckte bort larmet.

Praktiskt när jag snabbt vill ha varmvatten med kall beredare. Jag kopplar då in utetemp 4,7k varpå allt varmvatten shuntas till VVB. Duschvatten på 30 min jämfört med flera timmar annars.

Semesterfunktionen kan man också ta med Telldus via kortslutning av EXT IN på kretskortet (19 Ev. extra ingång på ritningen). IVT kundtjänst har varit mycket vänliga och givit mig data för hur pumpen styrs.

Innetemp v. 6
Graf som visar luftfuktighet i procent och temperatur i Celsius över en veckoperiod i februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framledningstemp v. 6 (Telldus)
Temperaturkurva för framledningstemperatur med toppar och dalar över en vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innetemp v. 51 (hade inte kopplat framledningstemp då)
Graf över temperatur och luftfuktighet över tid som visar en markant ökning i temperatur den 26:e december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Glömde skriva att innetemp visade ca 2 grader för mkt v 51, dvs den var nere i 16 grader mot slutet
 
Intressant! Mitt avtal går över till Tibber imorgon, tack ni som delat länkar. Har en drygt 10 år gammal Thermia Diplomat dockad till 700L ack-tank med efterföljande motorshunt styrd från vp. Enligt manual är den sådär anpassad att styra efter elpris men efter 2 lyckad försök verkar det gå att lura den genom att låsa tankgivaren, då vill den fortsätta producera värme trots att integralen gått upp till 0 vilket är positivt! Tyvärr har även systemframledningstemperaturen dragit iväg mot slutet så misstänker någon sorts kortslutning mellan framledning och returen. Har iaf en VVB(VP:ns inbyggda är trasig) som styrs av en shelly efter timpriset vilket funkar riktigt bra.
 
Du skulle även kunna koppla in en till givare om det är ntc givare, nu vet jag inte riktigt vilken givare du har men min nibe kopplar jag in en givare parallellt med utegivaren detta gör så att utetempen höjs till pumpen med ca 10 grader, det är för att i mitt fall sänka börvärdet på värmen men borde gå lika bra med en tank
 
Tack Super70 för tipset om potentialfria NEXA-brytarna :)
 
  • Gilla
super70
  • Laddar…
R Ragha skrev:
Tack Super70 för tipset om potentialfria NEXA-brytarna :)
Jag kopplar ju in mina ntc givare parallellt med utegivaren, så kopplar jag in 1 ntc höjs utetempen med 10 grader 2st med 18 grader, och dom sitter I samma dosa som utegivare vilket gör att dom fortfarande fungerar precis lika som innan bara en högre temp alltså inget fast värde
 
Har även ändrat styrsätt från tidigare ställa om termostaten till olika börvärden med hjälp av % mot elpriset men nu har jag hittat ett annat sätt som verkar helt suveränt.
Detta kollar just nu 10 timmar fram och gasar innan det blir dyrt å sänker när det blir dyrt helt automatiskt, är gjort i homeassistant och man kan ställa hur hårt den ska ändra och hur många timmar fram den ska kolla och även om den ska ta mer hänsyn till närmaste timmarna mm
 
  • Skärmdump av homeassistant-gränssnitt som visar diagram över värmepumpens temperatur och elpriser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Elegant spegelvändning av spotpriset :) Har ingen erfarenhet av Homeassistant men vad är det som du styr på VP när du gasar eller sänker om inte via utetempgivaren? Har du skrivit kod själv i Homeassistant eller finns det färdig? Github??
 
R Ragha skrev:
Elegant spegelvändning av spotpriset :) Har ingen erfarenhet av Homeassistant men vad är det som du styr på VP när du gasar eller sänker om inte via utetempgivaren? Har du skrivit kod själv i Homeassistant eller finns det färdig? Github??
Det är utetempen till vp jag styr på, uppfattade att du styrde med ett fast motstånd men kanske missuppfattade:D
Finns ganska färdigt till Homeassistant men en del handpåläggning krävs för att anpassa till sitt eget system
 
  • Gilla
Ragha
  • Laddar…
OK. Ja, jag skiftar mellan vanliga NTC och fast motstånd både för utetemp och VVB. Det är så tvära kast på spotpriset att det inte lönar sig att köra VP när det stiger, bättre att den stänger av sig helt. Får ta mig en titt på Homeassistant.
 
R Ragha skrev:
OK. Ja, jag skiftar mellan vanliga NTC och fast motstånd både för utetemp och VVB. Det är så tvära kast på spotpriset att det inte lönar sig att köra VP när det stiger, bättre att den stänger av sig helt. Får ta mig en titt på Homeassistant.
Jag vill fortfarande att vp går lite för att inte kyla ur golvet helt,exp. Om det är -10 så känner vpn +8 och värmer lite grann,dock ska jag nog in med en till ntc så jag kan stänga helt vid extrema priser,har även kopplat så att om homeassistant skulle balla ur går vpn på sin vanliga givare
 
Hej,

I mitten av februari bytte jag från rörligt månadspris med Stockholms Elbolag till timpris med Tibber.

Jag har installerat en Tibber Pulse P1 och använder mig av Nibe Smart Price Adaptation, relativt aggressivt inställt på min Nibe F370. Båda dessa är kopplade till Home Assistant för mätning.

Jag upplever att inomhusklimatet är stabilt, trots att pumpen kör som mest när elen är billig. Under den vecka jag kunnat jämföra så ligger just nu mitt snittpris med Tibber på 0.69 kr/kWh, vilket skall jämföras med det förväntade avtalspriser på 1.0 kr/kWh eller det förväntade avtalsfria priset 1.3 kr/kWh.

Bifogat finns en bild där man kan se relationen mellan timpris, framledning, rumstemperatur och måltemperatur. Kvällen innan denna snapshot var måltemperatur 17 grader och här kan ni se hur pumpen på ett kostnadseffektivt sätt jobbar sig upp mot måltemperaturen.

Graf som illustrerar rumstemperatur, framledningstemperatur och timpris för smart elanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som kuriosa så kan jag nämna att pumpen står för 95% av min elförbrukning, varför den är den enskilt viktigaste komponenten att skapa besparing med. Detta uppmätt från pumpens BE1/BE2/BE3 korrelerat mot Tibber Pulse rapportering av PF och spänning.

Nibe Smart Price adaptation FTW som kidsen säger.

Mvh, Marcus
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
M Marcus Karlsson skrev:
Hej,

I mitten av februari bytte jag från rörligt månadspris med Stockholms Elbolag till timpris med Tibber.

Jag har installerat en Tibber Pulse P1 och använder mig av Nibe Smart Price Adaptation, relativt aggressivt inställt på min Nibe F370. Båda dessa är kopplade till Home Assistant för mätning.

Jag upplever att inomhusklimatet är stabilt, trots att pumpen kör som mest när elen är billig. Under den vecka jag kunnat jämföra så ligger just nu mitt snittpris med Tibber på 0.69 kr/kWh, vilket skall jämföras med det förväntade avtalspriser på 1.0 kr/kWh eller det förväntade avtalsfria priset 1.3 kr/kWh.

Bifogat finns en bild där man kan se relationen mellan timpris, framledning, rumstemperatur och måltemperatur. Kvällen innan denna snapshot var måltemperatur 17 grader och här kan ni se hur pumpen på ett kostnadseffektivt sätt jobbar sig upp mot måltemperaturen.

[bild]

Som kuriosa så kan jag nämna att pumpen står för 95% av min elförbrukning, varför den är den enskilt viktigaste komponenten att skapa besparing med. Detta uppmätt från pumpens BE1/BE2/BE3 korrelerat mot Tibber Pulse rapportering av PF och spänning.

Nibe Smart Price adaptation FTW som kidsen säger.

Mvh, Marcus
Jag bytte också till Tibber nu i början av februari, hittills 82 öre i snitt.

När du säger aggressiva inställningar på NSP vad menar du då? Vilken inställning på Värme och VV?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.