Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om han förbrukade 1500kwh så är det ju inte tvätt och disk som är storförbrukare. Elbilen är säkerligen 5 gånger mer och den är ju lätt att flytta på. Kör du en tvätt, en disk och en VP tork per dygn så är det ca 5kwh. Ett bad + en 10min dusch är 15-20kwh om man har elektrisk vvb. Bilen beror ju på pendligsdistans.

Värmen och ftx till huset är ju redan spridd över dagen. Om allt man gör är att producera jämn värme till huset så är timmät alltid billigare än genomsnittsrörligt då din förbrukning är mer jämn än svennsons som dushar på dyraste timmen.

Var försiktig med att sänka bergvärmen så att inte ftx elpatronen går igång. Har du en modern ftx så ställ den i eko läge eller ställ ner den accepterade tempen för att hindra elpatronen att gå igång.
Jag laddade 354kWh i December. Har statistik i appen till bilen.

Värmaren i FTXn är inte avstängd men har bara gått på totalt 2h i december enligt appen. Den är på 0,5kW så max 1kWh då.

Ska se om man kan läsa ut något från pumpen…

Attitudeswe
S Styrman_jansson skrev:
Jag laddade 354kWh i December. Har statistik i appen till bilen.

Värmaren i FTXn är inte avstängd men har bara gått på totalt 2h i december enligt appen. Den är på 0,5kW så max 1kWh då.

Ska se om man kan läsa ut något från pumpen…
354kwh som fastnade i batteriet, som skickades från ombordladdaren till batteriet eller som kom in till ombordladdare. Iaf 10 % skillnad på de olika mätpunkterna

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
354kwh som fastnade i batteriet, som skickades från ombordladdaren till batteriet eller som kom in till ombordladdare. Iaf 10 % skillnad på de olika mätpunkterna
Bergsäkert 10% skulle jag inte säga. När man läser lite om typiska förluster varierar de från så lågt som 2% till så högt som 20%. Mest beroende på temperatur.

I vilket fall som helst stämmer nog 354kWh hyfsat då jag såg att det visst inkluderade en session snabbladdning på stan...

Någon har råkat korskoppla elpriset med elnätets frekvenskurva...

Graf som visar elprisets fluktuationer med en pik på 98 öre per kWh och genomsnittligt pris på 60 öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En av de mest intressanta kurvor jag sett sedan jag började med Tibber xD
Men ett par perioder med ~15öre/kWh är ju trevligt om man vill göra nått som förbrukar ström.

A Anaii skrev:
Någon har råkat korskoppla elpriset med elnätets frekvenskurva...

[bild]

En av de mest intressanta kurvor jag sett sedan jag började med Tibber xD
Men ett par perioder med ~15öre/kWh är ju trevligt om man vill göra nått som förbrukar ström.
Då har du inte varit med så länge?
Så såg kurvorna ut tidigare innan elpriset skenade

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Magnus E K
S super70 skrev:
En viss dipp ja, men mycket ovanligt med lägre pris klockan 13-15 än 03-05, utom vissa sommardagar med extremt lågt pris hela dagen.

S super70 skrev:
Brydde mig ärligt inte om att kolla mer än nån gång då och då innan december. Var ju inte direkt meningsfull skillnad sommartid.

• Gilla
super70
  • Laddar…
Jag skapade ett script där man givet elbolagets export av timvärden kan ta reda på vad förbrukningen kostat på nordpool om man köpt den timme för timme. På så sätt kan man på förhand avgöra om ens förbrukningsmönster passar timmätt eller ej...

Se tillkommer ju tibbers månadsavgift och kostnad för elcert samt moms (och diverse övriga omkostnader om
Tibber inte köpt exakt rätt mängd dagen före) ovanpå det pris nordpool har vilket man får ta hänsyn till när man jämför med månadsrörligt.

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/ellevio_hourly_costs.py

• Textutdata från ett script som visar elanvändningskostnader för specifika timmar och total kostnad över en period.
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
En viss dipp ja, men mycket ovanligt med lägre pris klockan 13-15 än 03-05, utom vissa sommardagar med extremt lågt pris hela dagen.
Ja lite så är det ju, jag menade mest att förut var det ju ofta toppar runt 7- 8 tiden och 18-19, man kunde nästan styra med tidur

A Attitude skrev:
Jag skapade ett script där man givet elbolagets export av timvärden kan ta reda på vad förbrukningen kostat på nordpool om man köpt den timme för timme. På så sätt kan man på förhand avgöra om ens förbrukningsmönster passar timmätt eller ej...

Se tillkommer ju tibbers månadsavgift och kostnad för elcert samt moms (och diverse övriga omkostnader om
Tibber inte köpt exakt rätt mängd dagen före) ovanpå det pris nordpool har vilket man får ta hänsyn till när man jämför med månadsrörligt.

[länk]
Åtminstone förut kunde man va med i greenely utan att teckna avtal å då se sitt mönster å förbrukning i appen, jag ser fortfarande allt i greenelyappen fast jag aldrig varit kund där

Är ju såna kurvor man gillar Graf med elanvändning och elpriser över tid markerade med linjer och staplar för den 4 februari.
Skapa konto

• Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
Man kan få timpris hos nätbolaget också, nedan Ellevio
Det blir då ganska stor skillnad om man kör värmepumpen och fr a elpatronen på natten
Prislista för elnätsavgifter med fasta och rörliga priser för olika säkringsstorlekar från Ellevio.
Skapa konto

B
Ruggig skillnad I pris på elnätet på högpristid och lågpristid, det lär ju ge lite utslag på totalen med tanke på att elpriset är lägre på natten också.

Höll på att testa lite med beräkning av cop i realtid (har fått väldigt bra med data från min leverantör vad min värmepump borde ha för prestanda vid olika temperaturer), tänkte försöka få till en sådan beräkning i homeassistant, kombinerat med elpris från nordpool och sensordata för temperaturer, för att se vad värmepriset från värmepumpen borde vara timme för timme.

Steg 2 är väl att få in realtidsvärden från värmeproduktionen/elförbrukning, och ersätta teoretisk prestanda med verkkig uppmätt prestanda. Tror jag kan få tag på värmemängdsmätare av god kvalitet, däremot vet jag inte om jag kan få till kommunikationen mellan en pie och mätaren. Tror det var modbus.

Attitudeswe
B BSOD skrev:
Ruggig skillnad I pris på elnätet på högpristid och lågpristid, det lär ju ge lite utslag på totalen med tanke på att elpriset är lägre på natten också.

Höll på att testa lite med beräkning av cop i realtid (har fått väldigt bra med data från min leverantör vad min värmepump borde ha för prestanda vid olika temperaturer), tänkte försöka få till en sådan beräkning i homeassistant, kombinerat med elpris från nordpool och sensordata för temperaturer, för att se vad värmepriset från värmepumpen borde vara timme för timme.

Steg 2 är väl att få in realtidsvärden från värmeproduktionen/elförbrukning, och ersätta teoretisk prestanda med verkkig uppmätt prestanda. Tror jag kan få tag på värmemängdsmätare av god kvalitet, däremot vet jag inte om jag kan få till kommunikationen mellan en pie och mätaren. Tror det var modbus.
Förr hade mätarna en diod som blinkade 1000ggr per kwh. Den kunde man ha en sensor på för att samla i realtid. Tibber säljer nån 700kr pryl som skickar data till deras moln som man sen kan hämta med APIer...

Någon mer som använder home assistant och tar ut data från HAN-porten på sin elmätare? Använder home assistant men vet inte hur jag ska gå tillväga för att få ut aktuell förbrukning. Är intresserad av att byta till tibber(länk är av intresse) men vet inte om det bästa är att använda tibber pulse eller använda en nodemcu tillsammans med mbus-TTL gränssnitt. Är datorvan men ingen van Python-hackare.
Hur hade ni gjort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.