E Erik112233 skrev:
Så jag går tillbaka till vanligt rörligt elpris och ser verkligen fram emot att bli fri från timdebitering.
Om du förbrukar el precis som vanligt enligt genomsnittssvensson så blir det väl ingen skillnad att köra timdebitering eller vanligt rörligt elpris?

Såhär ser det ut för mig senaste 31 dagarna och jag har inte förändrat mina vanor någonting utan jag lagar mat när jag känner för det och tvättar när jag känner för det. Jag har alltså samma kostnad ungefär som om jag hade haft vanligt rörligt pris och så borde det väl se ut för de flesta tänker jag? Man har ju däremot möjligheten att styra förbrukningen om man orkar hålla på med det vilket jag tycker är en "nice to have"-funktion med Tibber. (Plus en nördig app med realtidsförbrukning :geek:)

Screenshot från https://offpeak.se som är en nice funktion för att jämföra hur man ligger till jämfört med rörligt pris.

Diagram som jämför elförbrukning och kostnader med tidsdebitering och viktat spotpris över 31 dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

berisen berisen skrev:
Om du förbrukar el precis som vanligt enligt genomsnittssvensson så blir det väl ingen skillnad att köra timdebitering eller vanligt rörligt elpris?

Såhär ser det ut för mig senaste 31 dagarna och jag har inte förändrat mina vanor någonting utan jag lagar mat när jag känner för det och tvättar när jag känner för det. Jag har alltså samma kostnad ungefär som om jag hade haft vanligt rörligt pris och så borde det väl se ut för de flesta tänker jag? Man har ju däremot möjligheten att styra förbrukningen om man orkar hålla på med det vilket jag tycker är en "nice to have"-funktion med Tibber. (Plus en nördig app med realtidsförbrukning :geek:)

[bild]
Nej det blir inte samma som utan timdebitering.
Oftast är det ju som dyrast mellan 17-21.
Då använder jag mest el.
Alla maskiner i hemmet dras igång efter jobb till absolut högsta dygnspris.

Man får ju ha tibber iaf ett år för att kunna jämföra. I somras o höstas låg ju priset närmare nollan flera månader. Att det nu råkar vara lite dyrare några månader känns ju inte så konstigt. Laddar alltid bilen på natten och har kodat lite så jag blockerar bergvärme när det är de dyraste topparna. Inte ändrat några vanor alls för det känns inte värt de. Tycker inte tibber är dyrt då.

berisen berisen skrev:

Screenshot från [länk] som är en nice funktion för att jämföra hur man ligger till jämfört med rörligt pris.

[bild]

Intressant :)
Mitt Tibber kickar igång 1a mars och jag tänker ge det ett försök. Har gått från rörligt hos Vattenfall som legat löpande sedan 2012. Har inte orkat brytt mig.
Vore kul att i Off-peak kunna välja specifikt elbolag samt avtalsform att jämföra emot. Priset Off-peak jämför mot enligt ditt exempel, är det verkligen rättvist att jämföra mot snittpris?

Magnus E K
Det vanliga rörliga är ju också viktat efter när förbrukningen är som högst; så precis som inlägg #257 ovan säger borde det ändå bli samma OM ens förbrukning är som den för genomsnittskunden. Starkt förenklat borde det löna sig automatiskt om man har någon form av eldriven värme och automatiskt vara olönsamt om man inte har det.

Men enligt andra inlägg här kan man tydligen få fast avtal för tre månader på (riktiga) vintern för 25 öre så i så fall, om man ändå ska byta, borde man rent ekonomiskt välja det. Själv gillar jag att betala vad elen faktiskt kostar för stunden och gillar inte att hålla på och byta avtal.

E Erik112233 skrev:
Nej det blir inte samma som utan timdebitering.
Oftast är det ju som dyrast mellan 17-21.
Då använder jag mest el.
Alla maskiner i hemmet dras igång efter jobb till absolut högsta dygnspris.
Ja jag gör samma sak och kan konstatera efter att ha kört tibber sedan oktober att det oftast brukar bli någon ynka krona billigare varje månad att köra timdebitering jämfört när jag hade rörligt pris varje månad. Skulle man anstränga sig lite skulle man nog kunna spara lite mer men jag orkar inte riktigt hålla på så där håller jag med dig. :) Någon krona sparar man ju på en lägre månadsavgift också samt att Eon som jag hade körde med ett påslag på 4 öre för att "täcka kostnader" vilket man slipper. Inga stora vinster alls men för min del heller inte dyrare.

F flaektrem skrev:
Intressant :)
Mitt Tibber kickar igång 1a mars och jag tänker ge det ett försök. Har gått från rörligt hos Vattenfall som legat löpande sedan 2012. Har inte orkat brytt mig.
Vore kul att i Off-peak kunna välja specifikt elbolag samt avtalsform att jämföra emot. Priset Off-peak jämför mot enligt ditt exempel, är det verkligen rättvist att jämföra mot snittpris?
Vet inte exakt hur rättvis den är, den går väl bara på det volymviktade snittpriset så oftast ligger jag exakt på kurvan och därmed så sparar jag inte ett dugg. Nån dag ligger det lite under och det är väl om man lyckats pricka in en utemiddag eller något just den dagen och "missat" en pris-peak men som du ser är det ju inga jätteskillnader. 0.95 betalade jag och snittet var på 0.98 den dagen, 3 fantastiska ören i besparing :cool:

Prisjämförelsegraf med användarens betalning på 0.95 SEK/kWh mot volymviktat snittpris.

• Gilla
flaektrem
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Vet inte exakt hur rättvis den är, den går väl bara på det volymviktade snittpriset så oftast ligger jag exakt på kurvan och därmed så sparar jag inte ett dugg. Nån dag ligger det lite under och det är väl om man lyckats pricka in en utemiddag eller något just den dagen och "missat" en pris-peak men som du ser är det ju inga jätteskillnader. 0.95 betalade jag och snittet var på 0.98 den dagen, 3 fantastiska ören i besparing :cool:

[bild]

Skall bli intressant att se. Jag har ingen elbil och ingen möjlighet att lagra värmeenergi på natten eller något sådant.
Om jag analyserar min elförbrukning över dygnet historiskt, så ligger den väldigt konstant timme för timme så jag har svårt att tro att jag kommer spara något.
Dessutom så har jag absolut ingen lust att anpassa vardagslivet efter vad Tibber säger att elen kostar, så mina vanor kommer nog rulla på som vanligt.
Har ju åtminstone lite bonuspengar att köpa smarta-hem prylar för så de är ju bra ;)

F flaektrem skrev:
Skall bli intressant att se. Jag har ingen elbil och ingen möjlighet att lagra värmeenergi på natten eller något sådant.
Om jag analyserar min elförbrukning över dygnet historiskt, så ligger den väldigt konstant timme för timme så jag har svårt att tro att jag kommer spara något.
Dessutom så har jag absolut ingen lust att anpassa vardagslivet efter vad Tibber säger att elen kostar, så mina vanor kommer nog rulla på som vanligt.
Har ju åtminstone lite bonuspengar att köpa smarta-hem prylar för så de är ju bra ;)
Haha låter precis som mig. Man gillar ju teknik och prylar liksom. Det var i princip endast för att kunna köra deras tibber pulse som jag skaffade det, nice att kunna se i realtid och sådär och få en nördig dashboard i appen.

Dashboard för energiförbrukning med statistik och husillustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
F flaektrem skrev:
Med väldigt jämn förbrukning över dygn och vecka (lika mycket helg som vardag) kommer du spara automatiskt utan att behöva ändra något alls! Inga gigantiska summor förstås men väldigt osannolikt att det skulle bli sämre så varför inte? Måste inte vara Tibber heller, tror de flesta elhandelsbolag kan (eller rentav måste?) erbjuda timprisavtal om man ber om det.

• Gilla
flaektrem
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Haha låter precis som mig. Man gillar ju teknik och prylar liksom. Det var i princip endast för att kunna köra deras tibber pulse som jag skaffade det, nice att kunna se i realtid och sådär och få en nördig dashboard i appen.

[bild]

Du har en HAN port alltså. Det har inte jag :thumbdown:
Men det går ju att lösa på annat sätt också och få in fina grafer i HA.

Så här ser en vanlig dag ut för mig. Detta är en Måndag.
Graft som visar tim-för-tim elanvändning för en måndag, peaken på kvällen.

Ingen elbil här heller, försöker starta diskmaskinen efter 21-22 och mer tvättande på helgen. Funderar på någon belysning som visualiserar elpriser enkelt..

Dock ny bergvärmepump som kör egen elpris och väder styrning. Framledningstemp sjunker runt dagens toppar av elpriset, samtidigt som ugnen kanske kör i köket och bjuder på lite extra värme. Återstår att se om det gör någon skillnad.

G gmanhem skrev:
Ingen elbil här heller, försöker starta diskmaskinen efter 21-22 och mer tvättande på helgen. Funderar på någon belysning som visualiserar elpriser enkelt..

Dock ny bergvärmepump som kör egen elpris och väder styrning. Framledningstemp sjunker runt dagens toppar av elpriset, samtidigt som ugnen kanske kör i köket och bjuder på lite extra värme. Återstår att se om det gör någon skillnad.
Att kunna styra storförbrukare (elbil, värmepump osv) gör såklart mest skillnad. Men att bara sänka framledning under peakarna är ju inte optimalt (om du inte har en stor betongplatta som lagrar energin). Tror snarare det blir mer ekonomiskt att skaffa välisolerade stora tankar att ladda upp nattetid med VPn och förbruka under dagen, eller åtminstone under peakarna.
Nått åt det hållet.

F flaektrem skrev:
Att kunna styra storförbrukare (elbil, värmepump osv) gör såklart mest skillnad. Men att bara sänka framledning under peakarna är ju inte optimalt (om du inte har en stor betongplatta som lagrar energin). Tror snarare det blir mer ekonomiskt att skaffa välisolerade stora tankar att ladda upp nattetid med VPn och förbruka under dagen, eller åtminstone under peakarna.
Nått åt det hållet.
Jag tror nog inte att det är någon storsparare, vi har bara kört pumpen några veckor och med prisoptimering påslaget två dygn så blir lite experimenterande framöver. Som jag har förstått det är pumpen mest effektiv vid så låg framledningstemp som möjligt och därav inte så effektivt med ack tank som bör laddas med högre temp?

Men elanvändning loggas till HA utan HAN port..? Berätta gärna mer!

G gmanhem skrev:
Jag tror nog inte att det är någon storsparare, vi har bara kört pumpen några veckor och med prisoptimering påslaget två dygn så blir lite experimenterande framöver. Som jag har förstått det är pumpen mest effektiv vid så låg framledningstemp som möjligt och därav inte så effektivt med ack tank som bör laddas med högre temp?

G gmanhem skrev:

Man kan med hjälp av en NodeMCU läsa av lysdioden på elmätaren. Eller använda "ampertänger". Har dock inte koll på detaljer.

Sant som du säger det där med att ladda ack med högre temp. Men oavsett om du laddar den med samma temp så tjänar du ju ändå litegrann iom den större vattenvolymen i systemet tänker jag.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.