richardtenggren
Var nog ett tag sen jag kollade på elskling, erbjudandet verkar vara borta nu som ni säger!
Lär kolla om min HAN-port är aktiverad först!

L
Tack för tipset. Betalade en 20a mer med tibber sett till senaste månaden. Skulle gärna vilja se hur det varit över längre tidsperiod.

Sparade 18kr senaste 30 dagarna på 2000+ kWh

• Haha
JLyck
  • Laddar…
N Nickejb skrev:
Hej! Är det ngn som vill skicka en inbjudningslänk till mig?

Fixat, kolla pm

• Gilla
Nickejb
  • Laddar…
Satt nu och försökte fördjupa mig i det här..
Var från början ganska övertygad om att " klart jag ska prova Tibber"..
Till min förvåning dök det inte upp bland de billigare alternativen på Elskling,
Jag bor ju i Skåne, så ett elpris på några ören per kWh är ju en utopi, verkar som att snittpriset på senaste tiden legat på runt 60 öre/kWh sett över dygnet..

Skärmdump av elprisspecifikation från Telinet Energi visar fastpris på 22,66 öre/kWh och prisgarantistämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fick bli fastpris istället..

Tibber såg ut såhär:
Skärmdump av elpriser från Tibber med spotpris och olika avgifter som visar en total kostnad på 66,76 öre/kWh inklusive allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske får anledning att återvända till frågan närmare sommaren?

E
Just nu är Tibber en dålig affär. Jag har bytt till 3 mån avtal 25öre/Kwh

L ljhnilsson skrev:
Till min förvåning dök det inte upp bland de billigare alternativen på Elskling,
Jag bor ju i Skåne, så ett elpris på några ören per kWh är ju en utopi, verkar som att snittpriset på senaste tiden legat på runt 60 öre/kWh sett över dygnet..

[bild]

Tibber såg ut såhär:
[bild]

Tycker det är lite halvt oklart jag med :rolleyes: Men har ändå tänkt testa, som tur är är man inte bunden längre än en månad

L ljhnilsson skrev:

[bild]

Tibber såg ut såhär:
[bild]

Stirrar man blint på elpriset så går det såklart att hitta billigare, men men Tibber och deras integrationer så går det att anpassa sin förbrukning för att kunna köpa el de billiga timmarna. Som störst skillnad blir det nog om man har en elbil eller kopplar upp sin uppvärmning till Tibber.

Jag har haft Tibber ett tag och har funderat lite. Det som gör att Tibber kanske inte funkar för att spara pengar är att man faktiskt behöver använda mest el när alla andra använder mest el och elen därmed är som dyrast: Man måste till exempel laga mat och duscha vid vissa tider. Och för en barnfamilj kanske det är en utopi att låta tvättmaskinen och torktumlaren endast gå när det är som billigast.

Visst, man kan spara några kronor på att ladda elbilen när det är billigt eller att sänka värmen lite när elen är dyr, men på det stora hela gör det väldigt liten skillnad.

Sedan att det är roligt att automatisera och spara några ören här och där: Visst. Men i relation till alla annan el man förbrukar kanske det inte påverkar så mycket?

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
E Elsamimmi skrev:
Just nu är Tibber en dålig affär. Jag har bytt till 3 mån avtal 25öre/Kwh
Troligen är det rätt väg, byta till fastpris just under de kallaste månaderna, sen köra tibber resten. Om man bara orkar. Jag inser att jag inte kan lyckas styra min värme (som iofs inte är dyr totalt sett men den betydilgt största enskilda förbrukaren). Jag har ju bytt till PHEV precis när corona och hemarbete slog till, så kan inte ta hem den "vinsten" (även om det är ännu billigare att inte åka till jobbet och luncha hemma). Tror inte min dator drar så mycket mer ström att hemarbetet kostar mer energi att tala om. Möjligen då att man värmer mat en extra gång hemma, men oftast micro i ett par minuter så det torde vara försumbart.

Håller folk på och säsongsbyter elen?

Magnus E K
Det borde inte vara möjligt att teckna ett 3-månadersavtal nu med elpris på 17 öre. Dvs för februari, mars, april. OM det är möjligt så lär det vara en bra affär om inte vädret slår om fullständigt.

Terminspriset för andra kvartalet 2021 var nere under 10 öre/kWh i november men ligger nu (eller förra veckan) på nästan 30 öre. Så allt lägre än detta (och det för april, maj, juni) borde vara ren förlust för elbolaget.

Känns som att det är störst ”vits” med rörligt elpris norröver.. vi i Skåne ligger ju alltid högre i pris.

Jag lämnar nu Tibber efter att ha testat sedan november.
Tyvärr enbart dålig erfarenhet. Visst är det kanske lite kort tid att utvärdera men det har varit dyrare än mitt gamla dåliga avtal.
Tänkte att det blir kanon att ladda bilen billigt på natten men den kostnaden är nästan försumbar sett till vår totala användning.

Men framförallt tycker jag det är oerhört jobbigt att anpassa förbrukning till billiga timmar när det gäller hushållsmaskiner.
Kolla aktuellt elpris innan man startar diskmaskinen passar verkligen inte mig.
Visst kan man helt strunta i det och köra på som vanligt men då tappar man ju hela vitsen med timdebitering. Och det blir dyrt.

Så jag går tillbaka till vanligt rörligt elpris och ser verkligen fram emot att bli fri från timdebitering.

• Gilla
torke1 och 1 till
  • Laddar…
E
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det borde inte vara möjligt att teckna ett 3-månadersavtal nu med elpris på 17 öre. Dvs för februari, mars, april. OM det är möjligt så lär det vara en bra affär om inte vädret slår om fullständigt.

Terminspriset för andra kvartalet 2021 var nere under 10 öre/kWh i november men ligger nu (eller förra veckan) på nästan 30 öre. Så allt lägre än detta (och det för april, maj, juni) borde vara ren förlust för elbolaget.
Jag fick priset 18,7öre + avgifter = 25öre inkl allt hos Telinet 3 mån. Ser att nu att det är några öre billigare än när jag tecknade avtalet. Efter det få jag se vad det finns för alternativ

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Tråkigt nog verkar det svårt att lyckas bra med tibber isåfall, idén är ju väldigt bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.