Magnus E K Magnus E K skrev:
Det vanliga rörliga är ju också viktat efter när förbrukningen är som högst; så precis som inlägg #257 ovan säger borde det ändå bli samma OM ens förbrukning är som den för genomsnittskunden. Starkt förenklat borde det löna sig automatiskt om man har någon form av eldriven värme och automatiskt vara olönsamt om man inte har det.

Men enligt andra inlägg här kan man tydligen få fast avtal för tre månader på (riktiga) vintern för 25 öre så i så fall, om man ändå ska byta, borde man rent ekonomiskt välja det. Själv gillar jag att betala vad elen faktiskt kostar för stunden och gillar inte att hålla på och byta avtal.
Magnus, förklara gärna detta för mig.
Menar du att ett vanligt rörligt avtal där priset justeras i efterhand är viktat mot förbrukningen?
Alltså elbolagets totala elhandel?
Detta visste jag inte men det verkar ju rimligt.
Men det är ju ändå samma elpris för mig som konsument hela dygnet.
Så det spelar ingen roll när jag använder min el. Eller jo, lite lite lite roll spelar det.
Eller har jag missuppfattat något?

Men om jag med Tibber kör tvättmaskin, ugn, diskmaskin och dammsugare till ett elpris på 150 öre/kwh efter jobbet så har jag svårt att få ihop det till Tibbers fördel.
Såg förresten nu att elpriset ligger på över 250 öre/kwh imorgon förmiddag hos Tibber här i söder.

Bara vetskapen om det tycker jag är påfrestande, även om det i slutändan skulle bli billigare.
 
  • Gilla
flaektrem
  • Laddar…
Magnus E K
E Erik112233 skrev:
Magnus, förklara gärna detta för mig.
Menar du att ett vanligt rörligt avtal där priset justeras i efterhand är viktat mot förbrukningen?
Alltså elbolagets totala elhandel?
Detta visste jag inte men det verkar ju rimligt.
Men det är ju ändå samma elpris för mig som konsument hela dygnet.
Så det spelar ingen roll när jag använder min el. Eller jo, lite lite lite roll spelar det.
Eller har jag missuppfattat något?

Men om jag med Tibber kör tvättmaskin, ugn, diskmaskin och dammsugare till ett elpris på 150 öre/kwh efter jobbet så har jag svårt att få ihop det till Tibbers fördel.
Såg förresten nu att elpriset ligger på över 250 öre/kwh imorgon förmiddag hos Tibber här i söder.

Bara vetskapen om det tycker jag är påfrestande, även om det i slutändan skulle bli billigare.
Ja, jag menade att med ett vanligt rörligt avtal är det inte ett rakt genomsnitt man betalar utan de timmar med högre genomsnittlig förbrukning får större inverkan. Detta gäller förstås även över dagar, så om vädret nu i februari skulle slå om över en natt i mitten av månaden till 5-10 plus i söder så kommer första halvan av månaden att bidra till betydligt mer än hälften av totala priset.

Och det stämmer ju att ens ens egen förbrukning påverkar priset litegrann, beroende på hur många kunder elbolaget har. När alla utom den sista kunden har bytt till timdebitering kommer även den sista kunden få det automatiskt!
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ja, jag menade att med ett vanligt rörligt avtal är det inte ett rakt genomsnitt man betalar utan de timmar med högre genomsnittlig förbrukning får större inverkan. Detta gäller förstås även över dagar, så om vädret nu i februari skulle slå om över en natt i mitten av månaden till 5-10 plus i söder så kommer första halvan av månaden att bidra till betydligt mer än hälften av totala priset.

Och det stämmer ju att ens ens egen förbrukning påverkar priset litegrann, beroende på hur många kunder elbolaget har. När alla utom den sista kunden har bytt till timdebitering kommer även den sista kunden få det automatiskt!
Jo givetvis men det har ju ingenting alls med timpriset att göra.
Bara förbrukning.
Var det detta du menade med viktade priser?
 
Nu undrar jag, är det så att alla som har tibber har timpris? Eller är det ett medelvärde på timpriset?
Med anledning av de skithöga peakarna morgon och kväll så har jag suttit och läst manualen till värmepumpen (IVT greenline med rego637) och kommit fram till att jag troligen kan blocka varmvattenproduktion och sänka uttemp på radiatorer under ett par timmar. Frågan är då, är det värt att göra detta i dagsläget?
 
Magnus E K
E Erik112233 skrev:
Jo givetvis men det har ju ingenting alls med timpriset att göra.
Bara förbrukning.
Var det detta du menade med viktade priser?
Exempel: Säg att månaden innehåller bara två timmar, A och B, i stället för ca 720 timmar. Timme A är priset 40 öre/kWh och timme B 80 öre/kWh. Totala förbrukningen för alla elbolagets kunder med rörligt avtal är timme A 8000 kWh och timme B 12000 kWh. Då blir rörliga priset för hela månaden (bortsett från påslag etc) (8000 * 0.4 + 12000 * 0.8) / (8000 + 12000) = 0,64. Dvs 64 öre/kWh.
(Med timdebitering så är det bara att byta ut 8000 och 12000 mot ens egna förbrukningssiffror.)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Exempel: Säg att månaden innehåller bara två timmar, A och B, i stället för ca 720 timmar. Timme A är priset 40 öre/kWh och timme B 80 öre/kWh. Totala förbrukningen för alla elbolagets kunder med rörligt avtal är timme A 8000 kWh och timme B 12000 kWh. Då blir rörliga priset för hela månaden (bortsett från påslag etc) (8000 * 0.4 + 12000 * 0.8) / (8000 + 12000) = 0,64. Dvs 64 öre/kWh.
(Med timdebitering så är det bara att byta ut 8000 och 12000 mot ens egna förbrukningssiffror.)
Ok.
Men kollar jag på mina senaste fakturor från Tibber så ser verkligheten ut så här:

November 75 öre/kWh
December 54 öre/kWh
Januari 69 öre/kWh
Februari hittills 97 öre/kWh

Priser ink. moms men exkl. månadsavgift.

Det är inte bra priser oavsett hur man vrider och vänder på uträkningar.

Så även om ett vanligt rörligt avtal använder viktade priser så ser jag fortfarande inte att Tibber skulle löna sig för mig.
Men visst, det är klart att det finns perioder då det är väldigt lågt elpris hos Tibber men jag nöjer mig iallafall efter dessa fyra dyra månader.
 
J JohanLun skrev:
Nu undrar jag, är det så att alla som har tibber har timpris? Eller är det ett medelvärde på timpriset?
Med anledning av de skithöga peakarna morgon och kväll så har jag suttit och läst manualen till värmepumpen (IVT greenline med rego637) och kommit fram till att jag troligen kan blocka varmvattenproduktion och sänka uttemp på radiatorer under ett par timmar. Frågan är då, är det värt att göra detta i dagsläget?
Ja man har timpris. Inte medelvärde som vanligt rörligt avtal.
Du kan ju kolla timpris, ratta lite på pump och radiatorer och spara några kronor.
Men att orka med detta och dessutom kolla appen innan man kör diskmaskinen är för mig helt främmande.
 
Är det någon här med Tibber som har fått deras Smart laddning BMW att fungera? För mig lyckas Tibber endast läsa av bilen, inte slå av och på laddning enligt billigt timpris. Det är APIet från Tibber till BMW bilen som inte fungerar. De har försökt fixa det i månader, men Tibber säger att felet ligger hos BMW (de har ju inget avtal med BMW vad jag förstår, så antar att de har ful hackat APIet).
 
M Matado skrev:
Är det någon här med Tibber som har fått deras Smart laddning BMW att fungera? För mig lyckas Tibber endast läsa av bilen, inte slå av och på laddning enligt billigt timpris. Det är APIet från Tibber till BMW bilen som inte fungerar. De har försökt fixa det i månader, men Tibber säger att felet ligger hos BMW (de har ju inget avtal med BMW vad jag förstår, så antar att de har ful hackat APIet).
Jag har ju easee laddbox, jag har inte riktigt greppat prioordning om man programmerar både bilen och tibber. Jag skulle önska att det var tibber enbart som styrde värmning och laddning av bil. Nu har det ibland blivit så att bilen vill värma men tibber tycker det är för dyrt. Det blir alltid billigare att köra på el mot bensin (har hybridbil) och jag vill gärna ha en varm bil när jag ska åka. Så hade vart smutt att tibber hade en knapp "ladda nu" och "värm nu". Som styr både box och bil... :)
 
E Erik112233 skrev:
Ok.
Men kollar jag på mina senaste fakturor från Tibber så ser verkligheten ut så här:

November 75 öre/kWh
December 54 öre/kWh
Januari 69 öre/kWh
Februari hittills 97 öre/kWh

Priser ink. moms men exkl. månadsavgift.

Det är inte bra priser oavsett hur man vrider och vänder på uträkningar.

Så även om ett vanligt rörligt avtal använder viktade priser så ser jag fortfarande inte att Tibber skulle löna sig för mig.
Men visst, det är klart att det finns perioder då det är väldigt lågt elpris hos Tibber men jag nöjer mig iallafall efter dessa fyra dyra månader.
Din förbrukning kanske mest infaller under dyra timmar? I så fall är det ju betydligt bättre att ansluta sig till kollektivet och ha "vanligt rörligt" månadspris. I SE3 och om man har Vattenfall så var det vanliga rörliga priset 45 öre/kWh i november, så om du hade förbrukat som en genomsnittlig förbrukare (och befinner sig i SE3) så borde du ha betalat något liknande. (Som jämförelse betalade vi 35 öre/kWh inkl moms den månaden.)
 
halper halper skrev:
Din förbrukning kanske mest infaller under dyra timmar? I så fall är det ju betydligt bättre att ansluta sig till kollektivet och ha "vanligt rörligt" månadspris. I SE3 och om man har Vattenfall så var det vanliga rörliga priset 45 öre/kWh i november, så om du hade förbrukat som en genomsnittlig förbrukare (och befinner sig i SE3) så borde du ha betalat något liknande. (Som jämförelse betalade vi 35 öre/kWh inkl moms den månaden.)
Det är precis det jag menar.
Det är väl samma för alla som inte medvetet lägger förbrukning på lågpristimmar.
Så att bara kolla på Tibbers snittpris blir ju missvisande om man förbrukar mest under dyra timmar.
Uppvärmning är väl relativt jämnt över dygnet men visst är det väl vanligt med högst förbrukning på em/kväll.
Ladda elbil, laga mat, diska, tända lampor, tvätta, dammsuga m.m.

Just nu har jag 230 öre/kWh.
14grader minus.
Inte perfekt.
Längtar till avtalet med Vattenfall går igång på måndag...
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Ska erkänna att jag också var lite orolig att det skulle bli dyrare när jag skaffade timmätning och att jag skulle behöva "planera" förbrukning men hittills har det blivit någon krona billigare helt automatiskt varje månad.

Har man som rutin att dra igång tvätt, disk, billaddning osv direkt när man kommer hem så är det nog svårt att räkna hem det och då passar nog vanligt rörligt bättre. Jag har inga stora förbrukare utöver uppvärmning så för mig kvittar det. Att dra igång spisen och lite hemelektronik när man kommer hem från jobbet har ingen påverkan på priset utan det jämnar ut sig med att det är billigare att värma upp på natten.
 
E Erik112233 skrev:
Det är precis det jag menar.
Det är väl samma för alla som inte medvetet lägger förbrukning på lågpristimmar.
Så att bara kolla på Tibbers snittpris blir ju missvisande om man förbrukar mest under dyra timmar.
Uppvärmning är väl relativt jämnt över dygnet men visst är det väl vanligt med högst förbrukning på em/kväll.
Ladda elbil, laga mat, diska, tända lampor, tvätta, dammsuga m.m.

Just nu har jag 230 öre/kWh.
14grader minus.
Inte perfekt.
Längtar till avtalet med Vattenfall går igång på måndag...
Ja det var förstås oklart av mig. Det normala är att förbrukningen är hög under de dyra timmarna. Det är därför de är dyra. Vad jag menade var att du i större utsträckning är den genomsnittliga förbrukaren måste ha använt el när den är dyr, om nu inte Tibber räknar sitt snitt på ett helt annat sätt (till exempel oviktat).

Elbilen laddar man förresten på natten :)
 
E
Z Zuperdoc skrev:
Tibber är klockrent och har många tekniska lösningar för att sänka din elräkning.
Skickar med en kod om du vill testa.
Hej! Jag använder Tibber, det digitala elbolaget som ger dig full kontroll och gör elräkningen lägre med smart teknik utan bindningstider och påslag. Testa du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för! [länk]
Z Zuperdoc skrev:
Tibber är klockrent och har många tekniska lösningar för att sänka din elräkning.
Skickar med en kod om du vill testa.
Hej! Jag använder Tibber, det digitala elbolaget som ger dig full kontroll och gör elräkningen lägre med smart teknik utan bindningstider och påslag. Testa du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för! [länk]
Nu är det väl usel idé att ha Tim pris. Toppar ibland 250 öre / KWh. När man kan få fastpris för 23 öre i 3 månader
 
  • Gilla
Leo Kia
  • Laddar…
E Elsamimmi skrev:
Nu är det väl usel idé att ha Tim pris. Toppar ibland 250 öre / KWh. När man kan få fastpris för 23 öre i 3 månader
Du har rätt i det, i de fall man inte kan styra sin förbrukning till bara natt. Kan nog gå för de med massiva betongbjäklag med vattenburen värme som man isåfall eldar på på natten och stänger av på dan. Men det känns lite jobbigt att hålla på så för att spara några kronor...

Till nästa vinter så blir det nog så att jag säger upp tibber på hösten... Trist, för iden är bra, det kan göra att effektbehovet utjämnas under dygnet vilket sparar stora pengar på att inte behöva dimensionera för topparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.