E
J JohanLun skrev:
Du har rätt i det, i de fall man inte kan styra sin förbrukning till bara natt. Kan nog gå för de med massiva betongbjäklag med vattenburen värme som man isåfall eldar på på natten och stänger av på dan. Men det känns lite jobbigt att hålla på så för att spara några kronor...

Till nästa vinter så blir det nog så att jag säger upp tibber på hösten... Trist, för iden är bra, det kan göra att effektbehovet utjämnas under dygnet vilket sparar stora pengar på att inte behöva dimensionera för topparna.
Jag bytte 5 februari till 3 mån fastpris. Skönt att slippa titta på klockan. Skönare med jämn uppvärmning.
 
  • Gilla
Leo Kia och 2 till
  • Laddar…
E Elsamimmi skrev:
Jag bytte 5 februari till 3 mån fastpris. Skönt att slippa titta på klockan. Skönare med jämn uppvärmning.
Känns lite sent nu då jag gissar kölden är över om ett par veckor... Man får vara ute i bättre tid nästa vinter...
 
  • Gilla
Elsamimmi
  • Laddar…
Någon som har sin kod och vill få 500 kr?
 
PM
 
Funderat lite på tibber, men efter läst här så börjar jag tveka om det är värt det.

Har skaffat en easee laddbox så en fördel hade ju varit att styra den till när elen är som lägst. Men kanske går
att ställa in i den ändå utan tibber att ladda på natten.

Sen ser jag även att man har möjlighet med tibber att styra sin fjärrvärme, men tror ni man har något att tjäna där. Kostar ju lite att köpa det som behövs och hur blir det med värmen i huset om fjärrvärmen bara ska gå när elen är billig? Men antar man ställer in vilken temp man vill ha sen så går på fjärrvärmen av och på för att hålla den tempen och då gärna när elen är billig.
 
Men elkostnaden för fjärrvärmedriften måste väl ändå vara minimal?

Men om du har för avsikt att ladda bilen och har möjlighet att göra det under billigare timmar på natten finns det nog säkert en del att spara.
 
G gmanhem skrev:
Men elkostnaden för fjärrvärmedriften måste väl ändå vara minimal?

Men om du har för avsikt att ladda bilen och har möjlighet att göra det under billigare timmar på natten finns det nog säkert en del att spara.
Jo det är nog så med fjärrvärme. Inte värt att göra något där. Utan mest då för att ladda bilen.
 
Borde hamna en bra bit under rörligt om du laddar bil på natten då denna förbrukning blir en stor del av din totala.
Fjärrvärmen är nog inget du spar några mängder el på?
 
I natt är priset 12% av vad det var vid 0800-0900 i morse. Har du möjlighet att schemalägga laddning till nattetid känns det ju värt!
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Funderat lite på tibber, men efter läst här så börjar jag tveka om det är värt det.

Har skaffat en easee laddbox så en fördel hade ju varit att styra den till när elen är som lägst. Men kanske går
att ställa in i den ändå utan tibber att ladda på natten.

Sen ser jag även att man har möjlighet med tibber att styra sin fjärrvärme, men tror ni man har något att tjäna där. Kostar ju lite att köpa det som behövs och hur blir det med värmen i huset om fjärrvärmen bara ska gå när elen är billig? Men antar man ställer in vilken temp man vill ha sen så går på fjärrvärmen av och på för att hålla den tempen och då gärna när elen är billig.
Visst kan du tjäna lite på att ladda på natten.
Du kanske har en "riktig elbil" och inte bara en laddhybrid som jag har, men jag laddar typ 300 kWh under en månad.

Men som jag ser det så är det inte där de stora pengarna för elen ligger.
Dessutom räcker det ju att man ska ut och köra på kvällen ett par gånger i månaden för att vinsten ska försvinna.

Antingen får man köra på bensin eller ladda efter jobbet till högt timpris.

Jag tycker det är väldigt bra att alltid sätta bilen på laddning när jag kommer hem och vet att jag har en laddad bil om jag ska iväg på kvällen.
Sen var det en ren fröjd när jag blev av med timdebitering när det gäller diskmaskin m.m.

Tyckte det var oerhört jobbigt att kolla timpriset innan och struntade man i det så blev det ibland en disk till priset av 200 öre/kWh...

Men med fjärrvärme kan du väl inte hämta hem något att tala om med Tibber?
 
E Erik112233 skrev:
Visst kan du tjäna lite på att ladda på natten.
Du kanske har en "riktig elbil" och inte bara en laddhybrid som jag har, men jag laddar typ 300 kWh under en månad.

Men som jag ser det så är det inte där de stora pengarna för elen ligger.
Dessutom räcker det ju att man ska ut och köra på kvällen ett par gånger i månaden för att vinsten ska försvinna.

Antingen får man köra på bensin eller ladda efter jobbet till högt timpris.

Jag tycker det är väldigt bra att alltid sätta bilen på laddning när jag kommer hem och vet att jag har en laddad bil om jag ska iväg på kvällen.
Sen var det en ren fröjd när jag blev av med timdebitering när det gäller diskmaskin m.m.

Tyckte det var oerhört jobbigt att kolla timpriset innan och struntade man i det så blev det ibland en disk till priset av 200 öre/kWh...

Men med fjärrvärme kan du väl inte hämta hem något att tala om med Tibber?
Så du tycker inte man sparar något direkt på tibber?
 
D dthompa skrev:
Så du tycker inte man sparar något direkt på tibber?
För mig var det precis tvärtom.
Blev betydligt dyrare.
Kämpade i ett par månader, ja jag vet att det är kort tid, men även om jag hade tjänat på det så vill jag inte kolla timpriset innan disk, tvätt m.m.
Och jag tror det är en förutsättning för att tjäna på timdebitering.
 
Tror man bör ha utrustning, sk Power ups, för att rimligen spara något betydande.
 
För de allra flesta så borde det bli ungefär samma pris med Tibber som med vanligt månadsrörligt. Om man får mycket dyrare så har man nog en väldigt (onormalt) stor del av dygnets totala förbrukning precis på dygnets toppar. Om du förbrukar el ungefär som snittet så borde det bli typ oförändrat eftersom det månadsrörliga är volymviktat.

Den stora skillnaden ligger ju i att du kan, om du vill, förlägga en del av förbrukningen när priset är betydligt lägre (typ på natten) och där ligger möjligheterna till besparing.

Snart kört i ett halvår med Tibber och jag har inte ändrat nånting utan kör på som vanligt med förbrukning och trots det så har jag sparat lite (väldigt lite ska sägas men ändå) varje månad jämfört med rörligt. Den besparingen är till stor del lägre månadsavgift och mindre påslag jämfört med Eon än vad själva Tibber i sig bidragit till.

Det var en kul grej för min del och eftersom det inte blev dyrare så har jag inte orkat ändra något. Kanske blir mer värt om man skaffar elbil framöver, vi får väl se :p
 
Har man hybrid eller elbil borde det räcka med att ladda den på natten för att hamna under rörligt, åtminstone om man har fjärrvärme som värmekälla.
Jag har alltid hamnat under rörligt, även innan jag hade hybrid och styrde något då jag har värmepump så går den automatiskt mer på natten när det är kallare ute.
Nu styrs dock det meste automatiskt via smartthings/telldus/homeassistant så nu behöver jag knappt kolla elpriset längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.