293 538 läst · 1 070 svar
294k läst
1,1k svar
Ni som använder Tibber!
Hej
Har i 2 veckor kört med tibber som elbolag, och Easse laddbox installerad och inställd på 11A 3fas.
Nu till mina frågor.
Hur ser logiken ut bakom smartladdning utan uppkoppling mot bilen, i mitt fall Renault Zoe.
Förutsätter tibber att jag alltid kommer hem med tomt batteri? Man kan se i appen när laddningen är planerad att starta tex kl 02 pga lågt pris. Har ställt in avresetid kl 13.00 eftersom jag jobbar skift. Kan laddboxen tala om för tibber bilen laddnivå/SOC?
Elbilsladdning för 50% av elpriset? Är det summan av antalet kWh passerat igenom laddaren gånger snittpriset per dygn för 1kWh som övriga hushållet förbrukar exl elbilsladdning?
Har i 2 veckor kört med tibber som elbolag, och Easse laddbox installerad och inställd på 11A 3fas.
Nu till mina frågor.
Hur ser logiken ut bakom smartladdning utan uppkoppling mot bilen, i mitt fall Renault Zoe.
Förutsätter tibber att jag alltid kommer hem med tomt batteri? Man kan se i appen när laddningen är planerad att starta tex kl 02 pga lågt pris. Har ställt in avresetid kl 13.00 eftersom jag jobbar skift. Kan laddboxen tala om för tibber bilen laddnivå/SOC?
Elbilsladdning för 50% av elpriset? Är det summan av antalet kWh passerat igenom laddaren gånger snittpriset per dygn för 1kWh som övriga hushållet förbrukar exl elbilsladdning?
de har en superbra kundtjänst. Skicka frågorna dit om du inte får svar här. Finns en chat i appen. Svarar de inte direkt så får du ett MailM msjoqvist skrev:Hej
Har i 2 veckor kört med tibber som elbolag, och Easse laddbox installerad och inställd på 11A 3fas.
Nu till mina frågor.
Hur ser logiken ut bakom smartladdning utan uppkoppling mot bilen, i mitt fall Renault Zoe.
Förutsätter tibber att jag alltid kommer hem med tomt batteri? Man kan se i appen när laddningen är planerad att starta tex kl 02 pga lågt pris. Har ställt in avresetid kl 13.00 eftersom jag jobbar skift. Kan laddboxen tala om för tibber bilen laddnivå/SOC?
Elbilsladdning för 50% av elpriset? Är det summan av antalet kWh passerat igenom laddaren gånger snittpriset per dygn för 1kWh som övriga hushållet förbrukar exl elbilsladdning?
Har signat upp mig på Tibber men glömde att be någon innan registreringen om en kod. Någon får gärna skicka PM med inbjudningskod så kan jag testa att registrera den i efterhand.
Du har PM
Tack så mycket alla som skickade. Tog den första som dök upp inkorgen
utan att veta exakt vad du har för laddare, en vanlig AC laddare lyssnar normalt inte på bilens SOC status. Vid DC laddning vet oftast laddaren vilken SOC som fordonet rapporterar och kan rapportera det vidare till överordnat system.M msjoqvist skrev:Hej
Har i 2 veckor kört med tibber som elbolag, och Easse laddbox installerad och inställd på 11A 3fas.
Nu till mina frågor.
Hur ser logiken ut bakom smartladdning utan uppkoppling mot bilen, i mitt fall Renault Zoe.
Förutsätter tibber att jag alltid kommer hem med tomt batteri? Man kan se i appen när laddningen är planerad att starta tex kl 02 pga lågt pris. Har ställt in avresetid kl 13.00 eftersom jag jobbar skift. Kan laddboxen tala om för tibber bilen laddnivå/SOC?
Elbilsladdning för 50% av elpriset? Är det summan av antalet kWh passerat igenom laddaren gånger snittpriset per dygn för 1kWh som övriga hushållet förbrukar exl elbilsladdning?
Det finns ingen ”power-up” till Zoe antar jag annars skulle det vara en väg för Tibber att lyssna på SOC och planera laddningen efter det.
Om jag minns rätt så utgår tibber från att bilen har 40% SOC ifall power up ej finns till bilen.Sammy_j skrev:utan att veta exakt vad du har för laddare, en vanlig AC laddare lyssnar normalt inte på bilens SOC status. Vid DC laddning vet oftast laddaren vilken SOC som fordonet rapporterar och kan rapportera det vidare till överordnat system.
Det finns ingen ”power-up” till Zoe antar jag annars skulle det vara en väg för Tibber att lyssna på SOC och planera laddningen efter det.
En nackdel är att det är relativt få bilmärken som är representerade.
Någon som kör element från Mill eller Adax visa Tibber? Ska köpa på mig några och ha två i garaget för att se till att det är 5-10 grader där. Exakt temperatur är inte så noga bara det är frostfritt med lite marginal och gillar idén att elementet inte går så hårt när elen är som dyrast.
Har ni några erfarenheter av detta och/eller rekommendationer av vad jag ska välja? Lurar åt Mill då det också lirar med Home Assistant.
Vill någon ha tipslänk från mig får ni gärna PM:a då elementen jag ska köpa är dyra
Edit: Jag vill inte ha era tipslänkar, läs igen
Har ni några erfarenheter av detta och/eller rekommendationer av vad jag ska välja? Lurar åt Mill då det också lirar med Home Assistant.
Vill någon ha tipslänk från mig får ni gärna PM:a då elementen jag ska köpa är dyra
Edit: Jag vill inte ha era tipslänkar, läs igen
Redigerat:
Jag testade att köra Mill för att hålla plusgrader i husbilen i vintras. Det funkade inte jättebra. Mintemp på Mill är 5 grader. Den värmde upp för mycket när det var strax över nollan ute och elen var billig, så elförbrukningen ökade. Ingen bra investering.L Lund skrev:Någon som kör element från Mill eller Adax visa Tibber? Ska köpa på mig några och ha två i garaget för att se till att det är 5-10 grader där. Exakt temperatur är inte så noga bara det är frostfritt med lite marginal och gillar idén att elementet inte går så hårt när elen är som dyrast.
Har ni några erfarenheter av detta och/eller rekommendationer av vad jag ska välja? Lurar åt Mill då det också lirar med Home Assistant.
Vill någon ha tipslänk från mig får ni gärna PM:a då elementen jag ska köpa är dyra
Edit: Jag vill inte ha era tipslänkar, läs igen
Trist att det inte fungerade bättre. Planen var att elementet skulle pausa uppvärmningen tex omkring 08.00 och 17.00 när elpriset ofta peakar men med bibehållen komfort.T torke1 skrev:
Kan man inte ställa in hur aggressivt Tibber ska styra elementet kontra elpriset?
Inte i Tibber-appen - den är väldigt otydlig med vilken algoritm den använder. Då är det nog bättre om du bygger en egen styrning, till exempel med Homey, en ZigBee-brytare som tål hög last och en tempsensor.L Lund skrev: