293 538 läst · 1 070 svar
294k läst
1,1k svar
Ni som använder Tibber!
Om du inte har något behov av lastbalansering är det ju alltid intressant att kunna se i realtid hur mycket ström som går åt, lättare att prova runt och se hur långt man kan få ner förbrukningen om du får den i realtid. Kul grej som ger större insikt i förbrukningen vilket gör det lättare att sänka denL Lund skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Nej, du får invänta mätarbyte eller köra Watty kanske?N Nucky skrev:
Min förra mätare såg ut som din, min nya ser ut så här(krävs en modul också);
https://www.kamstrup.com/se-se/ellosningar/smarta-elmatare/trefasmatare
Undrar hur kommande vinter kommer bli egentligen med tanke på att vi redan nosat på rätt höga priser och det är bara sensommar.. har en känsla att det kommer bli ett dåligt år för oss med rörligt pris men det återstår att se.
Antalet laddhybrider/elbilar måste ju ha ökat rätt rejält jämfört med bara ett år sedan vilket säkert påverkar en del?
Antalet laddhybrider/elbilar måste ju ha ökat rätt rejält jämfört med bara ett år sedan vilket säkert påverkar en del?
tänker tvärtom. Tex så har vår värmepump en inställning där den genererar mer värme och varmvatten när det är billigt, och tvärtom. Har man elbil går det ju verkligen utnyttja med Tibber.berisen skrev:Undrar hur kommande vinter kommer bli egentligen med tanke på att vi redan nosat på rätt höga priser och det är bara sensommar.. har en känsla att det kommer bli ett dåligt år för oss med rörligt pris men det återstår att se.
Jag har också ställt in ett flow i min homey där jag får notis om priset är dyrt. Då är det bara ta en kik i appen och titta när det är billigare och anpassa tvättning och disk efter det så långt det är möjligt.
finns mycket man kan hitta på för att minska sin förbrukning eller anpassa den till de billiga timmarna.
Q1 terminspriset på el var väl sisådär 72 öre. Sen kommer ju alla påslag, skatter avgifter med mera. Så ja, det kommer nog bli en riktigt dyr vinter.berisen skrev:Undrar hur kommande vinter kommer bli egentligen med tanke på att vi redan nosat på rätt höga priser och det är bara sensommar.. har en känsla att det kommer bli ett dåligt år för oss med rörligt pris men det återstår att se.
Höga co2 priser och samtidigt höga kol och gaspriser driver upp priset på el på kontinenten. Att vi haft en torr sommar gör att vi får priser som liknar tyskland/Danmark.
Just nu tror jag dock det är ringhals som är ur drift som orsakar de höga priserna som varit på sista tiden.
Har försökt att styra lite men då uppvärmningen är majoriteten av kostnaden på vintern så finns det inte så mycket att göra på den fronten tyvärr. Min bvp är för gammal för att ha någon smart styrning mot pris dessvärre så det är nog bara att gilla lägetK kjork skrev:tänker tvärtom. Tex så har vår värmepump en inställning där den genererar mer värme och varmvatten när det är billigt, och tvärtom. Har man elbil går det ju verkligen utnyttja med Tibber.
Jag har också ställt in ett flow i min homey där jag får notis om priset är dyrt. Då är det bara ta en kik i appen och titta när det är billigare och anpassa tvättning och disk efter det så långt det är möjligt.
finns mycket man kan hitta på för att minska sin förbrukning eller anpassa den till de billiga timmarna.
Jo att kärnkraften inte går fullt spelar stor roll just nu men bävar lite inför den där kalla perioden som aldrig riktigt kom i fjol, då kommer vi nog få nya rekordnoteringar även om kärnkraften tuffar på för fullt. Då menar jag en riktigt kall period samtidigt i hela norden utan vind och temperaturer runt 20-25 minus långt ner i skåne. Det kommer ju komma en sån period, det är bara frågan när.B BSOD skrev:Q1 terminspriset på el var väl sisådär 72 öre. Sen kommer ju alla påslag, skatter avgifter med mera. Så ja, det kommer nog bli en riktigt dyr vinter.
Höga co2 priser och samtidigt höga kol och gaspriser driver upp priset på el på kontinenten. Att vi haft en torr sommar gör att vi får priser som liknar tyskland/Danmark.
Just nu tror jag dock det är ringhals som är ur drift som orsakar de höga priserna som varit på sista tiden.
vill minnas att jag sett en powerup hos Tibber där du kan göra din ”dumma” värmepump smart. Genom att koppla på någon manick mellan pumpen och utegivaren.berisen skrev:Har försökt att styra lite men då uppvärmningen är majoriteten av kostnaden på vintern så finns det inte så mycket att göra på den fronten tyvärr. Min bvp är för gammal för att ha någon smart styrning mot pris dessvärre så det är nog bara att gilla läget
Jo att kärnkraften inte går fullt spelar stor roll just nu men bävar lite inför den där kalla perioden som aldrig riktigt kom i fjol, då kommer vi nog få nya rekordnoteringar även om kärnkraften tuffar på för fullt. Då menar jag en riktigt kall period samtidigt i hela norden utan vind och temperaturer runt 20-25 minus långt ner i skåne. Det kommer ju komma en sån period, det är bara frågan när.
sen kanske du har en funktion som schemaläggning eller liknande? Elpriset är ju nästan alltid dyrare på dagen än natten tex.
eller så finns det ju smarta termostater om du har radiatorer.
blir väl svårt att räkna hem då de kostar en del iofs
Effekten av volatila priser som det är nu är ju att elbolagen med fasta priser måste höja sina riskmarginaler, annars går de i konkurs. Så jag tänker tvärt om att det blir ett kanonår för oss med rörligt pris.berisen skrev:Undrar hur kommande vinter kommer bli egentligen med tanke på att vi redan nosat på rätt höga priser och det är bara sensommar.. har en känsla att det kommer bli ett dåligt år för oss med rörligt pris men det återstår att se.
Jag tror de blir svåra att räkna hem. Min värmepump som är riktigt gammal har nån form av dygnsschema och "extra varmvatten" inställning. Troligen skulle man kunna ställa den att öka lite under natten. Då har man ingen utgift. Men jag tror det vart uppe tidigare. Vinsten är rätt låg om man istället får svängningar i värmen... Jag antar bergvärme har för liten tempökning för att effektivt ha en sån där värmelagring som jag fått för mig att vedeldare har...K kjork skrev:vill minnas att jag sett en powerup hos Tibber där du kan göra din ”dumma” värmepump smart. Genom att koppla på någon manick mellan pumpen och utegivaren.
sen kanske du har en funktion som schemaläggning eller liknande? Elpriset är ju nästan alltid dyrare på dagen än natten tex.
eller så finns det ju smarta termostater om du har radiatorer.
blir väl svårt att räkna hem då de kostar en del iofs
jag har ju inget att jämföra med. Har kört med Tibber sen vi flyttade in med elprisanpassning påslagen på värmepumpen. Det enda jag kan se i appen är att vårt hem med tre barn drar betydligt mindre el än andra hus med samma kvm. Dock är ju tex inte byggnadsår medräknat och det skiljer ju en del även typ av uppvärmning såsom radiatorer eller golvvärme. Jag upplever heller ingen ändring av komforten i hemmet med funktionen påslagen.J JohanLun skrev:Jag tror de blir svåra att räkna hem. Min värmepump som är riktigt gammal har nån form av dygnsschema och "extra varmvatten" inställning. Troligen skulle man kunna ställa den att öka lite under natten. Då har man ingen utgift. Men jag tror det vart uppe tidigare. Vinsten är rätt låg om man istället får svängningar i värmen... Jag antar bergvärme har för liten tempökning för att effektivt ha en sån där värmelagring som jag fått för mig att vedeldare har...
dock såg jag att det kostar ca 3200kr att göra pumpen smart. Det tar ju ett tag med nuvarande elpris att få igen de pengarna. Men personligen kan jag lägga engångssumma som är lite högre för att sänka månadskostnaden framöver. Men den skillnaden är ju försumbar och är egentligen bara ett sätt att lura mig själv på.
Jo, många "besparingar" har för hög investering för att vara lönsamma. Tex nya fönster eller styrning av VP. Tror jag. Om man har hyfsat låga kostnader. Har man en värmekostnad på 10-12 k / år och kan sänka 10-20% på en åtgärd (som bör vara väldigt mycket) så är ju det bara 1500kr/år. För att spara 20% räcker nog inte att byta alla fönster. Som då sparar 1500 per år men kostar kanske 100.000. En VP styrning som kostar 3000 behöver ju "bara" spara nån femhundring per år för att tjäna in sig på 5 år. Men jag har svårt att se att man kan vinna så mkt om man inte kan "lagra" energin nånstans? Kanske om man stänger av varmvatten helt från kl 06.00 på morgonen fram till midnatt...