E Erik112233 skrev:
Jag är nybliven Tibber-kund sedan tre veckor.
Ska snart få hem en laddhybrid och tänkte att det verkar smart att ladda på natten till lägre pris.
Hittills har det varit en usel start.
November 453kr-589kwh (8 dagar).
December hittills 658kr-945kwh.
Snitt drygt 72öre/kwh.
Priser inkl. moms och del av månadsavgift.

Jag lämnade rörligt avtal där kostnaden samma period hade legat på 61öre/kwh.
Inkl. påslag, moms, del av årsavgift.

Har jag bara haft en dålig start eller krävs det att man verkligen lägger så mycket som möjligt av förbrukningen till billigare timmar för att det ska löna sig med Tibber?

Provade ett par gånger de första dagarna att kolla aktuellt timpris och satte diskmaskin och tvättmaskin på timer istället för att starta direkt.

Tyckte detta var "jobbigt" och känns inte bekvämt så nu kör jag som vanligt vid behov.

Att behålla Tibber för enbart en laddhybrids skull verkar inte så lönsamt då det inte är så stor kostnad.

Så, har jag bara fått en dålig start och kan förhoppningsvis se fram emot billigare elräkningar eller är Tibber inget för mig som inte vill förlägga så mycket elförbrukning som möjligt till natten?
Dålig start. Tibber har varit klart billigt under en längre tid, men nu senaste veckan haft dyrare priser då det följer spotpriset.

Du måste se det övre en längre tid...

C cullberg skrev:
Du måste se det övre en längre tid...
Jo jag förstår att det är kort tid och att det svänger över tid.

Men upplever ni att det det över tid är ett prisvärt alternativ även UTAN att behöva kolla timpris innan man drar igång torktumlaren på em/kväll då det ofta verkar vara som dyrast?
Eller är det mer eller midre nödvändigt att planera sin elförbrukning för att tjäna något på timdebitering?

Tror också på en dålig start bara. Borde bli billigare med tiden. :)

Gjorde en liten uträkning baserat på november månad för mig, förbrukningen var 1356 kWh och jag har ingenting som är tidsstyrt eller liknande utan jag kör på som vanligt.

Tibber: Snittpris för mig 29.24 öre (36.55 inkl moms och påslag)
Tibber avgift: 39 kr
Totalt 535 kronor (eller 39.56 öre/kWh inkl allt).

Om jag inte räknar helt fel så om jag istället haft kvar eon hade det istället kostat 610 kronor med rörligt prisavtal.

Novembers snittpris enligt Eon blev 29.06 exkl moms/påslag och eftersom dom har 4 öre påslag så blir totalen där 33.06 exkl moms och 41.32 inkl. Dessutom hade åtminstone jag en avgift på 600kr/år hos dom så därav har jag räknat med 50 spänn i exemplet ovan.

Min "besparing" genom att köra Tibber blev alltså typ 75 spänn för November, knappast något man lär märka av men utslaget på ett år kanske det blir en femhundring eller något. Alltid något.

Jag valde faktiskt att lämna tibber nu och kanske komma tillbaka framåt vår/sommar.
Bor i ett radhus med direktverkande el, har styrning på elementen samt LVP men med frugan mammaledig hemma, bör det ändå vara en skälig temp inne under dagen.
Tyckte att det började springa iväg ganska mkt nu under december och valde att kliva av.

Fick denna dealen under ett år med en månads uppsägning vilket bör bli aningen billigare än Tibber där fakturan för december redan ligger på 393 sek för 622kWh.

Elprislista med spotpris och diverse avgifter för elanvändning i ett radhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
Hur kan ett elhandelsbolag ge såna rabatter utan att gå omkull?

E Erik112233 skrev:
Jag är nybliven Tibber-kund sedan tre veckor.
Ska snart få hem en laddhybrid och tänkte att det verkar smart att ladda på natten till lägre pris.
Hittills har det varit en usel start.
November 453kr-589kwh (8 dagar).
December hittills 658kr-945kwh.
Snitt drygt 72öre/kwh.
Priser inkl. moms och del av månadsavgift.
Intressant!

För november ligger jag på 510 kr (1481 kWh)
December hittills 463 kr (767 kWh)

Månadsavgift inte inräknat. Jag har smart styrning på elbilsladdning och golvvärme i badrum. Uppvärmning av resten av huset och varmvatten gör jag med fjärrvärme. Kompletterar också golvvärmen i badrummen med fjärrvärme eftersom jag har radiatorer där. Dock värmer jag vattnet i Attefallshuset med el. Har också en husbil stående på tomten som jag håller 5 plusgrader i med smart styrning av en kupévärmare.

Jag bor i SE4 vilket bör tilläggas.
Visste faktiskt inte tidigare det här med elområden.

E Erik112233 skrev:
Jag bor i SE4 vilket bör tilläggas.
Visste faktiskt inte tidigare det här med elområden.
Elområde 3 för mig.

Jag fick detta avtal med tibber i maj.
Skärmbild av ett elavtal från Tibber med information om priser och villkor på en mobiltelefon.
Skapa konto

Det gör att tex november såg ut såhär.
Skärmdump av elanvändningsdata som visar negativ kostnad på -19 kr för november och stapeldiagram av daglig kostnad.
Skapa konto

Tyvärr får man ju fortfarande en saftig räkning från eon..... När bindningstiden går ut med tibber blir det nog att jag letar runt igen. Bor i elområde 2.

richardtenggren
Jag tänkte testa Tibber, vad är mest fördelaktigt, att gå via elskling eller inbjudan? Kan man kombinera?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tänkte testa Tibber, vad är mest fördelaktigt, att gå via elskling eller inbjudan? Kan man kombinera?
vad får man via elskling?
När jag kolla får jag bara tibbers standardavtal via elskling, dvs. 0 fördelar?

Jag kanske missar något?

Hej
Via elskling om dom det är nån rabatt där,sedan går det att regga bonuskod också om man får tag på en gammal som inte är spärrad för just elskling,, hör av dig om du vill ha en fungerande kod.

Mvh

j.f.s
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag gick via elskling. Tillägget på 39kr/månad försvann MEN också 500kr i välkomstbonus. Kan vara bra att känna till.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Jag gick via elskling. Tillägget på 39kr/månad försvann MEN också 500kr i välkomstbonus. Kan vara bra att känna till.
Verkar dock som det inte är nån fördel att gå via Elskling längre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.