G gmanhem skrev:
Snittpriset som Tibber då levererar med fakturan är personligt och baserat på hur vi har förlagt vår förbrukning?
Ja precis. Så vinsten ligger ju inte direkt i något lägre pris utan att man själv får verktygen för att kunna förbruka under perioder då priset är lägre.
 
  • Gilla
cullberg
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Ja jag tror det iaf? Båda priserna jag skrev ovan är inkl elcert men ex moms.
Och sedan har väl eon ett påslag på 4+moms öre å 55 kr i månaden så lite mer sparade du om du inte har nått specialavtal
Själv hamnade jag på 21.96 öre inkl elcert,jag brukar vara nöjd bara jag är under nordpools spotpris,men gjämnför jag mot eon lär jag spara runt 1500 kr/år men troligtvis mer om jag styr lite mer i vinter
 
  • Gilla
Robert Martinsson
  • Laddar…
PM
 
Idag blir det väldigt tydligt att överföringskapaciteten mellan norr och söder inte är helt optimal. :crysmile:

Man skulle helt klart bott uppe i norr istället för SE3.
 
  • Graf över elpriser med spets vid 258,6 öre mellan 17:00 och 18:00 och lägre pris på 67 öre vid 09:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram visar elspotpriser för olika regioner i Sverige, med stora skillnader mellan norr och söder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, här skulle man ju velat haft en styrning på värmen, min värmepump drog på som sjutton igår kväll... Måste ta tag i att försöka ställa om tidsstyrningen plus bygga en "fulstyrning" på inne tempgivaren... Känner att jag har för lång startsträcka att designa nåt själv som hämtar priser, men visst fanns det några här som byggt logik? Jag tänker en arduino som styr typ ett en enkel transistor som förändrar resistansen i en inne givare till att signalera att det är mycket varmt inne då elpriset är högt... Har bara testkör arduino, men de med Wifi borde ju gå att få att hämta elpriset och helt enkelt bara styra på det. Kan man hitta nåt annat man tror påverkar skulle ju det gå att lägga in också.

Ingen som byggt nåt färdigt att dela med sig av, så man bara kan sätta ihop lösningen?
 
Jag styr bara utegivaren med reläer och ntc givare, relät styrs just nu via telldus och innegivare,tidstyr, kan även styra på priset via smartthings men tycker inte integrationen är optimal då man endast kan styra på dyraste/billigaste timmarna eller eget valt timpris,letar bättre timprisstyrning
 
S super70 skrev:
Jag styr bara utegivaren med reläer och ntc givare, relät styrs just nu via telldus och innegivare,tidstyr, kan även styra på priset via smartthings men tycker inte integrationen är optimal då man endast kan styra på dyraste/billigaste timmarna eller eget valt timpris,letar bättre timprisstyrning
Jag har inte telldus, men annan hemautomation. Men om det är en generisk regel så ska det säkert gå att hitta nåt som jag också kan implementera... Är det typ en smartplug, kopplat till en trafo, som sen styr ett relä som ändrar resistansen på två olika nivåer? Det blir ju snabbt att implementera hårdvaran om än inte så elegant... Men en arduino måste ju också ha strömförsörjning så det blir nästan lika klumpigt, om än lite mer raffinerat...
 
Kör bara med ett potentsialfritt nexa relä, tror det är WMR-3000 med 2 inbyggda reläer,med reläerna parallell kopplar jag ntc motstånden,skit enkelt
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Finns även liknande reläer som kör z-wave/zigbbe typ fibaro smart module/nexa/Qubino mm
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S super70 skrev:
Kör bara med ett potentsialfritt nexa relä, tror det är WMR-3000 med 2 inbyggda reläer,med reläerna parallell kopplar jag ntc motstånden,skit enkelt
Tyvärr har jag bara Z-wave och Hue, så jag kan inte använda Nexa. Men hårdvaran kan jag nog lösa på nåt annat sätt, hur styr du och hur får du elpriset?

Edit, jag har Z-wave-puckar liggandes, lite dyra men de blev ändå över. De skulle funka. Men jag är ändå sugen på Arduino. Har även en programmerbar Z-wave modul som inte kom till nytta då jag hittade det var enklare att vårt larm skickade e-post om statusen än att koppla en hårdvara som läste om det var av eller pålarmat. Som bonus står det i klartext vad som händer. Teoretiskt skulle man ju kunna sänka värmen när man inte är hemma, men jag tror inte på att göra en styrning som pendlar FÖR mycket, men att "slå av" under extremdyra timmar tror jag kan funka.
 
berisen berisen skrev:
Idag blir det väldigt tydligt att överföringskapaciteten mellan norr och söder inte är helt optimal. :crysmile:

Man skulle helt klart bott uppe i norr istället för SE3.
Ja november har varit fördelaktig för oss i norr so far :rofl:
 
  • Mobilskärm som visar en app med elförbrukning i kronor per dag för november, med stora utslag runt mitten av månaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daft Prick och 1 till
  • Laddar…
Jag får elpriset via tibber/smartthings dock tror jag inte tibber kopplar in nya smartthings kunder, men vi som haft sen tidigare får fortsätta,eventuellt kanske elpriset till smarthings går att lösa men inte tibbers smarta termostatstyrning
 
M M Larsson skrev:
Ja november har varit fördelaktig för oss i norr so far :rofl:
Om man har solceller, får man betala för överkapaciteten de skickar ut på nätet då?
 
J JohanLun skrev:
Tyvärr har jag bara Z-wave och Hue, så jag kan inte använda Nexa. Men hårdvaran kan jag nog lösa på nåt annat sätt, hur styr du och hur får du elpriset?

Edit, jag har Z-wave-puckar liggandes, lite dyra men de blev ändå över. De skulle funka. Men jag är ändå sugen på Arduino. Har även en programmerbar Z-wave modul som inte kom till nytta då jag hittade det var enklare att vårt larm skickade e-post om statusen än att koppla en hårdvara som läste om det var av eller pålarmat. Som bonus står det i klartext vad som händer. Teoretiskt skulle man ju kunna sänka värmen när man inte är hemma, men jag tror inte på att göra en styrning som pendlar FÖR mycket, men att "slå av" under extremdyra timmar tror jag kan funka.
Tänk bara på att det måste vara potentialfritt dvs inte vanliga switch moduler.
Jag styr vp till golvvärmen vilket ska va trögt å eländigt att styra,men funkar kanon,innetempen pendlar typ 0.5 grader å Inget inte ens sambon märker
 
M M Larsson skrev:
Ja november har varit fördelaktig för oss i norr so far :rofl:
Haha snyggt! Svårt att klaga där :)

Såhär ser det ut för egen del. Viss skillnad.. :thumbdown:

Stapeldiagram över daglig energiförbrukning i kronor för november, med en total uppskattad kostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.