295 620 läst · 1 070 svar
296k läst
1,1k svar
Ni som använder Tibber!
Och sedan har väl eon ett påslag på 4+moms öre å 55 kr i månaden så lite mer sparade du om du inte har nått specialavtalberisen skrev:
Själv hamnade jag på 21.96 öre inkl elcert,jag brukar vara nöjd bara jag är under nordpools spotpris,men gjämnför jag mot eon lär jag spara runt 1500 kr/år men troligtvis mer om jag styr lite mer i vinter
Idag blir det väldigt tydligt att överföringskapaciteten mellan norr och söder inte är helt optimal.
Man skulle helt klart bott uppe i norr istället för SE3.
Man skulle helt klart bott uppe i norr istället för SE3.
Oj, här skulle man ju velat haft en styrning på värmen, min värmepump drog på som sjutton igår kväll... Måste ta tag i att försöka ställa om tidsstyrningen plus bygga en "fulstyrning" på inne tempgivaren... Känner att jag har för lång startsträcka att designa nåt själv som hämtar priser, men visst fanns det några här som byggt logik? Jag tänker en arduino som styr typ ett en enkel transistor som förändrar resistansen i en inne givare till att signalera att det är mycket varmt inne då elpriset är högt... Har bara testkör arduino, men de med Wifi borde ju gå att få att hämta elpriset och helt enkelt bara styra på det. Kan man hitta nåt annat man tror påverkar skulle ju det gå att lägga in också.
Ingen som byggt nåt färdigt att dela med sig av, så man bara kan sätta ihop lösningen?
Ingen som byggt nåt färdigt att dela med sig av, så man bara kan sätta ihop lösningen?
Jag styr bara utegivaren med reläer och ntc givare, relät styrs just nu via telldus och innegivare,tidstyr, kan även styra på priset via smartthings men tycker inte integrationen är optimal då man endast kan styra på dyraste/billigaste timmarna eller eget valt timpris,letar bättre timprisstyrning
Jag har inte telldus, men annan hemautomation. Men om det är en generisk regel så ska det säkert gå att hitta nåt som jag också kan implementera... Är det typ en smartplug, kopplat till en trafo, som sen styr ett relä som ändrar resistansen på två olika nivåer? Det blir ju snabbt att implementera hårdvaran om än inte så elegant... Men en arduino måste ju också ha strömförsörjning så det blir nästan lika klumpigt, om än lite mer raffinerat...S super70 skrev:
Tyvärr har jag bara Z-wave och Hue, så jag kan inte använda Nexa. Men hårdvaran kan jag nog lösa på nåt annat sätt, hur styr du och hur får du elpriset?S super70 skrev:
Edit, jag har Z-wave-puckar liggandes, lite dyra men de blev ändå över. De skulle funka. Men jag är ändå sugen på Arduino. Har även en programmerbar Z-wave modul som inte kom till nytta då jag hittade det var enklare att vårt larm skickade e-post om statusen än att koppla en hårdvara som läste om det var av eller pålarmat. Som bonus står det i klartext vad som händer. Teoretiskt skulle man ju kunna sänka värmen när man inte är hemma, men jag tror inte på att göra en styrning som pendlar FÖR mycket, men att "slå av" under extremdyra timmar tror jag kan funka.
Ja november har varit fördelaktig för oss i norr so farberisen skrev:
Jag får elpriset via tibber/smartthings dock tror jag inte tibber kopplar in nya smartthings kunder, men vi som haft sen tidigare får fortsätta,eventuellt kanske elpriset till smarthings går att lösa men inte tibbers smarta termostatstyrning
Tänk bara på att det måste vara potentialfritt dvs inte vanliga switch moduler.J JohanLun skrev:Tyvärr har jag bara Z-wave och Hue, så jag kan inte använda Nexa. Men hårdvaran kan jag nog lösa på nåt annat sätt, hur styr du och hur får du elpriset?
Edit, jag har Z-wave-puckar liggandes, lite dyra men de blev ändå över. De skulle funka. Men jag är ändå sugen på Arduino. Har även en programmerbar Z-wave modul som inte kom till nytta då jag hittade det var enklare att vårt larm skickade e-post om statusen än att koppla en hårdvara som läste om det var av eller pålarmat. Som bonus står det i klartext vad som händer. Teoretiskt skulle man ju kunna sänka värmen när man inte är hemma, men jag tror inte på att göra en styrning som pendlar FÖR mycket, men att "slå av" under extremdyra timmar tror jag kan funka.
Jag styr vp till golvvärmen vilket ska va trögt å eländigt att styra,men funkar kanon,innetempen pendlar typ 0.5 grader å Inget inte ens sambon märker