174 781 läst · 951 svar
175k läst
951 svar
Nexa Bridge
För er initierade. Jag köpte en Bridge för nästan två år sedan som jag aldrig lyckades få igång, och fick bedrövlig support av Nexa.
Jag köpte en Telldus i stället, utan Z-wave och är nöjd med den, men jag har några Z-wave-enheter jag gärna pluggar in.
Funkar Bridge tillfredsställande nu, eller är det fortfarande samma problem med tillförlitligheten?
Jag har en Android-telefon.
Jag köpte en Telldus i stället, utan Z-wave och är nöjd med den, men jag har några Z-wave-enheter jag gärna pluggar in.
Funkar Bridge tillfredsställande nu, eller är det fortfarande samma problem med tillförlitligheten?
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Varför kör du inte enTelldus znetv2 då? Funkar Kanon för mig saknar dock zigbee delen.H Hemmagubben skrev:För er initierade. Jag köpte en Bridge för nästan två år sedan som jag aldrig lyckades få igång, och fick bedrövlig support av Nexa.
E etompau skrev:
Min har funkat rätt bra ändå sen ca 2 år. Lite buggig bitvis men minst ett år utan problem.
Tack för svaren. Att köpa en znet v2 finns förstås en tanke på, men eftersom jag har manicken redan och den ändå kostade rejäla pengar då, så kanske jag ska prova igen helt enkelt.
Det verkar ju som problemen avhjälpts till viss del.
Det verkar ju som problemen avhjälpts till viss del.
Min Bridge+ har funkat stabilt i 18 månader. Jag kör endast på billiga 433-prylar från Nexa.
Den sedan release uppdaterade Appen för Android är fortfarande lite sämre än till Ios. Väntar på Google home och ny appversion för Android som nämnts.
Den sedan release uppdaterade Appen för Android är fortfarande lite sämre än till Ios. Väntar på Google home och ny appversion för Android som nämnts.
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Hej, jag har en Bridge, och varit frusterad över dess funktion mest hela tiden.....
Men, efter att ha insett att jag fick kontakt med den varje gång jag hade gjort en "norsk reset" så kom jag på att just utnyttja det faktumet.
Kopplade in Nexa i en (mekanisk) timer som kopplade ifrån spänningen (dvs "norsk reset") en kvart mellan varje aktivitet,
som då är varje morgon (tidsstyrt, dvs "lampor på" och efter en liten stund (efter att vi har åkt till jobbet "lampor av").
På kvällen, "lampor på" baserat på solens nedgång, och naturligtvis "lampor av" vid nattinatti.
Efter det har den funkat betydligt oftare än tidigare - fortfarande händer det dock att några lampor ej har tänts eller släckts.
Men som sagt, WAF har höjts betydligt efter denna enkla åtgärd.
Men, efter att ha insett att jag fick kontakt med den varje gång jag hade gjort en "norsk reset" så kom jag på att just utnyttja det faktumet.
Kopplade in Nexa i en (mekanisk) timer som kopplade ifrån spänningen (dvs "norsk reset") en kvart mellan varje aktivitet,
som då är varje morgon (tidsstyrt, dvs "lampor på" och efter en liten stund (efter att vi har åkt till jobbet "lampor av").
På kvällen, "lampor på" baserat på solens nedgång, och naturligtvis "lampor av" vid nattinatti.
Efter det har den funkat betydligt oftare än tidigare - fortfarande händer det dock att några lampor ej har tänts eller släckts.
Men som sagt, WAF har höjts betydligt efter denna enkla åtgärd.
Har haft min Nexa+ sedan modellen släpptes och den fungerar fint med 433 och Z-Wave. Har missat någon enstaka gång med 433 pluggar som sitter långt bort men Z-Wave fungerar alltid. Har även en Nexa ljussensor (433) ute som styr Automationer i Bridgen som också fungerar utan problem. Hade först en standard modell av Bridge som hade problem med räckvidden men efter byte till Bridge+ täcker den in hela huset utan problem.
Hos oss har det fungerat bra också. Enbart Nexa-pluggar på 433, vara två utomhus och en i carport-förråd ”för att det går”. Tre pluggar går på sol upp/ned. Har inte provat några andra finesser och frugan är nöjd också, inte helt oviktigt