T
Hej!

Jag har nu köpt dessa 2: LGDR-3500 och NBA-001.

Jag vill nu lägga in en automation med dessa 2, för att motorvärmaren skall starta på morgonen.

Men jag får inte till det, både termometer samt plug in fungerar utmärkt. Kör jag på schema fungerar det. Men inte automationen. Jag har andra automationer tillagda och dom fungerar utmärkt.

Jag vill att motorvärmaren skall starta 06.30 och sluta 08.00, mån-fre om temperaturen är 5 grader eller lägre.

Kan någon vänlig själ förklara exakt hur jag skall göra?
 
Är det någon Bridgeanvändare som bytt till Nexa Bridge X, och om så är fallet, hur låter domen
 
T
K Kjell_G skrev:
Är det någon Bridgeanvändare som bytt till Nexa Bridge X, och om så är fallet, hur låter domen

Jag har iaf bytt till Hassio, tröttnade på Nexa’s usla app, samt att dom aldrig uppdaterar appen.
 
Hassio. Berätta mera. Är det nåt som stödjer Nexas brytare etc?
 
T Thomas' skrev:
Jag har iaf bytt till Hassio, tröttnade på Nexa’s usla app, samt att dom aldrig uppdaterar appen.
Hos mig funkar det för basbehoven (tända, släcka, sol upp/ned). Inte fått automation till ringklocka att fungera, men ha iofs inte gjort flera försök - än.

Ska kolla upp lite andra alternativ, Hassio har jag inte hört, men har ju inte aktivt kollat något än.
 
T
K Kjell_G skrev:
Hos mig funkar det för basbehoven (tända, släcka, sol upp/ned). Inte fått automation till ringklocka att fungera, men ha iofs inte gjort flera försök - än.

Ska kolla upp lite andra alternativ, Hassio har jag inte hört, men har ju inte aktivt kollat något än.
Jag är ute efter mycket mer avancerade automationer, jag fick Nexa’n med till huset. Men nu har den gjort sitt.
 
T
S Stingray468 skrev:
Hassio. Berätta mera. Är det nåt som stödjer Nexas brytare etc?
Hass.io, Home Assistant. Kör det på en Raspberry Pi 4.

Den klarar allting, men man får köpa till enheter som klarar z-wave, zigbee etc. Slutsumman blir dock ungefär samma som en Nexa Bridge X.

Jag är i vilket fall mycket nöjd. Rekommenderas starkt.
 
K Kjell_G skrev:
Är det någon Bridgeanvändare som bytt till Nexa Bridge X, och om så är fallet, hur låter domen
Jag har bytt till bridge x sedan ca 2 mån. Fungerar mycket mer tillförlitligt, dock visas inte alla temperaturgivare, som fungerade tidigare. Ska åtgärdas i en uppdatering enligt Nexa. Klarar fler automationer och är snabbare än gamla Bridge. Överflytt fungerade utmärkt men som vanligt måste Z-wave avregistreras och registreras på nytt men gick lätt i Bridge x.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
T
lejan elji skrev:
Jag har bytt till bridge x sedan ca 2 mån. Fungerar mycket mer tillförlitligt, dock visas inte alla temperaturgivare, som fungerade tidigare. Ska åtgärdas i en uppdatering enligt Nexa. Klarar fler automationer och är snabbare än gamla Bridge. Överflytt fungerade utmärkt men som vanligt måste Z-wave avregistreras och registreras på nytt men gick lätt i Bridge x.

Måste man avregistrera z-wave? Kan man inte fabriksåterställa dom?
 
Man exkluderar den för sen inkludera på nya enheten
 
Vilken automation får du inte att fungera? Gäller det X (jag kör med gamla Bridgen). Då fungerar i alla fall min automation klockrent, att när det ringer på dörren så får jag en notis i tfn. Men du kanske har mer avancerat än så?

Jag gjorde min bara för att jag ska kunna kontrollera om inte rörelsesenorn känner av att någon kommer in på gården. Jag vill gärna öppna appen och kolla "i" kamerorna hemma vilken som är på gården :cool:

K Kjell_G skrev:
Hos mig funkar det för basbehoven (tända, släcka, sol upp/ned). Inte fått automation till ringklocka att fungera, men ha iofs inte gjort flera försök - än.

Ska kolla upp lite andra alternativ, Hassio har jag inte hört, men har ju inte aktivt kollat något än.
 
T
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Vilken automation får du inte att fungera? Gäller det X (jag kör med gamla Bridgen). Då fungerar i alla fall min automation klockrent, att när det ringer på dörren så får jag en notis i tfn. Men du kanske har mer avancerat än så?

Jag gjorde min bara för att jag ska kunna kontrollera om inte rörelsesenorn känner av att någon kommer in på gården. Jag vill gärna öppna appen och kolla "i" kamerorna hemma vilken som är på gården :cool:
Jag köpte en Roborock S5, ville få in den i smarta hem, vilket aldrig skulle gå med Nexa, samt mina LLV osv osv...
 
Överkurs för mig Big Time :oops:

T Thomas' skrev:
Jag köpte en Roborock S5, ville få in den i smarta hem, vilket aldrig skulle gå med Nexa, samt mina LLV osv osv...
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Vilken automation får du inte att fungera? Gäller det X (jag kör med gamla Bridgen). Då fungerar i alla fall min automation klockrent, att när det ringer på dörren så får jag en notis i tfn. Men du kanske har mer avancerat än så?

Jag gjorde min bara för att jag ska kunna kontrollera om inte rörelsesenorn känner av att någon kommer in på gården. Jag vill gärna öppna appen och kolla "i" kamerorna hemma vilken som är på gården :cool:
På appen (iPhone) kan jag se ringklockan men kan inte få in den i automation. Kommer inte vidare till nästa steg.
 
Jag kör också iPhone. Du måste först lägga till ringklockan till Bridgen. Sedan kommer jag ihåg att det var lite trixigt innan jag fick till det men det gick (flera år sedan så jag kan inte riktigt ge dig steg för steg). Jag har precis flyttat till ett nytt hus och var ju tvungen att lämna ringklockan i gamla huset så jag kan inte göra det igen just nu :dizzy:.

https://support.nexa.se/hc/sv/articles/360001735697-Skapa-en-automation

Skärmdump av en smartphone-app för smarta hem-enheter med menyalternativ för inställningar och systemstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från en smartphone som visar en automatiseringsinställning för 'Ringklocka Ytterdörr' i en app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



K Kjell_G skrev:
På appen (iPhone) kan jag se ringklockan men kan inte få in den i automation. Kommer inte vidare till nästa steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.