Tack för tipsen nu har det löst sig. Fick göra manuell reset på alla enheter, därefter gick de att inkludera med Nexa Bridgen
 
petthu skrev:
Tack för tipsen nu har det löst sig. Fick göra manuell reset på alla enheter, därefter gick de att inkludera med Nexa Bridgen
Skönt att höra :) Den där knappen "Återställ Z-Wave controller" borde vara bättre dold och ha en bättre förklaring om vad som faktiskt händer när man återställer den. Har själv gjort samma sak förut.
 
Får inte nåt vettigt av Nexa Ringklocka 230v. Ser inget sätt att skapa automationer från den då den är av typen ringklocka. Är det nån som lyckats med detta? Ser ingen poäng med sån klocka annars. Ser loggarna att den trycks o kan aktivara ljudet från nexan men thats it.
 
Jag använder tre nexa ringklockor hemma som skickar en pushnotis till mig när de ringer på.
Tycker det är smidigt med den funktionen, har även provat att lyset i hallen tänds när man ringer på ...

Vilket typ av automation är du ute efter?
 
Kom på det. Hade parat klockan o knappen. När jag tog ur batteriet på knappen o drog ut klockan så kunde jag para knappen till bridgen efteråt. Nu verkar jag kunna bygga automationer
 
Tja, sitter idag på en Tellstick NET och funderar på att byta till Nexa Bridge då jag sakta men säkert vill gå över till fler z-wave enheter i framtiden. Dock har jag några funderingar.

Hur är räckvidden på den jämfört med TellstickNET?
Jag har en massa Oregon tempgivare, går det få dessa att fungera med Bridgen? Någon som provat?
 
Enl. Nexas sida har dom enbart stöd för följande temp.sensorer:
Clas Ohlsons ESIC samt Hideki-sensorer.

Svårt att jämföra räckvidd mellan 433 och Z-wave, då nätanslutna z-waveprylar kan reläa signalen vidare till andra enheter.
 
etompau skrev:
Enl. Nexas sida har dom enbart stöd för följande temp.sensorer:
Clas Ohlsons ESIC samt Hideki-sensorer.

Svårt att jämföra räckvidd mellan 433 och Z-wave, då nätanslutna z-waveprylar kan reläa signalen vidare till andra enheter.
Ja, nu menade jag främst på 433MHz sidan. Läst på deras sida om tempgivare men funderade på om någon testat.
 
Redigerat av moderator:
Ok, vet ej hur räckvidden är på Bridgen, men tycker bara att jag har läst en massa negativa saker om den.
 
depalma skrev:
Tja, sitter idag på en Tellstick NET och funderar på att byta till Nexa Bridge då jag sakta men säkert vill gå över till fler z-wave enheter i framtiden. Dock har jag några funderingar.

Hur är räckvidden på den jämfört med TellstickNET?
Jag har en massa Oregon tempgivare, går det få dessa att fungera med Bridgen? Någon som provat?
Oregon tempgivare funkar inte i dagsläget. Räckvidden på 433 är för mig något sämre än med tellstick net men då räckvidden är bättre på z-wave än vad den var med TN och 433 så gör det inte mig något.

Vad gäller negativa skriverier så kommer du se samma sak för alla controllers på nätet då det oftast är de som har problem som skriver på forum. Bridgen har mer att önska, framförallt om du inte har en IOS-enhet att konfigurera med, men den funkar faktiskt bra och är relativt stabil. Förhoppningsvis fortsätter mjukvaruutvecklingen och då blir det bättre efter hand.
 
Det var en del problem med stabiliteten i början med Bridge men nu fungerar det mycket bra. Hade problem med räckvidden jämfört med Tellstick'en jag hade innan och fick min standard Bridge utbytt till en Bridge+ och problemet var löst. Den jag fick utbytt var en av dom första Bridge som levererades och jag vet inte om senare versioners räckvidd har förbättrats men helt klart har Bridge+ bättre räckvidd.
 
Ja Nexa får nog lägga i en växel när det gäller utvecklingen. Telldus har nyligen släppt integration mot IFTTT, ny app är på gång, "plug-in" för bla Versiure, Sonos mfl är snart redo för lansering.
 
Om nån vill shoppa Bridge billigt så är min till salu för en tusing...eller högstbjudande...
 
Är det någon som hittat nån röststyrning som funkar ihop med Bridgen?
 
R rasssta skrev:
Om nån vill shoppa Bridge billigt så är min till salu för en tusing...eller högstbjudande...
Hur har det gått med försäljningen? Min gamla Gateway verkar ha gett sig så jag måste se mig om efter nåt nytt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.