172 335 läst · 951 svar
172k läst
951 svar
Nexa Bridge
Är det någon här som använder sensitive strips?
För andra gången på några dagar slutar alla mina zwave att rapportera till bridgen. (Eller bridgen slutar prata med dem). Jag har 3 zwave enheter... försöker hitta en orsak till att bridgen i princip brickas. Stripsen är den mest ovanliga enheten jag har, därav frågan
För andra gången på några dagar slutar alla mina zwave att rapportera till bridgen. (Eller bridgen slutar prata med dem). Jag har 3 zwave enheter... försöker hitta en orsak till att bridgen i princip brickas. Stripsen är den mest ovanliga enheten jag har, därav frågan
Jag har bytt en gång. Hjälpte inte att ta bort och lägga till enheterna igen (det gick aldrig att lägga till).Skysodan skrev:
Nu har det hänt med bridge nr2 efter bara 4 dagar.
Vet inte var felet ligger. Kan ju vara mjukvarumässigt men jag fick den senaste versionen tillsammans med ersättningsbridgen, så det känns ju konstigt. Att zwavemodulen i bridgen skulle sluta fungera i två exemplar på kort tid känns ju lika konstigt. Försöker reda ut varför det blir så. Skickar en zwave-enhet felaktiga signaler så det blir en sorts överbelastning i bridgen? strips by sensative är inte billig och kanske inte förstahandsvalet för de flesta, så därför undrar jag om fler använder den med bridgen.
Jag skrev tidigare om att alla mina z-wave enheter funkade bra tills jag bytte batteriet i rörelsegivaren från Fibaro, då bridgen tappade kontakten med de flesta enheterna och gick tok trögt. Plocka ur batteriet igen, allt har varit frid och fröjd i en vecka så jag stoppade in batteriet igår kväll igen och - BANG - det mesta av z-wave funktionerna dog ...
Så, verkar som att vissa z-wave enheter stör ut antingen bridgen eller lokala z-wave nätet.
Prova att isolera källorna, koppla in en enhet i taget och se när det hänger sig. Kan vi få fram ett scenario där bridgen "dör" kan vi förmodligen sammarbeta med Nexa för att få ordning på detta.
Så, verkar som att vissa z-wave enheter stör ut antingen bridgen eller lokala z-wave nätet.
Prova att isolera källorna, koppla in en enhet i taget och se när det hänger sig. Kan vi få fram ett scenario där bridgen "dör" kan vi förmodligen sammarbeta med Nexa för att få ordning på detta.
Hade samma tanke. Tog ut batteriet till fibaro rörelsesensor i morse. Men eftersom det inte finns en omstartknapp kvar, och jag tappade alla mina scheman och automationer sist jag drog sladden så har jag moment22 på omstartsbiten
Jag kör ver. 5xMick3 skrev:
Fick denna då min Fibaro inte reagerade som den skulle, tyvärr så tappade den info från Z-wave iallafall efter ca 1 dygn.
Efter omstart så har den kontakt, men sen tappar den igen. Börjar fundera på om det är hårdvaran
Är det någon som vet om det är någon hårdvaru skillnad på de första bridgarna mot dem idag?
Jag har också OS5 och en ny bridge, och du verkar ha samma problem som mig. Jag tror faktiskt inte att det skiljer sig mellan de olika batcherna (om det finns mer än en) på bridgarna.Gotte006 skrev:Jag kör ver. 5x
Fick denna då min Fibaro inte reagerade som den skulle, tyvärr så tappade den info från Z-wave iallafall efter ca 1 dygn.
Efter omstart så har den kontakt, men sen tappar den igen. Börjar fundera på om det är hårdvaran
Är det någon som vet om det är någon hårdvaru skillnad på de första bridgarna mot dem idag?
Tyvärr tror jag att detta kommer att vara ett återkommande problem.
Eftersom det fungerar ett tag så misstänker jag att det är ett mjukvaruproblem. Kanske loggarna i hårdvaran inte töms som de ska, dvs att någon flash-lagring blir full el liknande.
(fibaro rörelsesensor har ju en del loggar även när det inte händer något).
Trist oavsett.
Har oxå återkommande problem med att bridgen slutar kommunicera med Z-wave. Clas ohlson har ju 90 dagars returrätt som jag starkt funderar på att använda mig av, produkten är ju tyvärr trasig. Den har börjat missa schemaläggningar nu oxå.. Knappar som inte dyker upp när man inkluderar etc.. mer o mer problem just hela tiden....
Frågan är ju bara vad man ska byta till om man ska göra det
Frågan är ju bara vad man ska byta till om man ska göra det
Jag har fibaro rörelsesensor + fibaro dörr/fönster sensor samt en strips by sensative.Gotte006 skrev:Jag kör ver. 5x
Vad har du i zwave? Tänkte om vi jämför för att luska lite