Tänkte bara flika in med att jag kontaktade Nexas support och bad att få en nyare version på min då den hängde sig och inte körde automationer osv. De fixade det ganska så omgående och sedan dess så har jag inte haft några problem över huvud taget. Förstår dock inte varför de inte skjuter ut denna betaversion till *alla* då den uppenbarligen verkar funka bättre än den gamla.

• Gilla
Skysodan
  • Laddar…
rasssta skrev:
Tänkte bara flika in med att jag kontaktade Nexas support och bad att få en nyare version på min då den hängde sig och inte körde automationer osv. De fixade det ganska så omgående och sedan dess så har jag inte haft några problem över huvud taget. Förstår dock inte varför de inte skjuter ut denna betaversion till *alla* då den uppenbarligen verkar funka bättre än den gamla.
Jag har samma problem som du med hängningar och massage automationer, har också fått en nyare version, men hos mig så kvarstår problemen.

Jag har fått en utbytes bridge sen den gamla slutade prata zwave. Nya fungerar än så länge bättre. Snabbare att koppla enheter mm. Håller tummarna att det är beständigt. Kontakten med Nexa sa också att jag skulle få den nya versionen.

Önskar att jag fick pilla med källkoden själv... Hade varit intressant.

Någon mer än jag som har haft problem att lägga till Fibaro door sensor?

magnus244 skrev:
Någon mer än jag som har haft problem att lägga till Fibaro door sensor?
Jag lyckades aldrig få dom att fungera. Lämnade tillbaka door sensorn tillslut.

archen skrev:
Jag lyckades aldrig få dom att fungera. Lämnade tillbaka door sensorn tillslut.
Jag har en som fungerar. Jag blev lite konfunderad när jag köpte den på netonnet för de har två versioner.
En med, och en utan zwave plus. Jag har den senare och den fungerar bra.

marzed skrev:
Jag har en som fungerar. Jag blev lite konfunderad när jag köpte den på netonnet för de har två versioner.
En med, och en utan zwave plus. Jag har den senare och den fungerar bra.
Jag hade z-plus varianten och den lyckades jag inte få fungera.. Rapporterades som stängd hela tiden.

archen skrev:
Jag hade z-plus varianten och den lyckades jag inte få fungera.. Rapporterades som stängd hela tiden.
Om jag inte missminner så har den 2 enheter i sig. Magnetsensorn samt en binär brytare (som jag inte lekt med). När man lägger till den får alltså två enheter. Satte du kanske namn på fel enhet? Och den andra låg som namnlös och dold...? Sen så ska den ha en tempgivare också och jag vet inte hur man får det värdet... jag har inte undersökt det.

Aha! Ja det forskade jag inte så mycket i faktiskt. Tack för tipset!

Nån som vet om man kan använda Nexas skymningsrelä som ljusrelä ?
Typ som att få reda på Luxvärdet

Mick3 skrev:
Lite fundersam till de olika utgångarna.

På brytaren så är det ju L,N & In, In & LS är vadå... .?
S1 & S2 är ju tändtrådarna, men 3V då ?

På Dimmern är det ju bara S1 så 1 tändtråd.

Så lite frågetecken vad de olika utgångarna är till för.

[länk]
Du frågar i förbyggande syfte? Står i manualen annars.

Inte Nexas manualer men det är inte Nexa som tillverkar dessa heller ...

EDIT: Ändrade till Eversprings egna manualer, då de är mer korrekta än det engelska jag länkade till först ...

http://products.z-wavealliance.org/ProductManual/File?folder=&filename=Manuals/1058/Manual_AN179_20140808.pdf

http://products.z-wavealliance.org/ProductManual/File?folder=&filename=Manuals/1057/Manual_AD146-0_20140728.pdf

EDIT 2:. För att vara tydlig, S1 & S2 har ingenting med tändtrådar at göra utan är ingångar för att styra brytaren/dimmern och får sin matning från 3V (kanske 3 volt?) utgången. Tändtråden ut är LS men på brytaren behöver du även bygla L och IN.

Redigerat:
Måste säga att jag innan köp var orolig över räckvidden, det var också därför jag köpte en + istället för den vanliga. Men som det är nu så har jag bättre räckvidd med Bridgen än jag hade med Tellstick innan.

Kalleman83 skrev:
Måste säga att jag innan köp var orolig över räckvidden, det var också därför jag köpte en + istället för den vanliga. Men som det är nu så har jag bättre räckvidd med Bridgen än jag hade med Tellstick innan.
Förmodar att du hade tellstick med original antennen?
Jag hade extra antennen och bridgen är märkbart sämre tyvärr :(

Gotte006 skrev:
Förmodar att du hade tellstick med original antennen?
Jag hade extra antennen och bridgen är märkbart sämre tyvärr :(
Jag var lite missnöjd med räckvidd och tillförlitligheten på min Tellstick, så jag var beredd på att lägga pengar
på en Bridge istället, men det är nog det köpet jag är nöjdast med att INTE ha gjort.

Jag köpte en extern antenn till min Tellstick för en hundring istället, nu fungerar den felfritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.