TeroM skrev:
Parameter 196
Size 1 byte
Value 0-240, ju lägre desto snabbare.

Hur vet du att det ska vara 1 på size?

• Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
TeroM skrev:
RTFM ....

Alla Z-Wave enheter jag stött på går att konfigurera. Känslighet på rörelsesensorer, dimmningshastigheter på dimrar, hur inbyggda på/av brytare skall reagera på anslutna knappar och så vidare. Dessa inställningar styrs via parametrar som du skickar via dialogen du visar. Dessa är olika för alla enheter, därav RTFM ;)

Nu har jag ställt in det på som du skrev o nu funkar den inte att dimra!

Vad är felet då?

Det fixade sig....
Men hur vet du skillnad på size ?

Mick3 skrev:
Det fixade sig....
Men hur vet du skillnad på size ?
Det brukar stå i manualen. Men i detta fall var det en kvalificerad gissning, 1 byte är 8 bitar, vilket ger i så fall ett område på 0 - 255 vilket räckte för ditt värde på 0 - 240.

Blev det skillnad i hastigheten?

TeroM skrev:
Det brukar stå i manualen. Men i detta fall var det en kvalificerad gissning, 1 byte är 8 bitar, vilket ger i så fall ett område på 0 - 255 vilket räckte för ditt värde på 0 - 240.

Blev det skillnad i hastigheten?
Ja väldigt stor.
Man måste ha på 1 för att det ska vara en normal dimring.

Sätter man tex på 50 så hackar ljuset vid dimring

Magnus Levau skrev:
Använder du produkter som inte är z-wave så får du inget svar från ex nexa vanliga 433 MHz produkter. Därför visar reglaget först att du tänder men sen går reglaget tillbaka igen. Bridgen vet inte om det är tänt eller släckt.
Nja. Det tror jag inte stämmer. Den har ju tidigare stannat i tänt resp släck läge när jag tryckt på knappen. Alltså jag vet ju att den med 433 inte får respons från brytaren men däremot så ska ju appen ihåg vad jag tryckt på.

Peter Öjergren skrev:
Förvånande att läsa att en del upplever sitt system att det fungerar bättre och bättre. Mitt system fungerande klockrent i ca 3 veckor utan en enda miss i tänd/släck/dimmringsnivå men det har blivit sämre och sämre så just nu är det ren lotto på vad som fungerar. Har provat att starta om Bridgen men kan inte påstå att det blev nån skillnad. Ingen annan som upplevt samma sak?
Har kört min sedan lansering utan några problem, inga omstarter, alltid kontakt med ca 20 st Nexa.
Åker sedan bort några dagar och självklart får jag ingen kontakt med bridgen då.
Allt lyser som det skall o jag får kontakt när jag kopplar upp mig mot mitt nätverk.
Omstart och allt fungerar. Känns inte bra att veta att den kan lägga ner helt sporadiskt.

Gotte006 skrev:
Har kört min sedan lansering utan några problem, inga omstarter, alltid kontakt med ca 20 st Nexa.
Åker sedan bort några dagar och självklart får jag ingen kontakt med bridgen då.
Allt lyser som det skall o jag får kontakt när jag kopplar upp mig mot mitt nätverk.
Omstart och allt fungerar. Känns inte bra att veta att den kan lägga ner helt sporadiskt.
Nexa enheterna har nog aldrig varit ett problem då bridgen bara ropar ut i etern och inte bryr sig om vad som händer. Däremot är det Z-wave produkterna som har strulat då det krävs att bridgen tar emot ett svar från enheten som bekräftelse på begärt kommando. Det som jag funderat på är hur mesh nätet mellan z-wave enheterna byggs upp. Den skall hanteras av controllern, bridgen i detta fall, men hur lång tid tar det för bridgen att lära sig var allt finns och vilka vägar man kan nå alla enheter? Om detta tar dagar/veckor i anspråk kan det förklara varför det går bättre och bättre. Hur som så känns den förnärvarande så pass stabil att jag kommer att hänga på några z-wave enheter till, får se om det havererar allt ...

Min har aldrig tappat kontakten med omvärlden.

Efter att nyfiket ha surfat in på bridgen via webbläsare och då blivit tvungen att uppgradera, har jag nu lyckats få tillbaka allt, utom att apparna säger "dags att uppgradera till 3.2" var evigaste gång.... Kan man få bort det?! Så himla irriterande.

//Lasse

Någon som har skapat en scen eller automation för hemma/borta läge?
Hade det på Vera Edge men har inte lyckats med detta i Bridgen.

magnus244 skrev:
Någon som har skapat en scen eller automation för hemma/borta läge?
Hade det på Vera Edge men har inte lyckats med detta i Bridgen.
nej, men jag har en "släck allt" "städ"

borde ju vara samma sak fast du lägger in hur du vill ha det.

Nu får någon rätta mig om jag har fel.
Men man kan väl lägga in en automation, t.ex att det ska slumpas med belysningen.
Sen kan man lägga in ett scenario att man vill starta denna automation.

Så när man startar scenariot går automationen igång

Jag har tappat all kontakt med mina z-wave enheter sedan måndag morgon.
Omstart i appen verkar ju inte finnas längre (för visst fanns det tidigare?).

Efter att ha dragit ut sladden och satt i den igen är alla mina automationer och scheman borta.
Fortfarande har den ingen connection till mina z-wavebrytare. Avstånd mellan 2 meter och 12 meter med hyfsad fri sikt på 12 metern och den andra i direkt synfält.

SÅÅÅÅÅ enerverande dålig produkt.

Alla zwave är enligt nexa kompatibla.
Jag har sagt till dem att om det händer igen kommer jag kräva pengar tillbaka för både bridgen, de nexagrejer jag köpt till samt de andra z-wave produkterna.
Fick svar att de kan ersätta mig för nexa-sakerna men inte de andra tillverkarnas.
Men ack vad de har fel när jag tar det till ARN.

USCH, vad jag är trött på detta.

Konstigt... automationerna osv. trodde jag låg i molnet. Är du inloggad? Har bridgen verkligen startat om ordentligt?

Skysodan skrev:
Konstigt... automationerna osv. trodde jag låg i molnet. Är du inloggad? Har bridgen verkligen startat om ordentligt?
Som jag har förstått det så ligger väl allt i bridgen och inte molnet?
Allt ska ju fungera även om bridgen inte har internetkoppling, dock bör ju bridgen synka med kontot.

Mina scenarion låg kvar...
Och bilddatabasen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.