172 302 läst · 951 svar
172k läst
951 svar
Nexa Bridge
TeroM skrev:RTFM ....
Alla Z-Wave enheter jag stött på går att konfigurera. Känslighet på rörelsesensorer, dimmningshastigheter på dimrar, hur inbyggda på/av brytare skall reagera på anslutna knappar och så vidare. Dessa inställningar styrs via parametrar som du skickar via dialogen du visar. Dessa är olika för alla enheter, därav RTFM
Nu har jag ställt in det på som du skrev o nu funkar den inte att dimra!
Vad är felet då?
Ja väldigt stor.TeroM skrev:
Man måste ha på 1 för att det ska vara en normal dimring.
Sätter man tex på 50 så hackar ljuset vid dimring
Nja. Det tror jag inte stämmer. Den har ju tidigare stannat i tänt resp släck läge när jag tryckt på knappen. Alltså jag vet ju att den med 433 inte får respons från brytaren men däremot så ska ju appen ihåg vad jag tryckt på.Magnus Levau skrev:
Har kört min sedan lansering utan några problem, inga omstarter, alltid kontakt med ca 20 st Nexa.Peter Öjergren skrev:Förvånande att läsa att en del upplever sitt system att det fungerar bättre och bättre. Mitt system fungerande klockrent i ca 3 veckor utan en enda miss i tänd/släck/dimmringsnivå men det har blivit sämre och sämre så just nu är det ren lotto på vad som fungerar. Har provat att starta om Bridgen men kan inte påstå att det blev nån skillnad. Ingen annan som upplevt samma sak?
Åker sedan bort några dagar och självklart får jag ingen kontakt med bridgen då.
Allt lyser som det skall o jag får kontakt när jag kopplar upp mig mot mitt nätverk.
Omstart och allt fungerar. Känns inte bra att veta att den kan lägga ner helt sporadiskt.
Nexa enheterna har nog aldrig varit ett problem då bridgen bara ropar ut i etern och inte bryr sig om vad som händer. Däremot är det Z-wave produkterna som har strulat då det krävs att bridgen tar emot ett svar från enheten som bekräftelse på begärt kommando. Det som jag funderat på är hur mesh nätet mellan z-wave enheterna byggs upp. Den skall hanteras av controllern, bridgen i detta fall, men hur lång tid tar det för bridgen att lära sig var allt finns och vilka vägar man kan nå alla enheter? Om detta tar dagar/veckor i anspråk kan det förklara varför det går bättre och bättre. Hur som så känns den förnärvarande så pass stabil att jag kommer att hänga på några z-wave enheter till, får se om det havererar allt ...Gotte006 skrev:Har kört min sedan lansering utan några problem, inga omstarter, alltid kontakt med ca 20 st Nexa.
Åker sedan bort några dagar och självklart får jag ingen kontakt med bridgen då.
Allt lyser som det skall o jag får kontakt när jag kopplar upp mig mot mitt nätverk.
Omstart och allt fungerar. Känns inte bra att veta att den kan lägga ner helt sporadiskt.
Min har aldrig tappat kontakten med omvärlden.
Efter att nyfiket ha surfat in på bridgen via webbläsare och då blivit tvungen att uppgradera, har jag nu lyckats få tillbaka allt, utom att apparna säger "dags att uppgradera till 3.2" var evigaste gång.... Kan man få bort det?! Så himla irriterande.
//Lasse
//Lasse
nej, men jag har en "släck allt" "städ"magnus244 skrev:
borde ju vara samma sak fast du lägger in hur du vill ha det.
Nu får någon rätta mig om jag har fel.
Men man kan väl lägga in en automation, t.ex att det ska slumpas med belysningen.
Sen kan man lägga in ett scenario att man vill starta denna automation.
Så när man startar scenariot går automationen igång
Jag har tappat all kontakt med mina z-wave enheter sedan måndag morgon.
Omstart i appen verkar ju inte finnas längre (för visst fanns det tidigare?).
Efter att ha dragit ut sladden och satt i den igen är alla mina automationer och scheman borta.
Fortfarande har den ingen connection till mina z-wavebrytare. Avstånd mellan 2 meter och 12 meter med hyfsad fri sikt på 12 metern och den andra i direkt synfält.
SÅÅÅÅÅ enerverande dålig produkt.
Alla zwave är enligt nexa kompatibla.
Jag har sagt till dem att om det händer igen kommer jag kräva pengar tillbaka för både bridgen, de nexagrejer jag köpt till samt de andra z-wave produkterna.
Fick svar att de kan ersätta mig för nexa-sakerna men inte de andra tillverkarnas.
Men ack vad de har fel när jag tar det till ARN.
USCH, vad jag är trött på detta.
Omstart i appen verkar ju inte finnas längre (för visst fanns det tidigare?).
Efter att ha dragit ut sladden och satt i den igen är alla mina automationer och scheman borta.
Fortfarande har den ingen connection till mina z-wavebrytare. Avstånd mellan 2 meter och 12 meter med hyfsad fri sikt på 12 metern och den andra i direkt synfält.
SÅÅÅÅÅ enerverande dålig produkt.
Alla zwave är enligt nexa kompatibla.
Jag har sagt till dem att om det händer igen kommer jag kräva pengar tillbaka för både bridgen, de nexagrejer jag köpt till samt de andra z-wave produkterna.
Fick svar att de kan ersätta mig för nexa-sakerna men inte de andra tillverkarnas.
Men ack vad de har fel när jag tar det till ARN.
USCH, vad jag är trött på detta.
Som jag har förstått det så ligger väl allt i bridgen och inte molnet?Skysodan skrev:
Allt ska ju fungera även om bridgen inte har internetkoppling, dock bör ju bridgen synka med kontot.