Kan inte hitta någonstans, men kopplas Bridgen med kabel till routern eller går det trådlöst?

Största anledningen är att jag är slut på platser i routern....

Kabel

• Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Joaquin skrev:
Kan inte hitta någonstans, men kopplas Bridgen med kabel till routern eller går det trådlöst?

Största anledningen är att jag är slut på platser i routern....
Fick du inte med en nätverkskabel till Bridgen då...?

Bli till att handla en Nätverksswitch då :D

Nobbe_1 skrev:
Fick du inte med en nätverkskabel till Bridgen då...?

Bli till att handla en Nätverksswitch då :D
Har inte köpt någon, så nej :)

Ja, blir väl det. Tycker det är rätt fullt bakom skrivbordet redan bara...

Stabilt.... kicka igång bridgen med 5 on/off nexa och en tempsensor.
Funkade bra... tills den tappade molnet.
Startade om den... och den kom inte upp på nätet igen.
Efter en del norske resets (koppla ur strömmen) kommer den upp men ingen kontakt med några enheter..... wtf

Har precis installerat en Bridge och styr 15 Nexa brytare, 8 Nexa Dimmers, 1 Nexa Ringklocka och 5 TKB Z-Wave dimmers. Har haft lite olika typer av automation tidigare, bla. Nexa Gateway(just sayin...), Vera, Zipato samt Fibaro och min uppfattning så långt är att de kan slänga sig i väggen.
En mycket bra app med ett väl genomarbetat och intuitivt gränssnitt och låg inärningströskel bidrog till en installation och driftsättning på rekordtid. Mest tid gick åt till att lära Nexa mottagare nya adresser.
Tummen upp Nexa!!

• Gilla
Arkstedt och 3 till
  • Laddar…
Min hickade till o körde en updatering igen. Nu är den uppe igen. Funderar på om det är nån viss port som vidarebefodras till den externa ip. Har nämligen en NAS på nätverket som tar en hel del portar via upnp

Skysodan skrev:
Min hickade till o körde en updatering igen. Nu är den uppe igen. Funderar på om det är nån viss port som vidarebefodras till den externa ip. Har nämligen en NAS på nätverket som tar en hel del portar via upnp
Vad har du för version på bridgen nu? Jag har 3.2

Jag också... Har du fått nån mer hjälp med dina problem? Min tappar anslutning till molnet relativt kort efter att jag startat om den. Nu igen.

Jag har kört Bridgen en del nu. Den har inga problem med gamla Nexa prylar men verkar ostabil på Z-wave. Den har väldigt begränsad räckvidd och framför allt tappar bort Z-wave prylarna tills Bridgen startas om, vilket i så fall behöver göras en gång per dygn. Verkar som att Z-wave delen går sämre och sämre då jag märkt en responstid på uppemot ett par minuter till att tex. en lampa tänds efter aktivitet i appen tills den tappar Z-wave enheterna helt. Har Z-wave prylar från Fibaro, Everspring och Qubino och det verkar inte vara ngn skillnad på hur bra eller dåligt dessa fungerar med Bridgen.

Edit, har inte tappat kontakten till molnet hitintills ...

Redigerat:
Skysodan skrev:
Jag också... Har du fått nån mer hjälp med dina problem? Min tappar anslutning till molnet relativt kort efter att jag startat om den. Nu igen.
Onsdag förra veckan sa de att de skulle uppdatera min enhet, men inget hände. Ska försöka hinna ringa dem idag tänkte jag och se vad som händer.

Fast min hittar molnet direkt efter omstart, så den fungerar ju alltid i alla fall, jämfört med för dig.

Tycker alla har problem med molnet precis som jag.
Kanske är Nexa som måste utöka sin kapacitet lite

Mick3 skrev:
Tycker alla har problem med molnet precis som jag.
Kanske är Nexa som måste utöka sin kapacitet lite
Jag snackade precis med Nexa. De har 2-3st förutom mig som har rapporterat problem med molnet, så verkar inte vara ett jättevanligt problem. Eller så är folk dåliga på att rapportera :)

Så har ni det problemet, se till att rapportera det i appen under Mer -> Hjälp -> Kontakta supporten så att de får veta om problemet.

Han skulle i alla fall testa att skicka ut en uppdatering till min Bridge nu för att se om det löste problemet.

To be continued......

Vi pratade även om problem med Fibaros enheter. Jag har en enhet som efter en återställning av bridge inte kan varken exkluderas eller inkluderas. Han skulle testköra imorgon och börja felsöka det. Var tydligen fler som hade lite strul med Fibaros grejer.

Perfekt läge!

Reklamblad för smarta hem-produkter med en 20% rabatterbjudande och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.