Tack! Och tack igen för all hjälp, utan den hade vi verkligen inte haft en aning om vad vi skulle göra
 
Hej,
Har en Neato D5, och varit nöjd med den, fram tills nu när sidoborsten slutat snurra.
Någon som råkat ut för liknande? Vad göra?
Jag har monterat av den och kollat om smuts eller går är i vägen, men hittar ingen orsak till varför den inte snurrar.
 
J Jsprblmqvst skrev:
Hej,
Har en Neato D5, och varit nöjd med den, fram tills nu när sidoborsten slutat snurra.
Någon som råkat ut för liknande? Vad göra?
Jag har monterat av den och kollat om smuts eller går är i vägen, men hittar ingen orsak till varför den inte snurrar.
Vår D6:a råkade ut för precis samma sak för någon månad sedan. Efter lite efterforskningar fick jag lära mig att detta är ett materialfel i den lilla rem (O-ring) som driver sidoborsten. Vår bot var under garanti så den blev hämtad, skjutsad till serviceverkstaden i Uppsala, fixad (inte bara ny O-ring av annat material, utan även ett par andra grejer som fixades enligt bulletin) och sedan hemskjutsad igen!

Neatos kundtjänst är verkligen i världsklass! (y)

Om din bot inte är under garanti, så är O-ringen inte så svår att byta själv. Sök på Youtube så kommer du hitta instruktioner på hur du gör och vilken typ av O-ring du ska skaffa.
 
  • Gilla
Perry79
  • Laddar…
Gött att min garanti gick ut i slutet på november då... men tack för svar! Får kontakta dom och se vad de kan göra!
 
Jag är själv inte lika imponerad av neato och bytte nyss till Roborock.

Synd jag missade denna tråd för då hade jag kunnat donera den trasiga XV Signature pro som jag nyss slängde.
Displayen gick sönder, och supportens första felsökningssteg var att nolla den så att den tappade schemaläggningen, för att därefter konstatera att displayen inte finns som reservdel.
Maskinen var fyra år gammal och behövde göra sitt andra batteribyte, byta borste, samt att den navigerade väldigt dåligt.

Roborocks slogan är "rediscover clean" vilket verkligen var vad vi kände efter bytet.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi hade en Neato som nu är förpassad till förrådet. Nån plastlucka tappade formen och roboten varnade hela tiden för att man skulle stänga luckan. Lagom imponerad över kvaliteten. Vi kör vanlig hederlig dammsugare istället.
 
S Sackaros skrev:
Vi hade en Neato som nu är förpassad till förrådet. Nån plastlucka tappade formen och roboten varnade hela tiden för att man skulle stänga luckan. Lagom imponerad över kvaliteten. Vi kör vanlig hederlig dammsugare istället.
Just det så gjorde vår också.
En vän fick aldrig sin att funka och tröttnade efter tredje reperationsförsöket.
Vännen är nu nöjd med sin Roborock.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Just det så gjorde vår också.
En vän fick aldrig sin att funka och tröttnade efter tredje reperationsförsöket.
Vännen är nu nöjd med sin Roborock.
Den funkade rätt bra något år innan det hände i och för sig. Men jag blev väldigt besviken.
 
S Sackaros skrev:
Den funkade rätt bra något år innan det hände i och för sig. Men jag blev väldigt besviken.
Jo, så var det här också.
Vi var ganska nöjda de två första åren, lite trist att behöva byta batteriet, men man slapp ju dammsuga så ofta.
Roborocken känns ärligt talat som ett lyft i kvalitet.
 
AXS
Varit sjukt nöjd med min neato. Men nu gav den upp efter 4-5 år. Slutade suga och batteriet blev dåligt.

Tänkte köpa en ny D8 men tyvärr framskjuten lansering. Fick bli en roborock m5 max. Kommer imorgon.
 
Jag har erfarenhet av tre olika modeller av Neato, två ur "Signature"-serien och nu alltså en Botvac B6. Jag kan därför jämföra kvalitén mellan serierna och tycker inte att det är rättvist att säga att Neato har dålig kvalité, om man bara har erfarenhet av tidigare modeller. Singature-modellerna var verkligen inga under av kvalité. Hopplöst dåliga batterier (NiMh) och samtidigt extremt känsliga för batteristörningar, displayer som slutade fungera, C10 kondingen som gav upp och gav felet "Dim LED" och knepig programmering. Dock städade de riktigt bra när allt fungerade, även om våra dryga 100 m2 tog sjukt lång tid, eftersom det krävdes en laddning på ett par timmar mitt i för att kunna avsluta städcykeln.

D6:an är otroligt mycket bättre. Lithiumbatteriet räcker till att städa både markplan och källaren (100+60 m2) på en laddning, och våningskartorna med avgränsningslinjer fungerar otroligt bra. Vi har en matta med fransar i vardagsrummet som botarna fastnar på. Med avgränsningslinjerna kör D6:an runt fransarna och dammsuger både ytan på golvet och på mattan bredvid. Nu när julgranen snart ska tas in så kommer det vara mycket smidigt att spärra av så boten inte suger i sig julgransmattan.

Det är två saker jag tycker är negativa. Det första är att det är rätt pilligt att få till avgränsningslinjerna i appen. Linjens start/slutpunkter hamnar under fingret så man ser inte var man släpper den, vilket innebär en hel del trial n' error innan man får den precis där man vill ha den. Jag skulle föredra att man kunde logga in på Neatos hemsida och redigera linjerna och väningskartan via datorn, då skulle man få mycket bättre precision. Jag har framför detta till Neatos kundtjänst, och fick svar att det var en god idé...så kanske kommer den möjligheten i framtiden.

Det andra är boten inte städar rum för rum. D6:an använder samma teknik som Signature-serien, alltså att den delar in städcykeln i rutor på uppskattningsvis 50 m2. Detta innebär att boten kan åka lite fram och tillbaka mellan flera rum innan den städat klart dem och fortsätter till nästa ruta. Vi är rätt ambitiösa när vi ska låta boten städa, så vi lyfter upp stolar och andra hinder från golvet, typ sängkappor, gardiner, papperskorgar och sånt. Hade boten städat ett rum i taget så hade vi kunnat återställa allt eftersom, men eftersom den irrar runt sporadiskt bland rummen i respektive ruta så måste vi vänta tills den är i princip klar med hela cykeln.

Ungefär så här tror jag att boten delar upp vårt markplan:
Skärmdump av ett hem med våningsplan kartlagt av en robotdammsugare, indelat i områden med röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den startar alltså i rummet uppe till höger och städar en del där. Sen kör den plötsligt ut i korridoren och in i rummet nere till höger och tar några vändor där. Sen kan den ta en sväng ut i korridoren igen och in i rummet nere lite till höger om mitten och köra lite där, för att sedan åka tillbaka till rummet nere till höger. När allt inom första rutan är städat åker boten vidare och beter sig likadant i nästa ruta. Jag har inte förstått logiken i detta, men det måste finnas någon anledning till att Neato valt att göra på det sättet. För mig hade det varit mer logiskt ifall den tog rum för rum iom att boten har våningskartan laddad. Det borde vara effektivare och snabbare än att irra in och ut ur rum inom aktuell ruta. Kanske är de dyrare modellerna bättre i det här avseendet, för vad jag har förstått så kan dessa beordras köra till ett specifikt rum för att städa enbart där vilket ju kräver ett större mått av geografisk närvaromedvetenhet. Det är en funktion vi saknar lite, men inte tyckte var värt de extra tusenlappar det skulle kostat. Kanske i nästa maskin...:giggle:
 
J Jsprblmqvst skrev:
Hej,
Har en Neato D5, och varit nöjd med den, fram tills nu när sidoborsten slutat snurra.
Någon som råkat ut för liknande? Vad göra?
Jag har monterat av den och kollat om smuts eller går är i vägen, men hittar ingen orsak till varför den inte snurrar.
Remmen brukar kunna gå av, jag har bytt på min D7.

https://www.google.com/search?clien...mAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpesgBCMABAQ&sclient=psy-ab

https://www.google.com/url?sa=t&rct...not+rotating&usg=AOvVaw1ssefLMDa4bO0rEmrzy6mB

https://www.google.com/url?sa=t&rct...=YB9f5oXIM9I&usg=AOvVaw0x1qPdDOjg7kTQ6d5HcDGd
 
Har haft en signature...som har slocknad display..oxå en Roborock s5 sen 1 år. Går inte ens att jämföra. S5:an är så mycket bättre på ........Allt! mycket kvalitetsproblem med Neato känner jag och läser jag. Vad mer har du tex hemma som en display som går sönder i parti o minut? Inte ens en billig klockradio pajar efter så liten tid. Neato känns leksak i jämförelse. Trodde först tvärtom.
 
Tack för tipsen! Det var remmen som var av. Jag fick kontakt med Neatos support och de tar in den för reparation!

E exxy19 skrev:
Remmen brukar kunna gå av, jag har bytt på min D7.

[länk]

[länk]

[länk]
 
ElisabetElisabet ElisabetElisabet skrev:
Tack! Och tack igen för all hjälp, utan den hade vi verkligen inte haft en aning om vad vi skulle göra
Tusen tack för denna tråd. Jag hade samma problem och har letat överallt men inte hittat någonstans där jag kunnat läsa om felet. Så nu fungerar min igen och jag håller med dig EUFORI!
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.