P Paxman skrev:
Nu har jag läst igenom hela tråden, mycket intressant läsning!

En sak som jag undrar, och som jag inte hittat att någon tagit upp i tråden, är ifall det går att använda vilken typ av magnetlist som helst som begränsning eller måste man köpa Neatos egna (rätt dyra) list? Det finns ju självhäftande magnettejp att köpa på rulle.

En annan sak av ren nyfikenhet: hur uttalar ni Neato? Säger i "nejato", "neato" eller "niito" eller kanske något annat? :D
Jag har testat att köpa magnetlist av random typ (från kina). Funkar inte med Neaton. Den plöjer över listen som den inte fanns. Köpte därför original som funkar.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Kunde du identifiera vad med den generiska magnetlisten som skiljde från Neatos? Tjocklek, bredd, magnetstyrka?
 
P Paxman skrev:
Kunde du identifiera vad med den generiska magnetlisten som skiljde från Neatos? Tjocklek, bredd, magnetstyrka?
Nope, den jag köpte var samma bredd och tjocklek. Kommer inte ihåg hur det var med polerna på remsan, har för mig att det fanns lite olika varianter.
 
Intressant. Man kan ju undra vad det är för magi Neato lagt i sina remsor...:thinking:
 
Hej! Letade i tråden för att se om någon här haft samma problem utan att hitta något. Vår D85:a har efter mer än tre år slutat fungera. När jag ska starta den kommer bara felmeddelandet upp som säger "Sätt ned mig på golvet" trots att roboten redan står på golvet. Supporten var inte till någon större hjälp tyvärr. Någon här som har haft liknande problem och lyckats lösa det?
 
Utan att veta något om just D85: orna så känns det spontant som att någon av sensorerna för hjulen felar. På mina robotar fjädrar hjulen ned om man lyfter roboten (vilket de även ser ut att göra på D85 enligt de bilder jag hittar på google), och man hör tydliga klick när sensorerna reagerar (en för varje hjul) och meddelandet visas i displayen. Dessa sensorer är egentligen bara microbrytare och med tanke på vilken miljö de jobbar i så är det inte konstigt ifall de slutar fungera.

Testa att lägga roboten på rygg och tryck ned ett hjul i taget. Om du hör ett klick när ena hjulet trycks ned, men inte när du gör samma sak med andra, så har du hittat felet. Testa att motionera det hjulet upp och ned några gånger och se ifall du kan få det att klicka. Om inte kanske mekanismen måste göras rent ordentligt vilket kräver isärmontering, alternativt behöver den bytas.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för ditt svar! Jag gjorde precis som du föreslog och höger hjul klickar tydligt medan vänster hjul är helt tyst. Nu får vi skaffa rätt verktyg så att hjulet kan monteras av och rengöras och så hoppas jag att roboten vill rulla snart igen innan hela hemmet förfaller :)
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Bara kul om man kan hjälpa till! :)

Eftersom roboten är tre år så har ju garantierna gått ut, så det är riskfritt att skruva lite själv. Om D85 är konstruerade på samma sätt som XV så är det ganska enkelt att ta bort bottenplattorna så att hela hjulkonstruktionen med brytare och allt kan tas av. Skruva systematiskt bort de skruvar du ser och känn efter om grejerna sitter löst. (Håll ordning på skruvarna så du vet var de ska sitta bara.)

Ta gärna några bilder och lägg ut här, så kanske vi kan hjälpa till.

När du ändå har grejerna isär så är det ett ypperligt tillfälle att rengöra ordentligt...det blir mycket damm och smuts där inne.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Bara kul om man kan hjälpa till! :)

Eftersom roboten är tre år så har ju garantierna gått ut, så det är riskfritt att skruva lite själv. Om D85 är konstruerade på samma sätt som XV så är det ganska enkelt att ta bort bottenplattorna så att hela hjulkonstruktionen med brytare och allt kan tas av. Skruva systematiskt bort de skruvar du ser och känn efter om grejerna sitter löst. (Håll ordning på skruvarna så du vet var de ska sitta bara.)

Ta gärna några bilder och lägg ut här, så kanske vi kan hjälpa till.

När du ändå har grejerna isär så är det ett ypperligt tillfälle att rengöra ordentligt...det blir mycket damm och smuts där inne.
Ja haha, precis så tänkte jag också ang. garantin :)

Nu har jag öppnat upp roboten och det här är vad jag hittar. Lite villrådig vad jag ska göra nu? Supertacksam för all hjälp! Öppnad robotdammsugare som visar elektronik, kablage och inre komponenter på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Återigen, jag har aldrig skruvat med en D85, och den ser lite annorlunda ut jämfört med min XV, så jag kan inte ge några garantier.

Av det jag ser på bilden så verkar det som att du behöver skruva bort den rektangulära svarta plastbiten som går tvärs över roboten, ovanför utrymmet för dammlådan. Jag tycker mig se utrymme för två skruvar upptill, de två öronen med upphöjda kanter. Det känns dock som att den borde sitta med fler skruvar än två, så eventuellt behöver du även ta bort fläktmotorpaketet.

Observera att det är fjädrar som påverkar hjulpaketen. Kolla noga hur de ska sitta och lyft plastbiten försiktigt när du lossat alla skruvar, så att du kan ta tillvara på fjädrar och eventuella andra delar som sitter i spänn.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Jag tog isär en av mina XV idag för lite underhåll, så jag passade på att fota microbrytaren som talar om för roboten ifall hjulet har kontakt med golvet:

Inre mekanism av en robot med en inringad microbrytare som känner av kontakt med golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inringad är alltså den lilla komponent som hjulmekanismen påverkar beroende på ifall roboten är på golvet eller om den lyfts upp (så hjulet fjädrar ned).

Kolla ifall du hittar något liknande i din robot ElisabetElisabet. Det kan ju tänkas att någon dammtuss lyckats leta sig in i brytaren och hindrar den från att sluta kretsen.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag tog isär en av mina XV idag för lite underhåll, så jag passade på att fota microbrytaren som talar om för roboten ifall hjulet har kontakt med golvet:

[bild]

Inringad är alltså den lilla komponent som hjulmekanismen påverkar beroende på ifall roboten är på golvet eller om den lyfts upp (så hjulet fjädrar ned).
Kolla ifall du hittar något liknande i din robot ElisabetElisabet. Det kan ju tänkas att någon dammtuss lyckats leta sig in i brytaren och hindrar den från att sluta kretsen.
Nu har vi skruvat isär alltsammans och efter lite vånda hittade vi microbrytaren!! Det räckte med att ta loss hjulet och peta den i rätt läge för att den skulle börja klicka igen. EUFORI!! Vi fick ihop alla delar efteråt också vilket är ett smärre mirakel med tanke på att vi aldrig har lagat någonting någonsin tidigare och är totalt otekniska båda två haha! Nu står roboten på laddning så vi håller tummarna för att den vill dra igång sen. Funkar detta kommer vi vara malliga hela 2020 :) Stort, stort tack för din fantastiska guidning @Paxman!
 
  • Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
Superkul att ni hittade felet! :D Klart ni ska vara malliga! Det är en extremt tillfredsställande känsla att laga något som någon annan kanske bara skulle ha slängt alternativt man fått betala mycket pengar för att få fixat. Det finns en tråd här på BH som heter "Prylarnas HLR" eller liknande, skriv er berättelse där så kan ni malla er ytterligare tillsammans med oss andra som gillar att fixa sånt som är trasigt. ;)

Jag anser att de flesta som benämner sig som "otekniska", "ohändiga", "har tummen mitt i handen" etc är sådana som antingen är helt ointresserade eller så är de rädda. Ointresse är ju inte mycket att göra åt, men rädsla tycker jag är så dumt. Om något är oanvändbart för att det är trasigt så kan man ju inte göra mer skada genom att skruva isär för att se ifall man kan hitta felet. Fixar man det är det ju toppen, lyckas man inte så har man garanterat lärt sig något och kanske blivit av med lite av sin rädsla för att fixa. :giggle: (Detta resonemang gäller givetvis inte saker som har garanti kvar.)
 
  • Gilla
Annika Johnsson och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Superkul att ni hittade felet! :D Klart ni ska vara malliga! Det är en extremt tillfredsställande känsla att laga något som någon annan kanske bara skulle ha slängt alternativt man fått betala mycket pengar för att få fixat. Det finns en tråd här på BH som heter "Prylarnas HLR" eller liknande, skriv er berättelse där så kan ni malla er ytterligare tillsammans med oss andra som gillar att fixa sånt som är trasigt. ;)

Jag anser att de flesta som benämner sig som "otekniska", "ohändiga", "har tummen mitt i handen" etc är sådana som antingen är helt ointresserade eller så är de rädda. Ointresse är ju inte mycket att göra åt, men rädsla tycker jag är så dumt. Om något är oanvändbart för att det är trasigt så kan man ju inte göra mer skada genom att skruva isär för att se ifall man kan hitta felet. Fixar man det är det ju toppen, lyckas man inte så har man garanterat lärt sig något och kanske blivit av med lite av sin rädsla för att fixa. :giggle: (Detta resonemang gäller givetvis inte saker som har garanti kvar.)
Jag håller helt med! Ska erkänna att det var ganska läskigt när vi började skruva bort fler och fler delar och känslan av kontroll över situationen vacklade lite. Men så bra det gick när vi trotsade den rädslan för nu har roboten precis dammsugit i köket :)
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
ElisabetElisabet ElisabetElisabet skrev:
Jag håller helt med! Ska erkänna att det var ganska läskigt när vi började skruva bort fler och fler delar och känslan av kontroll över situationen vacklade lite. Men så bra det gick när vi trotsade den rädslan för nu har roboten precis dammsugit i köket :)
Ett mycket bra tips när man ger sig ut på djupt vatten i det här sammanhanget är att använda sig av mobilens kamera. Fota varje moment så blir det mycket lättare när man ska sätta ihop allt. Ännu bättre är att filma processen...då kan man även prata in kommentarer i stil med "tänk på att den här prylen ska sitta åt det här hållet".

Men nu har vi hamnat väl off topic, så jag avslutar med ett sista grattis till att ni helt själva lagat er robot! (y):D
 
  • Gilla
ElisabetElisabet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.