L Langos skrev:
Detta låter som något som drabbade min systers väns man. Jag kommer inte ihåg vad som startade det men plötsligt blev han typ allergisk mot en väldig massa olika saker som gjorde det nästan omöjligt att vara på jobbet.

De misstänkte att det var TWAR först för de symptomen matchade bäst vad han upplevde men när det hade uteslutits började man misstänka att det var mögel som var problemet. Tror att det var just mögel i byggnaden som var problemet.
Ja, nu efter tänkt efter i helgen och läst alla inlägg lutar min magkänsla åt mögel. Skall se till att få testat luften! Tack!

Cole123 Cole123 skrev:
Ta en pollentablett. Cetrizin tex.
Är det en luftburen allergi mot något i huset kommer du direkt må bra. Tabletten funkar mot alla luftburna allergier.
Äter allergimedicin dagligen så då är det förmodligen inte allergi utan snarare mögel eller något annat.. Tack för bra tips!

• Gilla
Cole123
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Byt arbetsgivare.
Ja, kommer vi inte tillrätta med problemen så lär det bli så.

E Ekebe skrev:
Låter som om MCS Multiple Chemical sensitivity om du mår bättre när du kommer hem så kan det vara MCS men symtomen kan även hänga kvar i dagar efter en längre tids exponering av utlösande faktor. MCS är den internationella namnet svenska läkare använder sig av ett annat namn nämligen SHR Sensorisk hyperreativitet vilket beskriver var symtom uppstår medans MCS talar om vad kroppen reagerar på. Fins inget botemedel utan rekommendationerna är att undvika det som ger symtom för att det inte ska bli värre och värre kan det bli. Det som triggar är kemikalier i olika material, som lim, mögel, parfyrmeradeprodukter så som tvättmedel, sköljmedel, rakvatten, parfym, handsprit och mycket mer. Vanligaste symtom är, andnöd, huvudvärk, rinnande ögon, heshet, klåda, hjärndimma, extrem trötthet, rinnande näsa, känsla i kroppen som att man har influensa, värk, öma lungor eller en brinnande känsla i luftvägarna. Det finns även fler symtom för alla som drabbats av MCS/SHR reagerar olika. Inte svar på din fråga om åtgärd i lokalen precis men en tanke om vad som ligger bakom dina kroppsliga besvär.
Toppen, tack för bra kommentar. Det är just den märkliga brinnande känslan i luftvägarna som är starkast senaste tiden. Samt andnöd. Skall se till att få en analys på luften och träffa läkare per omgående. Känns som om jag måste hålla mej borta tills man hittat orsak och tagit åtgärd.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Var då? Inte av vad jag sett. TS pratar om "arbetsgivaren".
Jag uttryckte mej otydligt vid ett tillfälle.. Jag är definitivt "bara" anställd..

H HBerggren skrev:
Kretskort är härdplast, som skickas så snart det bara går till er. Sån lokal ska vara extra ventilerad, inte tvärt om. Byt jobb eller flytta verksamheten till en bättre ventilerad lokal.

Laminatgolv utsöndrar VOC, limmet är skräp i MDF-sulan. Värma upp golvet är inte så lyckat.

Testa arbeta med handskar, (några öko 100) om du hanterar kablar, kablar är fulla i skitämnen som huden tar upp. Även emissioner från kablar, nya speciellt.

Byggnaden kanske står på en gammal miljöskada, det ska inte kunna ske "idag" men man vet inte.
Bra, tack för goda råd!

E Ekerz skrev:
”post covid” är en bluff skapad av hypokondriker och underblåst av medier och big pharma. Otroligt att folk fortfarande försöker bita sig fast vid det narrativet. Snarare mer troligt att det är en vaccinskada.

Men för att direkt svara TS. Psykosomatiskt? Stress?
Tror inte det är stress utan något i luften. Mögel ligger nog närmast till hands efter eftertanke och alla kloka inlägg.

J jonte0 skrev:
Hi!
Gillar du ditt jobb? Är det harmoni där f.ö?
Känner du samma symtom någon annan stans?
Kanske skall man göra en luftanalys - formaldehyd, mögel, ....?

/
Ja, jag gillar mitt jobb och varit här väldigt länge och måste se till att få en luftanalys gjord. Känner inga symtom någon annanstans. Tack för bra stöd och bekräftelse på mina tankar.

Miljöinspektören Miljöinspektören skrev:
Tycker ni tänker fel, om dina problem främst att kopplade till din arbetsplats och det är bättre så fort du vistas i en annan miljö är det fullt möjligt att det är något kopplat till den lokalen. Utredningar av innemiljön är inte alltid så enkla

Tycker ni tänker fel, om dina problem främst att kopplade till din arbetsplats och det är bättre så fort du vistas i en annan miljö är det fullt möjligt att det är något kopplat till den lokalen. Utredningar av innemiljön är inte alltid så enkla, be arbetsgivaren följa Swesiaqmodellen. Är ju fullt möjligt du har BRO samt i kombination med något annat, det får sjukvården utreda. Bara dålig ventilation och fuktig miljö ökar ju risken för båda mikrobiell tillväxt och emissioner från material. Arbetsgivaren har ansvaret så blanda in facket. Se AFS 2020:1.

Vänligen Miljöinspektören
Tror definitivt att det är något i lokalen som jag mår dåligt av, jag känner inget någon annanstans. Skall kika på Swesiaq och få till en analys av luften > samt ta åtgärd i vad som uppkommer. Skall förhoppningsvis träffa läkare i veckan för att bli vidareremitterad tillbaka till lungmedicin och även diskutera det akuta i mina besvär.

• Gilla
Miljöinspektören
  • Laddar…
F Fannys skrev:
Jag tål inte mögel, blir dålig av små mängder trots att ingen annan känner något (stor arbetsplats). Den här typen av överkänslighet blir värre ju mer du utsätter dig så tänk på din hälsa. Jag blev sjuk av mögel vilket gjort att jag är överkänslig mot en massa kemikalier nu 😞
Tack, ja jag misstänker att det är mögel så jag måste komma fram till en analys av luften. Tack för ditt stöd.

R rarne skrev:
Köp en airThings wave och ta med dig till jobbet och börja mät.

Den mäter radon, CO2, VOC. Det är framför allt VOC jag tror du kan ha problem med. (Notera short term effects av höga VOC-värden nedan. Stämmer ju väldigt bra inpå dom symptom du beskriver)

VOC: Volatile Organic Compounds (VOCs) are a combination of gases and odors emitted from many different toxins and chemicals found in everyday products.

jag köpte ett par nya mörkläggningsgardiner och hängde upp i sovrummet - VOC-värdena hemma slog i taket på en gång. Märker också hur dom stiger markant om vi tänder doftljus hemma eller målar om i något rum.

[länk]
Bra, tack! Skall försöka få till en professionell analys men detta kan vara ett bra komplement.

S SA6BTU skrev:
Kontakta läkare och be dom ta blodprov och testa isocyanater.

Till hälsoeffekterna hör irritation i luftvägarna, nästäppa, rinnsnuva, rethosta, ögonirritation och huvudvärk. Den som utsätts för isocyanater kan även få nedsatt lungfunktion eller astma och direktkontakt med isocyanater kan ge hudeksem.

Om kåken/golvet är 15-20 år så användes mer material innehållande isocyanater på den tiden.

Tänker att golvvärmen kan öka utsöndringen.
Strålande, detta skall jag verkligen nämna när jag träffar läkaren!

A AndersMN skrev:
Har varit med om liknande två gånger. Ena gången gammal byggnad med biotiĺlväxt i ventilation efter gammal fuktskada. De fick dammsuga o rengöra en massa ventilation för att avhjälpa. Andra gången nybygge i "Naturmaterial" med trä direkt mot betong. Kontakta läkare + skyddsombud!
Tack, min magkänsla är mögel så det får bli läkare och analys av luften.

Gussen Gussen skrev:
Hej.
Utifrån det du beskriver kan det vara MCS. Dvs. Kemisk överkänslighet som även kallas ibland doftlverkänslighet. Reaktionen förväxlas ofta med astma där patienten oftast medicineras med astmamediciner. Resultatet kan vara en snabb hjälp med just tung andning, trött kliande, svullna slemhinnor både i bihålor och mage är typiska indikationer på just MCS.

Sök på Doftlverkänslighet, Eca Millqvist (läkare o h forskare som kommit långt i ämnet). Det finns idag inga mediciner eller behandlingsplaner som hjälper mot sjukdomen där man istället skall undvika platser där syntomen uppstår.

Viktigt är även att företaget där du jobbar anmäler till Miljö och hälsa som kan göra en utredning ifall det finns andra underliggande fel i just den byggnaden som ex. Höga värden av ämnen som kan påverka din hälsa.

Hoppas att texten kan hjälpa dig
Hälsar Mikael
Tack så mycket. Håller med, jag måste komma tillrätta med orsaken till problemen och inser att det får till en riktig analys av luft samt kontakt med läkare.

E Etrompa skrev:
Kolla om du kan få hjälp via yrkesmedicin? Går ev via vårdcentralen. Dom arbetar med arbetsrelaterade sjukdomar.
Toppen, jag skall försöka träffa läkare i veckan, skall nämna detta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.