29 589 läst · 168 svar
30k läst
168 svar
Något som avsöndras, blir sjuk av inomhusluften på arbetet
Tack för gott stöd och råd! Jag skall se till att få en analys gjord och även prata med läkare.D dankje skrev:Hej.
Beklagar att du inte mår bra.
Detta liknar mitt sjukdomsfall i mycket.
Jobbade I en nybyggd/renoverad skola där många fick sjukhus symtom. Mina symtom var som dina. Efter många turer med läkare och arbetsgivare så blev det efter besiktningar av byggnad att det var fukt, mögel, dålig ventilation som orsakade detta. Kommunen hade alltså fuskrenoverat. Min allergiläkare trodde först jag fått mögelsjukan..
Tyvärr fick jag på lungmedicin diagnosen sensorisk hyperreaktivitet. SHR. Internationellt kallas det mcs.
Så var noga med din hälsa om du behöver befinna dig i lokalerna. använd kolfiltermask. Ögonen har också slemhinnor men de blir ju naturligtvis svåra att skydda.
Dina symtom tyder på SHR/mcs.
Lycka till
Tack så mycket. Ja, jag måste se till att få till en professionell analys av luften.A Anders Hedström1 skrev:Hej som IAQ expert tycker jag du skall glra en lufttest innan du går vidare. Det finns tester som under 8 timmar suger in luft på ett membran och sedan görs sem test(scanning electron microscopy) så får du du se vad som finns av vissa ämnen
Sedan skall du sätta upp sensorer under några dagar (finns att hyra)
Tack. Jag skall se till att få en mätning av luften gjord.A atomlab skrev:
F fsn skrev:
Ja, ventilationen är dålig. Ett tiotal fresh ventiler samt en mekanisk frånluft. Så ingen "riktig" ventilationslösning i den bemärkelsen. Tror att det kan vara mögel i kombination med undermålig ventilation.S Styrtekniker skrev:Jag tror på ventilationen. Har det gjorts någon OVK? Först ska luften bytas 2 gånger per timme i alla utrymmen som räknas som kontor och personal utrymme. Sköts ventilation servicen? Filterbyte, Dammsugning i aggregaten? Hur mycket damm är det i ventkanalerna? Vad är det för filterklass på tilluftsfilter? Kanske svårt för dig att få reda på sådana frågor. Facket borde hjälpa till iaf med luftomsättningen i de utrymmena du jobbar i. Det är reglerat i lagen.
Tack för bra kommentar. Hoppas en analys av luften kan ge svar.4774 skrev:Jag arbetade i flera år i ett flerbostadshus som sjuksköterska där vi hade en sjuk på varje våningsplan medans resterande lägenheter var bostadsrätter. Jag mådde ungefär som du. Efter några år så insåg alla som bodde där att de fick symptom av ffra badrummet. Det visade sig att hela fastigheten var byggd med någon form av flytcement invändigt. De fick bila bort hela innerväggarna för att därefter stå med byggfläktar som var så sjukt varma för att torka ur väggarna i 6 månader. Detta hus byggdes på 80 talet vid Zinkensdamm i Stockholm och tyvärr var det 2 hus med totalt 7 uppgångar och 6-8 våningar med 3 lägenheter på varje plan samt dagis mot innergården
Tusen tack för värdefull bakrunds information.Fruktsallad skrev:80-talets ventilation
Diskussioner om ”sjuka hus” var vanliga i början av 80-talet, eftersom man hade insett att mycket utav de förändringar som införts under 70-talet gjorde att husen inte mådde bra. När husen blev tätare och mer energisnåla, fungerade inte den tidigare självdragsventilationen. Detta gjorde att man på 80-talet gick över till mekanisk frånluftsventilation, och började ta tillvara på värmen i frånluften med hjälp av en frånluftsvärmepump.
Vid mekanisk frånluftsventilation är det endast luftflödet ut ur huset som kontrolleras, inte luftflödet in. Det är inte alltid ventilationen fungerar optimalt, exempelvis kan det vid blåsigt väder komma in för mycket kall luft i huset, och då kan man välja att stänga ventilerna helt och gå miste om den viktiga ventilationen. Tycker du att det blir för kallt i ditt 80-talshus, finns lösningar. Det finns idag smartare friskluftsventiler och eventuellt kan det vara idé att installera mekanisk tilluft för att få kontroll på hela ventilationsflödet.
Giftiga material och ämnen förekommer även i 80-talshus. I början av 80-talet var det en skandal runt flytspackel med kasein, som användes fram till 1983. Det visade sig att kasein i kombination med fukt från betonggolv utvecklade svavel och ammoniak. Skandalen blev stor i flerbostadshus, men det är lite oklart hur alla villaägare har valt att hantera problemet; risken finns att man har sopat det under mattan. En annan diskussion på 80-talet var runt ftalater som användes som mjukgörare i vinylplast, och som kan ge cancer och hormonstörningar. Giftiga material kan alltså förekomma i 80-talshuset, även om en del av de giftiga ämnen som tidigare använts redan hade förbjudits. Det kan naturligtvis vara nödvändigt att byta ut material, men god ventilation räcker en bra bit, när det gäller att minimera konsekvenserna av giftiga ämnen i hus.
Ja, det blir första steget. Tack för stöd.T TheAsp skrev:Jag var fastighetschef i en församling där vi hyrde ut lokaler på bottenplan i en gammal byggnad som renoverats på 90-talet.
En hyresgäst fick symptom liknande dina.
Vi beställde en luftanalys och fick till svar att det fanns giftiga partiklar i luften. Hål i väggar sågades upp för vidare provtagning. Vill minnas att det både var mögel oh emissioner från mattlim. Konstruktionen hade utförts fel där man lagt stående träbjälklag dikt an mot betongplattan (som sög vatten från marken). Det slutade med att hela bottenvåningen fick renoveras och ”göras om” för att saneras.
Börja med att få en luftanalys gjord.
Usch, det lät inge vidare. Väntar på tid hos läkare och skall se till att få en luftanalys gjord. Tack för din input.E EllinorLag skrev:Det låter typiskt som de bekymmer jag hade för ca 4 år sedan (eller besvären eskalerade under en period om ca 5-10 år) Jag jobbade i en fastighet med "riskkonstruktion" och den skulle renoveras, så byggarna började med att riva innertaken en fredag och jag kände av det direkt.
På tisdag morgon (veckan efter) kunde jag inte andas.
Jag åkte hem och det konstaterades att jag måste byta arbetshus, på möte hos HR på kommunen frågade hon på HR frågade om jag var säker på att det var huset och eftersom jag mådde bättre bara jag lämnade huset så var det rätt konstaterat...
Fick tid hos företagsläkaren och han sa att jag har "sjuka-hus-sjuka" och kommer att ha besvär i sådana miljöer resten av livet.
Vad vill jag då ha sagt? Lyssna på din kropp!
Jag var den enda på jobbet som reagerade, det var ca 10-15 andra som arbetade där och många hade nog vissa symptom (som de inte låtsades om?)
Ja, ju mer jag läser i ämnet desto mer verkar det vara individuellt. Fast man verkar ändå kunna få en del svar med analys så jag skall ordna det. Och samtidigt prata med läkare.D drallero skrev:Astma och allergi är oerhört individuellt. Vi hade en tekniker i mitt hus på jobbet. Han blev förbjuden av läkaren att gå in i huset, omplacerades till en annan byggnad och har inte haft problem sedan dess. Ingen vet vad problemet bottnade i, och ingen annan har haft problem under de 29 år jag jobbat där. Det finns tusentals kemiska ämnen på en arbetsplats i mattor, väggfärg, datorer etc. och många är dåligt kända.
Med hänsyn till samtliga inblandade, vilket du bör respektera. Du kan istället googla på mögel på förskolor, skolor, polishus, osv. Det bör finnas en hel del eftersom kommunalt underhåll varit eftersatt i de flesta kommuner, pensionerna har gått före. Barnen som är vår framtid och det vi värnar mest - har länge satts i de sämsta miljöerna. Eurofins har varit inblandade i flera av dessa fall, men med provtagning kommer man ingenstans eftersom ingen vill ta ansvar för barnen - de har ingen röst och ramlar mellan stolarna. Personalen har skyddsombud osv, men de flesta omplaceras eller slutar (vissa avlider). Det är fakta och sådan finns det gott om på nätet. Jag upprepar: Ta det på allvar. Det som "inte" syns, kan vara det giftigaste.K Klass0n skrev: