engs
H HusMedHistoria skrev:
Jag skrev tidigare att jag har bott i ett land där ägaren till bostaden måste skriva under när en ny person flyttar in och jag tycker inte att det fungerar bra.

I mitt fall hyrde jag en lägenhet av ägaren (ägarlägenheter är vanliga där). Ägaren till lägenheten ville dock inte skriva under min flyttanmälan, främst för att hans kompis redan var folkbokförd i lägenheten, kompisen bodde någon annanstans där den ägaren inte ville skriva under hans flyttanmälan. Det var inget skumt med lägenheten eller ägaren, jag hade kontrakt och allt fungerade i övrigt.

Detta är inte ovanligt, massor av människor bor på ett ställe och är folkbokförda någon annanstans för att deras hyresvärdar inte vill skriva under. Det drabbar mest unga personer som studerar eller får jobb någonstans och behöver bostad. Och om en person hyr en lägenhet och träffar en ny partner så kan hyresvärden låta bli att skriva på flyttanmälan. Hyresgästen skulle i princip kunna gå till någon rättslig instans för att få rätt att folkbokföra sig där de har hyreskontrakt och bor men då riskerar de att hyresvärden inte vill förlänga deras kontrakt. Det ger alltså hyresvärden mycket mer makt över bostaden än hur det fungerar i Sverige idag.
Man behöver ju inte kopiera allt från en annan stat, bara för att man plockar vissa delar.

Nu är väl besittningsrätten såpass stark att jag tror det är mindre risk för sådant här, dvs sparka ut någon med ett hyreskontrakt om man sköter sig i övrige med hyran och så.

Din beskrivning som liknar en katten-på-råttan-historia har ju någon logisk grund, precis sånt som myndigheterna bör följa upp och hitta ev. oegentligheterna som orsakar det. Dvs är det inte skumt i första ledet, är det kanske i andra eller tredje hand som ger kedjan av folk som inte kan skriva sig på korrekt adress. I repets slut hittar man kanske en bidragsfuskare eller bara en slapp hyresvärd som får ett saftigt vite om denna inte bättrar sig.

Så förrutom att man drastiskt minskar antalet privatpersoner som drabbas av att någon skriver sig på deras adress. Borde man samtidigt försvåra för skatte-/bidragsfusk och blocketbedragare att gömma sig. (De hittar säkert nya kryphål men ju dyrare och besvärligare det är, desto färre tycker det är värt mödan).

engs engs skrev:
Man behöver ju inte kopiera allt från en annan stat, bara för att man plockar vissa delar.

Nu är väl besittningsrätten såpass stark att jag tror det är mindre risk för sådant här, dvs sparka ut någon med ett hyreskontrakt om man sköter sig i övrige med hyran och så.

Din beskrivning som liknar en katten-på-råttan-historia har ju någon logisk grund, precis sånt som myndigheterna bör följa upp och hitta ev. oegentligheterna som orsakar det. Dvs är det inte skumt i första ledet, är det kanske i andra eller tredje hand som ger kedjan av folk som inte kan skriva sig på korrekt adress. I repets slut hittar man kanske en bidragsfuskare eller bara en slapp hyresvärd som får ett saftigt vite om denna inte bättrar sig.

Så förrutom att man drastiskt minskar antalet privatpersoner som drabbas av att någon skriver sig på deras adress. Borde man samtidigt försvåra för skatte-/bidragsfusk och blocketbedragare att gömma sig. (De hittar säkert nya kryphål men ju dyrare och besvärligare det är, desto färre tycker det är värt mödan).
Eller också värderar man individens frihet och frånvaro av byråkrati och att de allra flesta sköter sig. Det går knappast att motivera ekonomiskt att ha den kontrollen och uppföljningen för att sätta dit en bidragsfuskare, det handlar i så fall om rent moraliska motiv.

H HusMedHistoria skrev:
Det går knappast att motivera ekonomiskt att ha den kontrollen och uppföljningen för att sätta dit en bidragsfuskare
Det gör det säkert.
För det är väldigt enkla och billiga åtgärder som behövs, som i stort sett inte kostar någonting i denna digitala tidsålder.
Vi har inte längre handskrivna kyrkböcker, som förs av kyrkoherdar vet du.

H HusMedHistoria skrev:
Detta är inte ovanligt, massor av människor bor på ett ställe och är folkbokförda någon annanstans för att deras hyresvärdar inte vill skriva under.
Jaså, de enda jag känner som gör så gör det just för att fuska med bidrag.
Vet du egentligen hur mycket det fuskas här i vårt Sverige, som är så generöst med bidrag?

Jaså, vad är problemet? Jag försöker igen.

Om vi skulle införa ett system där fastighetsägaren måste godkänna vilka som folkbokförs på en adress så finns det stor risk att hyresvärdar låter bli att folkbokföra hyresgästerna av olika skäl.

Dels vill en del hyresvärdar inte skylta med hur många hyresgäster de har för att det då blir enklare att tillämpa "kreativ bokföring" och inte redovisa alla intäkter.

Dels kommer en del hyresvärdar att dra sig för att folkbokföra personer på adressen för att de inte vill råka ut för besväret att personen flyttar utan att (kunna) ändra till annan folkbokföringsadress. Det skulle säkert gå att ordna så att hyresvärden kan ändra det när det problemet uppstår men varför skulle hyresvärden vilja skaffa sig det problemet om det går att undvika?

Om man utformar systemet så att hyresgästen får rätt att godkänna att någon folkbokför sig i lägenheten så kommer en del hyresvärdar att försöka undvika att dela ut den rätten eftersom de inte vill att hyresgästen har inneboende och risken är att hyresvärden inte alls vill låta hyresgästen folkbokföra sig där.

Det går naturligtvis att införa straff och böter för hyresvärdar som inte låter hyresgästerna folkbokföra sig men vem ska kontrollera det? I praktiken blir det hyresgästerna som måste klaga till någon instans men finns det några starka skäl för dem att göra det om de kan vara folkbokförda hos sina föräldrar eller andra släktingar? Risken är stor att systemet skulle göra att människor är folkbokförda hos sina föräldrar ända tills de köper ett eget boende någon gång i 30 årsåldern så det man skulle åstadkomma är att många yngre inte är folkbokförda där de bor.

Detta är spekulationer om hur det skulle kunna bli eftersom det bara verkar vara det som gäller i denna tråd. Jag måste erkänna att det baseras på erfarenheter från verkligheten av hur människor agerar i ett system med sådana regler men jag hoppas att ni kan ha överseende med det.

H HusMedHistoria skrev:
Jaså, vad är problemet? Jag försöker igen.
Jag tycker det låter som att du mest argumenterar för att vi skall vara slappare/mer överseende mot diverse vardagskriminalitet.

Och du har inte tänkt på att en ung person med låg inkomst kanske vill ha det bostadsbidrag som denne rätteligen skulle kunna få.
Det får man inte om man på pappret bor hemma hos mamma.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker det låter som att du mest argumenterar för att vi skall vara slappare/mer överseende mot diverse vardagskriminalitet.

Och du har inte tänkt på att en ung person med låg inkomst kanske vill ha det bostadsbidrag som denne rätteligen skulle kunna få.
Det får man inte om man på pappret bor hemma hos mamma.
Jag förstår @HusMedHistoria:s resonemang och jag skriver samma sak i TS ursprungstråd https://www.byggahus.se/forum/threa...t-har-skrivit-sig-pa-var-adress.310434/page-5 inlägg#73
harry73 harry73 skrev:
Skulle det inte vara så, hade man haft andra problem. T ex folk med ett andrahandskontrakt som inte kan skriva sig på sin adress för att hyresvärden vägrar detta. Det skulle innebära att man får problem med att få kontakt med myndigheterna, problem med att få dagisplats i kommunen man bor och mycket mer.

Själv tycker jag att den rättsosäkerhet är mycket större än osäkerheten en fastighetsägare har när någon skriver sig felaktig på din adress.

Med det sagt tycker jag ändå att det borde finnas bättre kontroll på att den som skriver sig på en viss adress faktiskt bor där (eller får skriva sig där)

Och den stora faran med en blankett för adressändring är framförallt att någon kan skriva dig på ett annat adress.

Angående om killen eller föräldrarna är bra eller inte tycker jag att man i första kontakten alltid ska utgå ifrån att de är bra och vill ställa allt till rätta. Visar det sig att de inte vill hjälpa till (och det märker man väldigt snabbt kan man ta det till nästa steg.

Och om man då bestämmer sig för att ta sig rätten och begå urkundsförfalskning för att flytta sin ovälkomna gäst eller om man börjar förbereda skadeståndskrav e.d. får man bestämma själv.
Men jag tycker också att det ska bli enklare att bli av med någon som inte bor där. Och eftersom det borde handla om olika bedrägerier precis som @KnockOnWood är inne på, räcker det inte med 8 månaders handläggningstid. Jag tycker även att kommuner eller andra myndigheter som bedrägeriet riktas mot borde kunna och göra en polisanmälan som prioriteras.

harry73
Jag kan tänka mig en administrativ låtsaskommun med 40% skatt där man skrivs om man uppger ogiltig adress.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Att låta fastighetsägaren godkänna om någon får skriva sig på adressen fungerar kanske bra när man bor i villa eller radhus. Men för ägare av flerbostadshus så skulle det innebära ännu mera administration. För att om systemet skall fungera som det tänks så måste alltså fastighetsägaren kontakta den den boende på den adressen i den lgh. Sedan vänta på svar från denna och där efter kontakta SKV. Det skulle innebära en otrolig pappersexercis för ägaren. Vem ska betala för den tiden? Om ägaren bara skulle godkänna alla utan att kolla upp det som det lite verkar föreslås här (kan ha tolkat fel) Då missar man hela idén med systemet.
Om varje boende skulle bekräfta så är det stor risk att man ändå inte kommer undan med problemet. Sen blir det ytterligare arbete för SKV. Sedan är det intressant att läsa den erfarenhet som HusMedHistoria skriver, att det inte fungerar så värst bra i praktiken i det landet. Det får mig att ännu mera tveka till hela idén.

Sen tycker jag att den finns viktigare saker isf att kräva att man måste godkänna.
Det är lagfarter, där riskerar du att förlora ditt hus om det går åt helvete. Det problemet skulle försvinna om man fick ett brev där man skulle godkänna något.

Sen tror jag att risken att en kriminell skulle skriva sig där och på så sätt underlätta för andra att hitta dit är troligtvis en väldigt liten risk. När man läser om kriminella som som förstör och har sig så tror jag att det är vanligare att de känner till adressen av andra anledningar. Att de råkar ta fel lgh är ett "ärligt" misstag. Och som inte har med folkbokföring. Om polisen gör det misstaget, då är det inte konstigt att kriminella vars intelligensnivå ibland känns ganska låg tar fel. (Det är ur den synvinkeln nästan "okej")
Sen så är inte okej att ta fel lgh oavsett uppsåt. Och det lär inte vara kul att råka utför att polisen stormar ens lgh.

hsd
Ähh
Det skulle möjligtvis ta fem minuter att logga in på skatteverket samt knappa in vem som bor i lägenheten

harry73
Hur vet ett kommunalt hyresbolag vem som bor i lägenheten förutom den som står på kontraktet?

hsd
harry73 harry73 skrev:
Hur vet ett kommunalt hyresbolag vem som bor i lägenheten förutom den som står på kontraktet?
Det är den som ska folkbokföras där, enkelt
Byter lägenheten ägare så ändras uppgifterna till skatteverket, enkelt
Flyttar Pelle in hos Amanda så loggar Amanda in på skatteverket med sitt bankid och uppger detta, enkelt
Det kan inte vara så svårt
De som tycker det är svårt är möjligtvis svartbostadshandlarna

harry73
Så när pelle flyttar in hos amanda kontrollerar amanda men när amanda flyttar ut och pelle flyttar in kontrollerar hyresvärden?
Hur vet skatteverket då vem som ska kontrollera uppgiften?

hsd
När Amanda flyttar ut från lägenheten upphör hennes kontrakt med hyresvärden som rapporterar det till skatteverket och lägger ut lägenheten till bostadskön
Därigenom måste även Pelle flytta, men han ville ju bo hos Kalle- det var just därför Amanda drog :lying:

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
harry73
Så om min hyresvärd vill mig illa, då kan den anmäla till SKV att mitt kontrakt upphör och att de behöver ta bort mig från adressen i folkbokföringen? Eller krävs det en extra kontroll där?

hsd
Hen måste ju även lägga lägenheten till bostadskön, därigenom blir det förmodligen ett kontraktsbrott

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.