Eftersom det är minst ett års kö för att skatteverket ska handlägga anmälningar om felaktiga folkbokföringar så verkar det vara väldigt mycket byråkrati i dag...
 
Martin_B
S Squall Leonhart skrev:
Antagligen för att en stor majoritet sköter sig.
Den anledningen köper jag inte överhuvudtaget. Med det tankesättet så skulle vi ta bort alla lås på alla hus, på alla banker, inga bankvalv, inga säkerhetsrutiner, låt allt stå öppet. Inga skattekontroller, inga gränskontroller (fast så är det väl idag i och för sig :D ), inga läkarintyg vid längre sjukskrivningar, ingen kontroll av betald radio och TV licens (numera på skattenotan), och så vidare.

Och detta baserat på att de flesta sköter sig.

Vi hade heller inte behövt vapenlagar eller någonting, då de flesta sköter sig. (och i ärlighetens namn, trots vapenlagar med mera, så springer en hel del folk runt med vapen och skjuter hej vilt i alla fall) ... så ja, jag tror inte det fungerar riktigt så enkelt.

Tänk på alla de som har fått problem med att någon obehörig som har skrivit sig på deras adress, kanske i kombination med ID-kapning, eller beställningar man ej har gjort etc. De håller nog med om att kontrollen bör skärpas. :)

S Squall Leonhart skrev:
Plus att min kollega som även äger hyresfastigheter förmodligen inte skulle ha några hyresgäster då enligt Skatteverket då denna person är sämst på att fixa pappersexercis i tid. :p
Haha, ja, tråkigt för din kollega i så fall, men vi kan inte rätta hela samhället efter lata och slarviga personer, exempelvis :)
 
Martin_B
Alfredo Alfredo skrev:
Skulle inte byråkratin öka med detta nya godkännande? :thinking:
Det tror jag inte. Det hade snarare löst en hel del problem och besparat många människor en hel del huvudvärk.

Då skulle vi ta bort alla mammografiundersökningar exempelvis, då det är massa "byråkrati" runtomkring det, och enbart ta hand om konsekvenserna. Men jag gissar på att konsekvenserna vida överstiger de förebyggande åtgärder (mammografi) som finns idag.

Håller med @useless fullt ut, då jag menar exakt samma sak:

useless useless skrev:
Eftersom det är minst ett års kö för att skatteverket ska handlägga anmälningar om felaktiga folkbokföringar så verkar det vara väldigt mycket byråkrati i dag...
 
Martin_B Martin_B skrev:
Den anledningen köper jag inte överhuvudtaget. Med det tankesättet så skulle vi ta bort alla lås på alla hus...
Helt ärligt så är jag inte helt med på noterna när det kommer till vilken skada en felaktig bokförd person kan orsaka. Onödigt mycket post må så vara, men den rättmätige hyresgästen eller bostadsägaren kan väl inte drabbas av detta särskilt mycket?
Att jämföra det med vapenlagar, pengahantering och personsäkerhet känns lite överdrivet i min värld. Men som sagt, jag är inte med på vilka skador detta kan orsaka.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
[QUOTE="Squall Leonhar
Helt ärligt så är jag inte helt med på noterna när det kommer till vilken skada en felaktig bokförd person kan orsaka. Onödigt mycket post må så vara, men den rättmätige hyresgästen eller [/QUOTE]

Citerar vad jag skrev tidigare i tråden, ett exempel; ”Jag tror det var SVT som gjorde ett test tillsammans med en känd jurist. Journalisten skrev sig på juristens adress, ringde en låssmed, som i sin tur dubbelkollade att journalisten var skriven där, varpå han låste upp och släppte in journalisten i lägenheten...”
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
S Squall Leonhart skrev:
Att jämföra det med vapenlagar, pengahantering och personsäkerhet känns lite överdrivet i min värld. Men som sagt, jag är inte med på vilka skador detta kan orsaka.
Nejdå, inte alls överdrivet. Att någon obehörig äger ett skjutvapen den inte får i Sverige behöver exempelvis inte betyda att det är någon fara, så länge inte han skadar eller hotar någon med vapnet.
Medan att någon obehörig är skriven på ens adress kan ställa till en hel del, även i det sociala livet.
Samtidigt så kanske det inte alls spelar någon roll om någon är skriven på ens adress, om denna person inte gör något aktivt eller utnyttjar situationen, medan det kan vara nog så farligt när någon obehörig äger ett vapen. Och så vidare.

Det beror med andra ord helt och hållet på hur man ser på saken, exakt vilka situationer man jämför med osv.

Tänkt om någon får en grovt kriminell skriven på sin adress, en grovt kriminell person som dessutom är jagad av flera gäng. Hur tryggt tror du det känns för den som bor där när de gängen börjar cirkulera utanför dennes bostad bostad, i tro om att den härbärgerar deras måltavla?
Blir säkert spännande när det flyger in handgranater i sovrummet osv.

Detta är bara ett av många exempel.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju tänka sig att kronofogden kommer på besök och vill ha lite värdesaker som finns på adressen, eller att man blir arbetslös och behöver ansöka om bostadsbidrag då blir det nog svårt att få något eftersom man är flera på adressen som kan betala hyran. Däremot så kan den som är skriven på en felaktig adress få utbetalt bidrag till sin eventuella sambo så som bostadsbidrag, underhållsbidrag och andra bidrag som finns att söka.
Detta var bara de små problemen de stora har andra redan tagit upp, Gäng, Vapen Och så vidare så nog behövs det en bättre kontroll och ett enkelt sätt att bli av med ovälkomna inneboende
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Vad är vitsen med att låta människor få folkbokföra sig på en adress vars fastighetsägare, bostadsrättsinnehavare alternativt hyresrättsinnehavare ej uttryckligen godkänt detta med sitt underskrift i ett avtal som skickats till Skatteverket, alternativt undertecknat elektroniskt och på så vis skickat till Skatteverket elektroniskt.

Hur svårt skall detta vara egentligen?

Vad är det som hindrar staten att införa detta, mer än idiotism och en massa byråkrati som folket så godtyckligt själva har valt?
Jag skulle tro att risken är stor att många skulle skita i att underteckna ett sådant avtal? Eller avsiktligt låta bli? Det funkar ju så med bilar, och det är ju tyvärr inte alls ovanligt med folk som inte skriver under att bilen har ny ägare.
 
S Squall Leonhart skrev:
För de yngre generationerna är nog bankid ett bra alternativ, men när det kommer till äldre generationer är tekniken fortfarande främmande. Sen har just bankid fått en del skit på grund av säkerheten så jag blir inte förvånad om det försvinner för att sen bli ersatt av något ännu mer teknikkrävande (exempelvis biometriska lösningar som en del av tvåstegsautentisering).
Vilka räknar du till äldre respektive yngre generationer?
 
Jag har inte skaffat mobilt bankid, den typen av information ska inte finnas i en pryl man går och slänger runt med överallt och som är mycket lätt för utomstående och illasinnade att ta sig in i. Jag är 48 år.
 
S Squall Leonhart skrev:
Sen har just bankid fått en del skit på grund av säkerheten så jag blir inte förvånad om det försvinner för att sen bli ersatt av något ännu mer teknikkrävande
Nja, problemet med bankID är ju egentligen bara att
a) Användare 1 uppmanar användare 2 att logga in på sin bank
b) Användare 1 (bedragaren) kan använda denna inloggning från en helt annan dator.
Det är ju ett så hisnande säkerhetshål som bara visar på en otrolig inkompetens hos programmerare/projektledare.
Och borde vara lätt att rätta till, genom att kräva att användare 1 och 2 kommer från samma IP-adress, naturligtvis med ssl-säkerhet.
Det ser jag som ett helt elementärt krav!
 
hsd
Säkerheten sprack när man kan logga in /betala utan att själv knappa mottagaren
 
hsd hsd skrev:
utan att själv knappa mottagaren
:thinking: Vad betyder det?
 
hsd
Om Du tex. Svishar till pelle så knappar Du in pelles.nummer
Men om Du köper något på nätet ,via dator, så kan betalningen ske med svish och bankid via mobilen utan något annat än Din säkerhetskod
Samma gäller bankinloggning
Detta förenklade förfarande utnyttjas av bedragarna
Men det vet Du väl redan
 
När jag loggar in på banken från datorn så måste jag skanna en qr-kod med bankid-appen. Hur gör en bedragare som ringer mig för att kringgå det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.