141 023 läst · 246 svar
141k läst
246 svar
När någon skrivit sig på din adress utan att bo där – gör så här
Jo, men min dator och min mobil har inte samma ip.KnockOnWood skrev:Nej naturligtvis inte. Det gör vi ju alla varje dag.
Men att göra det på uppmaning av någon som ringer och bluddrar om "problem" och säger sig ringa från banken,
det är då man blir lurad och skinnad!
När du legitimerar dig med ditt BankID, så är det fritt fram för bedragaren att gå in på ditt konto och tömma det från en helt annan dator. Sjuk dålig säkerhet!
Har ni sett det senaste förresten?
[bild]
[länk]
Hur lättlurade är vi egentligen
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nej, självklart inte.S sunqan skrev:
Men varför skall du kunna legitimera dig med BankID från datorn och sedan gå in, helt utan spärrar, från din mobil?
Det är ju där problemet ligger. Banken vet ju inte att både datorn och mobilen är i din ägo.
Den andra mobilen/datorn kan ju lika väl vara hos en bedragare i Nigeria.
Det hållet är nog inte så vanligt men anda hållet är vanligare, alltså att man går in på tex banken via dator/padda men legititimerar sig med BankID på mobilen.KnockOnWood skrev:
Om jag använder jobbdatorn när jag ska logga in på något som kräver BankID för verifiering så måste jag använda mitt mobila BankID eftersom jag inte kan (och inte får) installera BankID programmet på jobbdatorn.
De allra flesta har väl mobilt bankid nu för tiden? Då måste man ju använda mobilen för att logga in även om man gör sina bankärenden på datorn. Så ett krav att det ska vara samma ip-nummer kommer inte att fungera.
Däremot skulle många behöva en utbildning i sunt förnuft.
Vad skulle du göra om du blev stoppad av en okänd person på gatan som sa:
"Hej. Jag jobbar som säkerhetsansvarig på din bank. Vi har upptäckt ett säkerhetshål och skulle vilja att du går till närmsta bankomat, tar ut alla dina pengar och ger dom till mig så att dom är i säkert förvar"?
Förmodligen skulle du be personen dra åt h*...
Men om samma person ringer och framför ungefär samma budskap så loggar folk gladeligen in på banken med personen kvar i luren.
Däremot skulle många behöva en utbildning i sunt förnuft.
Vad skulle du göra om du blev stoppad av en okänd person på gatan som sa:
"Hej. Jag jobbar som säkerhetsansvarig på din bank. Vi har upptäckt ett säkerhetshål och skulle vilja att du går till närmsta bankomat, tar ut alla dina pengar och ger dom till mig så att dom är i säkert förvar"?
Förmodligen skulle du be personen dra åt h*...
Men om samma person ringer och framför ungefär samma budskap så loggar folk gladeligen in på banken med personen kvar i luren.
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Jag är tveksam till det sunda förnuftet ibland. Media har ju skrivit om dessa bedrägerier i tid och otid men ändå så upprepas problem gång på gång. T.ex gjorde jag nu en sökning på lokaltidningen sida på bedrägeri + bankid och fick 33 artiklar. Givetvis handlar inte alla om samma typ av bedrägeri men ändå att det händer upprepat utan att folk börjar lyfta på ögonbrynen när de blir tillfrågade. Det blir ju som att fråga om att få låna bankomatkortet och pinkoden en stund bara.
Sen kan det bli omvänt också tydligen. En äldre bekant ville ha ett "skrivprogram" till datorn så jag föreslog Libre Office för enkelheten och billighetens skull. Förslaget var tydligen jättebra men jag hade ingen lust att åka några mil för en installation så jag sa att brorsan eller hans sambo kunde göra installationen istället då de bor på samma ort och besöker denna bekanting betydligt mer då sambon är släkt. Sen råkade jag påpeka att installationen är så lätt att vem som helst kan göra det. Då beslutade hennes små grå för att vad jag egentligen sa var: "Vem som helst kan installera ett officepaket på din dator utan att du vet om det". Så ja, enkelt förklarat så är hon jättenojig över detta nu och vågar knappt använda datorn.
Men man kanske kan införa en obligatorisk kurs i sunt förnuft och lösa dessa problem!
Sen kan det bli omvänt också tydligen. En äldre bekant ville ha ett "skrivprogram" till datorn så jag föreslog Libre Office för enkelheten och billighetens skull. Förslaget var tydligen jättebra men jag hade ingen lust att åka några mil för en installation så jag sa att brorsan eller hans sambo kunde göra installationen istället då de bor på samma ort och besöker denna bekanting betydligt mer då sambon är släkt. Sen råkade jag påpeka att installationen är så lätt att vem som helst kan göra det. Då beslutade hennes små grå för att vad jag egentligen sa var: "Vem som helst kan installera ett officepaket på din dator utan att du vet om det". Så ja, enkelt förklarat så är hon jättenojig över detta nu och vågar knappt använda datorn.
Men man kanske kan införa en obligatorisk kurs i sunt förnuft och lösa dessa problem!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Varför inte göra "bankärendena" på mobilen också då?useless skrev:
Men du får sitta och sköta dina privata ärenden på jobbdatorn? Har du frågat chefen?Demmpa skrev:
Varför gör du dem inte på mobilen, när du ändå har loggat in med den?
Måste tyvärr erkänna att jag inte förstår hur ni tänker
Ja, vi får sköta privata ärenden via jobbdatorn, vissa saker är enklare att göra via datorn än via telefonen.KnockOnWood skrev:
När jag sitter och ska fylla i VAB/föräldraledighet i jobbets system så brukar jag fylla i på FKs sida samtidigt.
När jag ska göra något på Benify (personalportal) för att tex registrera friskvård som företaget tillhandahåller brukar jag logga in med mobila BankIDt samt använda jobbdatorn.
Tyvärr kan man inte göra allt i mobilbanken, och att köra "datorversionen" via telefonens webbläsare är näst intill ogörligt. Och att byta bank är inte sktuellt.KnockOnWood skrev:
Det är bara ett exempel.
Och jodå - jag får använda jobbets datorer till privata ändamål på mina raster och pauser.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, märkligt vore det ju annars i dessa dagar.S sunqan skrev:
Men varför får du inte köra ett BankID?
Det behöver ju inte "laddas ner", det kan lika väl kopieras från t.ex. din hemdator.
Jag är kanske priviligierad som har mitt transaktionskonto på Nordea.
Där loggar man inte in med BankID utan med Visakortet och en liten dosa.
Nordeas lösning är intressant.KnockOnWood skrev:Ja, märkligt vore det ju annars i dessa dagar.
Men varför får du inte köra ett BankID?
Det behöver ju inte "laddas ner", det kan lika väl kopieras från t.ex. din hemdator.
Jag är kanske priviligierad som har mitt transaktionskonto på Nordea.
Där loggar man inte in med BankID utan med Visakortet och en liten dosa.
Dosan är generisk och pinkoden till bankidt är samma som till visakortet.
En skurk som ser din visakod och som knycker ditt kort har då alla dina pengar lätt åtkomliga...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
SEB körde tidigare samma kod på kort-BankIDt som på visa-kortet, samt att BankID-certifikatet låg på samma chip som visa-delen.
För något år sedan så ändrade dom från fyrsiffrigt till sexsiffrigt, men på ett väldigt enkelt sätt, dom la bara till två siffror framför, så det blev knappt svårare.
För något år sedan så ändrade dom från fyrsiffrigt till sexsiffrigt, men på ett väldigt enkelt sätt, dom la bara till två siffror framför, så det blev knappt svårare.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Förstår ingenting, och undrar om du inte blandar ihop saker och ting nu.
BankID har väl inget med chip, dvs hårdvara att göra?
Det är ju en teckensträng, som läses av ett litet installerat program.
BankID har väl inget med chip, dvs hårdvara att göra?
Det är ju en teckensträng, som läses av ett litet installerat program.
Min bankid finns på ett särskild chipkort med 6siffrig pinkod. Den används med en dosa som antingen ansluts med sladd (hög säkerhet=mer funktioner) eller används utan sladd.
Jag tror inte att jag behöver installera bankid program. Det finns i dosan.
Jag tror inte att jag behöver installera bankid program. Det finns i dosan.
På ditt nordea visakort har du ett bankid. Bankidt accessas via dosan.KnockOnWood skrev:
Dosan kan användas löst eller ansluten med sladd. På dosans knappsats knappar man in sin pinkod.
Initialt hade nordea en kortläsare utsn knappsats, och då knappade man sin kod på datorns tangentbord.
Handelsbanken använder samma lösning, med en avgörande skillnad - man har sitt bankid på ett separat kort med en egen, sexsiffrig kod.
Redigerat: