harry73
Jag tror inte att alla hyresvärdar i hela landet behöver använda en bostadskö för att leta nya hyresgäster. Men även om så var fallet betyder det ju att SKV också ska kontrollera om lägenheten läggs upp i en bostadskö.

Vi kan fortsätta hur länge som helst, men de enda jag vill är att visa att även ett system där hyresvärden godkänner en folkbokföring kan missbrukas och kräver ordentlig administrativ kontroll.

F
Jag antar att man måste vara skriven någonstans, och att det är därför det tar sådan tid för skatteverket att utreda var personen egentligen befinner sig.

Skulle en variant vara att skatteverket kan ange en ”okänd adress” och posten samlas på hög någonstans och destrueras efter en viss period om man inte kvitterar ut den?

I praktiken blir det ju samma som vi har idag fast det drabbar inte tredje man...

Tycker vi ska undvika att hitta på nya sätt att spendera skattekronorna på byråkrati och kostsamma it-system.

Nu önskar jag att ni slutar tjafsa om detta. Var överens om att ni inte är överens. Det är naturligt att ha olika åsikter.
/Moderator

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
cilver och 8 till
  • Laddar…
Matzeball
Jag lyssnade på Forum på TV idag och där sa de att skatteverket ska få rätt av avskriva någon som är fel folkbokförd vilket de inte kan idag (drygt 7 timmar in). Det är ju väldigt bra. SKV ska också kontrollera att inte samma pass eller legitimation används för flera olika personer.

Redigerat:
Martin_B
Vad är vitsen med att låta människor få folkbokföra sig på en adress vars fastighetsägare, bostadsrättsinnehavare alternativt hyresrättsinnehavare ej uttryckligen godkänt detta med sitt underskrift i ett avtal som skickats till Skatteverket, alternativt undertecknat elektroniskt och på så vis skickat till Skatteverket elektroniskt.

Hur svårt skall detta vara egentligen?

Vad är det som hindrar staten att införa detta, mer än idiotism och en massa byråkrati som folket så godtyckligt själva har valt?

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Antagligen för att en stor majoritet sköter sig.

Plus att min kollega som även äger hyresfastigheter förmodligen inte skulle ha några hyresgäster då enligt Skatteverket då denna person är sämst på att fixa pappersexercis i tid. :p

Fast jag tycker att det är så lätt att godkänna saker med mobilt bankid nuförtiden, så det vore värt det att godkänna alla som skriver sig på din adress. Det vore väl bra för hyresvärden att veta vem som skriver sig i fastigheten också?

• Gilla
0rbitt
  • Laddar…
För de yngre generationerna är nog bankid ett bra alternativ, men när det kommer till äldre generationer är tekniken fortfarande främmande. Sen har just bankid fått en del skit på grund av säkerheten så jag blir inte förvånad om det försvinner för att sen bli ersatt av något ännu mer teknikkrävande (exempelvis biometriska lösningar som en del av tvåstegsautentisering).

Har man även alternativet att skicka in en blankett så funkar det för alla (nästan).
Sen kan man väl ha som i dag där man själv kan gå in och spärra ändringar av sin egen adress. På samma sätt skulle man ju själv kunna välja om man tillåter vem som helst att skriva sig på sin adress.
Då blir det ju valfritt om man vill ha den extra administrationen eller inte.

Redigerat:
Mikael_L
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Fast jag tycker att det är så lätt att godkänna saker med mobilt bankid nuförtiden, så det vore värt det att godkänna alla som skriver sig på din adress. Det vore väl bra för hyresvärden att veta vem som skriver sig i fastigheten också?
Men jag håller med i det som redan framgått i tråden, att det innebär bara att man flyttar problem till någon annanstans. Och det är inte helt omöjligt att många fler lagliga, vettiga och hederliga medborgare får problem då.

Jag tycker egentligen att det bästa vore ett allmänt starkare och snabbare hanterande ifrån myndigheter vore det bästa. När de blir underrättade om en felaktig mantalsskrivning.
Samt att man från myndighetshåll tänker ut ett sätt att hantera dessa adresslösa personer.

Kanske som någon skrev tidigare, en rent fiktivt administrativ bostadsort. Som även då kan ha Sveriges högsta kommunala skattesats t.ex.
Ungefär som trafikförsäkringsföreningen, som tar ut den högsta premien som finns för oförsäkrade bilar, man får betala för en Ferrari även om man kör en oförsäkrad Dacia.

Redigerat:
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ungefär som trafikförsäkringsföreningen, som tar ut den högsta premien som finns för oförsäkrade bilar, man får betala för en Ferrari även om man kör en oförsäkrad Dacia.
En straffskatt för de som har så lite att de inte har en bostad?

• Ledsen
  • Gilla
DakerScania och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nu minns jag inte längre exakt hur det fungerar i holland, men jag har för mig att man skriver sig på en adress, och sen får man ett formulär på posten (till den nya adressen) som man ska skicka tillbaka

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Vad är det som hindrar staten att införa detta, mer än idiotism och en massa byråkrati
Skulle inte byråkratin öka med detta nya godkännande? :thinking:

• Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.