141 014 läst · 246 svar
141k läst
246 svar
När någon skrivit sig på din adress utan att bo där – gör så här
Har man som livsuppgift att blåsa folk på Blocket och liknande så är det inte så långsökt att någon kollar upp vart man bor via folkbokföringen och kommer på ett oanmält besök.H HusMedHistoria skrev:
I vår bostadsrättsförening har också en granne råkat illa ut för att kriminella fick för sig att hon hade något med en helt annan person att göra. Men du har rätt i att jag vet inte exakt hur mycket folkbokföringen spelade in egentligen.H HusMedHistoria skrev:
Jag tycker i alla fall inte att man ska bagatellisera det hela. Dessa kriminella småskurkar är inte ofarliga. Om man inte agerar så gott man kan kanske man riskerar att anses som medskyldig till bedrägerier dessutom.
Administrator
· Skåne
· 7 850 inlägg
Det räcker att det finns en risk, det är ingen som behöver sitta och leta fram alla gånger det har hänt. Nu återgår vi till tråden ämne.
/Moderator
/Moderator
Jag tror det var SVT som gjorde ett test tillsammans med en känd jurist. Journalisten skrev sig på juristens adress, ringde en låssmed, som i sin tur dubbelkollade att journalisten var skriven där, varpå han låste upp och släppte in journalisten i lägenheten...
Stämmer bra, SVT Dold var programmet.D Dauen skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/undersokande-reporter-tog-sig-in-hos-sven-erik-alhem
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Det är ju så mycket pappersexercis i det här landet där mycket ska vara extremt korrekt. T.ex att myndigheter kan skicka tillbaka papper där ett kryss är satt i fel ruta, informera om att en annan ruta ska kryssas i, rätt ruta kryssas i på samma papper och skickas in för att bli stämplat OK.
Ändå är man inte så noga med att folk verkligen bor där de uppger att de bor. Något som för mig känns rätt så viktigt ändå.
Borde väl ganska enkelt kunna verifieras med ett papper: "Hej! Bor du här? Signatur:_____"
Får Skatteverket inget svar så bor ju personen inte där och då är ju uppgifterna som angavs vid adressändringen felaktiga.
Ändå är man inte så noga med att folk verkligen bor där de uppger att de bor. Något som för mig känns rätt så viktigt ändå.
Borde väl ganska enkelt kunna verifieras med ett papper: "Hej! Bor du här? Signatur:_____"
Får Skatteverket inget svar så bor ju personen inte där och då är ju uppgifterna som angavs vid adressändringen felaktiga.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Och om jag fiskar upp mitt "bor du här"-papper ur din brevlåda och svarar på det?
Det blir förvisso ett steg till, och man måste ha tillgång till brevlådan.
Det blir förvisso ett steg till, och man måste ha tillgång till brevlådan.
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Jag tycker det var väldigt kreativt och bra med denna tråd så man har goda råd om hur man kan och bör agera.
För den som vill flytta utomlands en längre tid och ändå få behålla socialbidrag, a-kassa, sjukersättning, bostadstillägg och andra typer av bidrag så kan det nog vara en stor vinst att skriva sig på någon adress i landet. Sådana bidrag förlorar man ofta om man inte har en bostad i Sverige. Om man då som fastighetsägare ignorerar och tycker att soptunnan duger så hjälper man ju bidragsfuskare och eventuellt andra kriminella.
För den som vill flytta utomlands en längre tid och ändå få behålla socialbidrag, a-kassa, sjukersättning, bostadstillägg och andra typer av bidrag så kan det nog vara en stor vinst att skriva sig på någon adress i landet. Sådana bidrag förlorar man ofta om man inte har en bostad i Sverige. Om man då som fastighetsägare ignorerar och tycker att soptunnan duger så hjälper man ju bidragsfuskare och eventuellt andra kriminella.
Så gjorde dottern till vår granne. Vi bodde bredvid varandra i 9 år. Föräldrarna träffade vi ibland men den vuxna dottern var i hemlandet och levde sitt liv där. Men var skriven i Sverige för lönens skull.
Kan väl tro att de flesta hyresfastighetsägare skulle uppskatta ett system som hjälper till att hålla koll på vilka bor permanent i deras fastigheter. Ivf för de som inte håller på med att sälja hyreskontrakt svart som en extrainkomst, sån verksamhet kanske "störs" av bättre koll?useless skrev:
Borde gå att få ett system för större aktörer/hyresvärdar som inte innebär att ägaren själv ska sitta med sitt bank-id för att godkänna varje hyresgäst. (Men det skulle ju vara ett helt OK system för någon som hyr ut en attefallare på sin tomt).
Delvis borde man också kunna lägga det på nuvarande hyresgäst, om det redan finns en hyresgäst registrerad på aktuell adress och man inte fått in en flyttanmälan från denna. Så kräver man mer. T.ex. att den nuvarande hyresgästen måste godkänna flytten dit, t.ex. om det är ett helt vanligt sambo-förhållande som ska inledas eller helt enkelt inte har det klart med sin nya adress men man vet man ska flytta osv.
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Jo, nog kan du det men mina grannar skulle tycka att du var väldigt konstig om du stod utanför min brevlåda och väntade på posten som kan komma när som helst på dagen.13th Marine skrev:
Det är såklart inte omöjligt men det skulle nog kunna rätta till några som tycks kunna bosätta sig rent pappersmässigt vart de vill.
Angående brott och följder fattar jag det så här. Om någon vet mer om lagen så skriv det i så fall.
Om någon utan lov går in i en annans bostad genom att tex folkbokföra sig på adressen och anlita en låssmed för att öppna dörren så begår den personen ett brott och då ringer man polisen. Jag gissar att det främst handlar om "galna ex" och liknande, vanliga inbrottstjuvar har billigare och mer diskreta sätt att öppna låsta dörrar.
Om någon har folkbokfört sig på en annans adress och begår brott så bör samma lagar som i andra fall gälla för underlåtenhet att anmäla brott och ansvar för brottet (medbrottsling).
Det finns ingen generell plikt enligt lag att agera för att avslöja andras brott eller förhindra dem utom för vissa grova brott tex mord, misshandel, rån och våldtäkt som är "å färde", dvs är på väg att hända och om man kan anmäla utan fara för sig själv eller andra. Så om någon folkbokför sig hos dig och du får reda på att personen håller på att begå sådana brott så är du skyldig att anmäla det om du kan göra det utan fara (jag har inget scenario för hur det skulle gå till att få reda på det). Samma sak gäller om du får veta att vem som helst håller på att begå ett grovt brott. De rättsfall som finns handlar dock om brott där någon har varit på plats och sett brottet utan att slå larm.
För brott i allmänhet gäller att medansvarig till brott blir den som genom råd eller dåd främjar brottet, dvs en aktiv handling.
Om någon utan lov går in i en annans bostad genom att tex folkbokföra sig på adressen och anlita en låssmed för att öppna dörren så begår den personen ett brott och då ringer man polisen. Jag gissar att det främst handlar om "galna ex" och liknande, vanliga inbrottstjuvar har billigare och mer diskreta sätt att öppna låsta dörrar.
Om någon har folkbokfört sig på en annans adress och begår brott så bör samma lagar som i andra fall gälla för underlåtenhet att anmäla brott och ansvar för brottet (medbrottsling).
Det finns ingen generell plikt enligt lag att agera för att avslöja andras brott eller förhindra dem utom för vissa grova brott tex mord, misshandel, rån och våldtäkt som är "å färde", dvs är på väg att hända och om man kan anmäla utan fara för sig själv eller andra. Så om någon folkbokför sig hos dig och du får reda på att personen håller på att begå sådana brott så är du skyldig att anmäla det om du kan göra det utan fara (jag har inget scenario för hur det skulle gå till att få reda på det). Samma sak gäller om du får veta att vem som helst håller på att begå ett grovt brott. De rättsfall som finns handlar dock om brott där någon har varit på plats och sett brottet utan att slå larm.
För brott i allmänhet gäller att medansvarig till brott blir den som genom råd eller dåd främjar brottet, dvs en aktiv handling.
Jag skrev tidigare att jag har bott i ett land där ägaren till bostaden måste skriva under när en ny person flyttar in och jag tycker inte att det fungerar bra.engs skrev:Kan väl tro att de flesta hyresfastighetsägare skulle uppskatta ett system som hjälper till att hålla koll på vilka bor permanent i deras fastigheter. Ivf för de som inte håller på med att sälja hyreskontrakt svart som en extrainkomst, sån verksamhet kanske "störs" av bättre koll?
Borde gå att få ett system för större aktörer/hyresvärdar som inte innebär att ägaren själv ska sitta med sitt bank-id för att godkänna varje hyresgäst. (Men det skulle ju vara ett helt OK system för någon som hyr ut en attefallare på sin tomt).
Delvis borde man också kunna lägga det på nuvarande hyresgäst, om det redan finns en hyresgäst registrerad på aktuell adress och man inte fått in en flyttanmälan från denna. Så kräver man mer. T.ex. att den nuvarande hyresgästen måste godkänna flytten dit, t.ex. om det är ett helt vanligt sambo-förhållande som ska inledas eller helt enkelt inte har det klart med sin nya adress men man vet man ska flytta osv.
I mitt fall hyrde jag en lägenhet av ägaren (ägarlägenheter är vanliga där). Ägaren till lägenheten ville dock inte skriva under min flyttanmälan, främst för att hans kompis redan var folkbokförd i lägenheten, kompisen bodde någon annanstans där den ägaren inte ville skriva under hans flyttanmälan. Det var inget skumt med lägenheten eller ägaren, jag hade kontrakt och allt fungerade i övrigt.
Detta är inte ovanligt, massor av människor bor på ett ställe och är folkbokförda någon annanstans för att deras hyresvärdar inte vill skriva under. Det drabbar mest unga personer som studerar eller får jobb någonstans och behöver bostad. Och om en person hyr en lägenhet och träffar en ny partner så kan hyresvärden låta bli att skriva på flyttanmälan. Hyresgästen skulle i princip kunna gå till någon rättslig instans för att få rätt att folkbokföra sig där de har hyreskontrakt och bor men då riskerar de att hyresvärden inte vill förlänga deras kontrakt. Det ger alltså hyresvärden mycket mer makt över bostaden än hur det fungerar i Sverige idag.