M Markarbetaren skrev:
googla ditt bilnummer
Sen när kan man googla ett bilnummer? Såvida man inte publicerat sitt bilnummer på någon sajt så lär ju bilnumret inte dyka upp i google. Och för att söka på transportstyrelsens "Hämta ägaruppgifter om annat fordon" måste man logga in med BankID så det lär ju synas i loggarna vem som "fulat" sig om man råkar ut för våldsamheter på grund av att någon blivit irriterad på en i trafiken.

13th Marine 13th Marine skrev:
Hmm, så jag borde skriva mig fyra hus bort så att vi hamnar i rätt skoldistrikt :thinking:

(Kommunen drog nyss om linjerna, så nu tillhör vi en skola 7.5km åt fel håll, istället för 2km åt rätt håll)
Det är fritt skolval i Sverige

Jag vet inte hur det funkar hos dig men hos mig får barnen plats på skolan efter hur långt de har till skolan.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl bara att reglera? Rapport inom 14 dagar annars vite.

Alla lägenheter har numera ett lägenhetsnummer, eller hur.
Och fastighetsägaren är säkert angelägen om att den nya hyresgästen får hyresavin.
Jo, men helt plötsligt ska den som äger fastigheten ha koll på _alla_ som bor i varje lägenhet och när någon flyttar in eller ut - Inte bara den person som står på kontraktet och ska betala hyran.

S sebastiannielsen skrev:
Sen när kan man googla ett bilnummer? Såvida man inte publicerat sitt bilnummer på någon sajt så lär ju bilnumret inte dyka upp i google. Och för att söka på transportstyrelsens "Hämta ägaruppgifter om annat fordon" måste man logga in med BankID så det lär ju synas i loggarna vem som "fulat" sig om man råkar ut för våldsamheter på grund av att någon blivit irriterad på en i trafiken.
Ge mig ditt regnummer så tar jag fram din adress, ditt fullständiga namn & personnummer (12 siffror), din ev partners fullständiga namn & personnummer, dina ev barns personnummer (förutsatt att de är fyllda 16 år och bor på samma adress som du), om du eller någon annnan i ditt hushåll äger några andra fordon samt troligen även registreringsnumret på dessa. Allt detta gratis, anonymt och lagligt! Alla uppgifter hämtas från transportstyrelsen och folkbokföringen så man behöver inte skriva ut sitt regnumret själv... :)
Så jo man kan "googla" regnumret...

• Gilla
cilver och 2 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Hos transportstyrelsen ja. Kolla på https://biluppgifter.se/ så kan du få fram mycket fler ägaruppgifter och detta helt anonymt.

useless useless skrev:
Jo, men helt plötsligt ska den som äger fastigheten ha koll på _alla_ som bor i varje lägenhet och när någon flyttar in eller ut - Inte bara den person som står på kontraktet och ska betala hyran.
Nja, det är väl bara den person, som har kontraktet och betalar hyran/avgiften som fastighetsäraren/brf behöver hantera.
Kommer det till flera, så sköter lägenhetsinnehavaren detta.

G Gebex skrev:
I mån av plats ja.
Har svårt att tänka mig att det är speciellt många som väljer bort en skola närmare centralorten för att välja den vi numera tillhör som ligger på "fel håll" för de flesta. Skulle tro att de flesta i området jobbar i centralorten, eller passerar centralorten på väg till sin skola.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nja, det är väl bara den person, som har kontraktet och betalar hyran/avgiften som fastighetsäraren/brf behöver hantera.
Kommer det till flera, så sköter lägenhetsinnehavaren detta.
Vad blir skillnaden då rent praktiskt mot idag? Diskussionen var ju huruvida man skulle ha ett system där fastighetsägaren måste godkänna alla adressändringar till fastigheten.

G Gebex skrev:
Ja, men enligt skollagen är kommunen bara skyldig att ordna skolskjuts till den skola dom anvisar (vanligtvis den kommunala skolan som ligger närmast).

A
G Gebex skrev:
OT (Alla barn tillhör en kommunala skola baserat utifrån var det är folkbokförda. Sen kan vårdnadshavarna om de är eniga söka en annan skola om de vill. Detta är för att inget barn ska hamna i kläm eller inte få gå i skolan om tex en friskola går i konkurs. Den skola de söker är dock inte skyldiga att ta emot dem utan det gör de bara om de har plats och/eller resurser (om barnet kräver resurs) eller vad som helst! (kön tex. Skolan kan sträva efter en jämn balans mellan pojkar och flickor) Det är väldigt vanligt i vissa områden att man fixar och trixar med folkbokföringen för att barnen ska kunna tillhöra en bra skola. )

useless useless skrev:
Vad blir skillnaden då rent praktiskt mot idag? Diskussionen var ju huruvida man skulle ha ett system där fastighetsägaren måste godkänna alla adressändringar till fastigheten.
Det är kanske så att vi som bor i eget hus lite slarvigt jämställer "fastighetsägaren" med "lägenhetsinnehavaren".
Men egentligen spelar det kanske inte någon roll vem som äger fastigheten, snarare vem som har besittningsrätten.

Hur detta skulle påverka situationen där ett tiotal peroner har skrivit sig i samma etta kan man ju fundera över :thinking:

A
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
....
4. Lantmäteriet råder den som är orolig för lagfartskapning att ansluta sig till Mina meddelanden. Du får då ett meddelande så fort ett ärende är registrerat och kan snabbt reagera.

Risken för en lagfartskapning är väldigt liten, särskilt om det finns inteckningar i fastigheten. Viktigt att påpeka är också att du inte blir av med äganderätten till fastigheten även om det skulle hända att någon kapar lagfarten.

Det ska gå ut skriftliga underrättelser från Lantmäteriet vid alla former av beslut (beviljande, avslag, vilande och uppskov) mellan två privatpersoner. Det förhindrar inte själva kapningen, men det gör den rättmätige ägaren medveten om vad som hänt på ett så tidigt stadium att hen genom överklagande kan få tillbaka lagfarten ganska snabbt. Det i sig gör det mindre intressant att kapa lagfarter eftersom syftet är att låna pengar med fastigheten som säkerhet. Det hinner kaparen inte med nu....
Alltså, ursäkta jag förstår inte.
Vilken brevlåda skulle jag anmäla mig till? Länken leder till 4st.
Måste jag själv hålla på och bevaka dessa sen dvs logga in själv och titta efter?
Jag ser ingenstans att jag kan koppla det till min vanliga mailadress och få en hint om att något nytt finns att läsa. Går det?

Matzeball
Är det inte bara att skriva "Adressaten okänd. Retur avsändaren" på kuvertet och lägga på lådan igen så får posten och avsändaren reda på det? Ett annat sätt kanske är att skriva "Adressaten okänd" och eftersända brevet till Skatteverket varje gång. Då får de diarieföra alla breven tills de har löst problemet. Eller gör man något olagligt då? Retur till avsändaren är nog det snälla alternativet.

MissMuffet skrev:
Alltså, ursäkta jag förstår inte.
Vilken brevlåda skulle jag anmäla mig till? Länken leder till 4st.
Måste jag själv hålla på och bevaka dessa sen dvs logga in själv och titta efter?
Jag ser ingenstans att jag kan koppla det till min vanliga mailadress och få en hint om att något nytt finns att läsa. Går det?
Jag har "Min myndighetspost" och därifrån får jag mail när det finns något nytt meddelande.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.