Anna_H Anna_H skrev:
Fördelen är ju att du då har rätt till skolskjuts, även om du väljer den närmare skolan, då skolskjutsen alltid räknas till den skola du hör! Det tänkte de nog inte på? För du har alltid rätt att välja en annan skola än den som föreslås.
Hemma hos oss får man bara skolskjuts om man väljer att gå i den skola kommunen anvisar.

• Gilla
1
  • Laddar…
Martin_B
N Nygamla hus skrev:
Återigen så bevisas det att "Dåligt beteende premieras och har företräde" Det, är det unika, men allt för vanligt förekommande i fler sammanhang. Ett råd annars är ju att ställa en 200-liters soptunna bredvid sin egen postlåda. Skriv med stora bokstäver POSTLÅDA och sedan namn och personnummer på tunnan, så kan postis lägga försändelserna på rätt ställe direkt. Glöm dock ej att tydligt skriva EJ REKLAM, för annars blir den full på en vecka. Då borde 200 liter räcka ganska länge. Om du har lite tumme med sopis också, så tömmer han tunnan åt dig en gång i kvartalet.
Bästa inlägget på länge :D

Martin_B
I videoinslaget nämndes väl att i ca. 5-10.000 ärenden om året rör det sig om fall där någon medvetet skrivit sig felaktigt på någon annans adress. Blir nog en del post av det där kan jag tänka?

Rimligen skulle all sån där skitpost vidarebefordras till regeringskansliet tills de dränks i brev.

Det hade annonserats ut lösningar på eländet inom några få veckor.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
I videoinslaget nämndes väl att i ca. 5-10.000 ärenden om året rör det sig om fall där någon medvetet skrivit sig felaktigt på någon annans adress.
Tänk vad lätt det vore för skatteverket att införa samma spärr mot detta, som de gjort mot "obehörig adressändring" för någon annan. Dvs med krav på inloggning med Bank-ID.
Fast med den skillnaden att den som redan är skriven på adressen, måste "öppna" adressen för att någon annan skall kunna skriva sig där.

För övrigt funkar inloggningen till SKV väldigt skruttigt!

• Gilla
cilver och 5 till
  • Laddar…
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tänk vad lätt det vore för skatteverket att införa samma spärr mot detta, som de gjort mot "obehörig adressändring" för någon annan. Dvs med krav på inloggning med Bank-ID.
Fast med den skillnaden att den som redan är skriven på adressen, måste "öppna" adressen för att någon annan skall kunna skriva sig där.

För övrigt funkar inloggningen till SKV väldigt skruttigt!
Ja, exakt så enkelt vore det. Men låt staten plåga de skötsamma invånarna lite till :) ...svensken gillar att lida (tydligen) :D

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Njaaa.. Det kan bli struligt åt andra hållet då. Antag att du hyr en lägenhet, den slarviga fastighetsägaren släpper aldrig in din mantalsskrivning. Eller en massa andra scenarior där du felaktigt blir blockerad från att "flytta in".

• Gilla
henq och 2 till
  • Laddar…
Eller en hyresfastighetsägare med 2000 lägenheter. Vem ska hålla koll på alla som flyttar in och ut och hålla registret uppdaterat?

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
den slarviga fastighetsägaren släpper aldrig in din mantalsskrivning
Det är väl bara att reglera? Rapport inom 14 dagar annars vite.

useless useless skrev:
Eller en hyresfastighetsägare med 2000 lägenheter. Vem ska hålla koll på alla som flyttar in och ut och hålla registret uppdaterat?
Alla lägenheter har numera ett lägenhetsnummer, eller hur.
Och fastighetsägaren är säkert angelägen om att den nya hyresgästen får hyresavin.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Jag satt tidigare som nämndeman i förvaltningsrätten där ett sådant här fall dök upp. En person som hyrde ett rum hos en privatperson, flyttade och meddelade adressändring, men då han inte hade någon ny giltig adress så ändrade skatteverket tillbaka till hans gamla (sist kända) adress. hyresvärden överklagade beslutet till förvaltningsrätten men förlorade. Jag hade en avvikande åsikt och frågade lagmannen om hon tyckte det var OK om jag skrev mig på hennes adress och hon inte kunde göra något åt det. Något besvärad av den oväntade frågan var hon ändå tvungen att säga att det var OK, eftersom hon precis tagit ett sånt beslut åt någon annan. Så den klagande fick vackert hantera denna persons post tills han uppgivit en ny giltig adress. eftersom det rör sig om en bostadslös som går på försörjningsstöd vet man inte hur lång tid det tar.

• Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
H hempularen skrev:
Njaaa.. Det kan bli struligt åt andra hållet då. Antag att du hyr en lägenhet, den slarviga fastighetsägaren släpper aldrig in din mantalsskrivning. Eller en massa andra scenarior där du felaktigt blir blockerad från att "flytta in".
Då slutar man bara betala hyran...eller? :) ...sen blir det plötsligt bråttom för fastighetsägaren att ta tag i problemet.

Redigerat:
  • Gilla
cilver och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
H hempularen skrev:
Det kan bli struligt åt andra hållet då. Antag att du hyr en lägenhet, den slarviga fastighetsägaren släpper aldrig in din mantalsskrivning.
Martin_B Martin_B skrev:
Då slutar man bara betala hyran...eller? :) ...sen blir det plötsligt bråttom för fastighetsägaren att ta tag i problemet.
Som en fortsättning av svaret av mig själv, vill jag bara tillägga följande:

I det fall fastighetsägaren gnäller på att du sedan inte betalar hyran, så kan du bara lite lättsamt säga "ja, det är ju någon som hindrar att jag kan registrera mig på adressen, så jag får tyvärr inga fakturor alls nu" :D
Vill han trycka ner fakturan i näven på en så säger man bara: "jag tar aldrig emot brev i handen, vänligen skicka det per post" :D moment 22 där liksom för fastighetsägaren.

Och till slut kanske polletten trillar ner för fastighetsägaren :)

harry73
Men fastighetsägaren vet din adress och behöver inte kolla med folkbokföringen

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Inget hindrar fastighetsägaren att gå runt och lägga fakturan i brevinkastet/postboxen.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Martin_B
harry73 harry73 skrev:
Men fastighetsägaren vet din adress och behöver inte kolla med folkbokföringen
Demmpa Demmpa skrev:
Inget hindrar fastighetsägaren att gå runt och lägga fakturan i brevinkastet/postboxen.
Ja, naturligtvis är det så. Men jag skrev det där lite skämtsamt.

Däremot är jag betydligt mer allvarlig med huvudlösningen så att säga, att inte betala hyran förrän han har åtgärdat problemet.

Sen kommer det väl inlägg om att man inte får vägra betala hyran bla. bla. men då får man se till att driva på att det skulle bli precis lika fel att som fastighetsägare vägra medge adressbyte för sina hyresgäster så vida det är på rätta och lagliga grunder, varför en sådan vägran också skulle bli lika olaglig som att vägra betala hyran.

Självklart skall man upprätthålla lag och ordning. Lite disciplin har väl aldrig skadat, trots det är just disciplin något som både svenska folket och samhället har väldigt dåligt med.
I det avseendet är Japan ett föregångsland.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
C
Martin_B Martin_B skrev:
Då slutar man bara betala hyran...eller?
Deponerar hyran hos länsstyrelsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.