Matzeball
MissMuffet skrev:
Alltså, ursäkta jag förstår inte.
Vilken brevlåda skulle jag anmäla mig till? Länken leder till 4st.
Måste jag själv hålla på och bevaka dessa sen dvs logga in själv och titta efter?
Jag ser ingenstans att jag kan koppla det till min vanliga mailadress och få en hint om att något nytt finns att läsa. Går det?
Du väljer en av dem. Jag kör med Kivra och där loggar du in när du har fått ett epostmeddelande som säger att du har ett meddelande att läsa. Klockrent och jätteenkelt.

• Gilla
1
  • Laddar…
V
MissMuffet skrev:
Måste jag själv hålla på och bevaka dessa sen dvs logga in själv och titta efter?
Jag ser ingenstans att jag kan koppla det till min vanliga mailadress och få en hint om att något nytt finns att läsa. Går det?
Du väljer så klart en av dessa tjänster. Vid registrering får du ange vilken mailadress du vill ha avisering om nya meddelanden till

• Gilla
1
  • Laddar…
V
Matzeball Matzeball skrev:
Är det inte bara att skriva "Adressaten okänd. Retur avsändaren" på kuvertet och lägga på lådan igen så får posten och avsändaren reda på det? Ett annat sätt kanske är att skriva "Adressaten okänd" och eftersända brevet till Skatteverket varje gång. Då får de diarieföra alla breven tills de har löst problemet. Eller gör man något olagligt då? Retur till avsändaren är nog det snälla alternativet.
Skatteverket kommer inte och göra någonting mer än förmodligen returnera det till avsändaren. Enklast är och skicka det åter till avsändaren.

A
Tack alla ni som svarat mig ang Myndighetsmail. Ursäkta att jag var lite trög i huvudet idag.

S sebastiannielsen skrev:
Sen när kan man googla ett bilnummer? Såvida man inte publicerat sitt bilnummer på någon sajt så lär ju bilnumret inte dyka upp i google. Och för att söka på transportstyrelsens "Hämta ägaruppgifter om annat fordon" måste man logga in med BankID så det lär ju synas i loggarna vem som "fulat" sig om man råkar ut för våldsamheter på grund av att någon blivit irriterad på en i trafiken.
Här har du länk diekt till ägarens namn&adress. Prova med dit eget regnummer.
biluppgifter.se

MissMuffet skrev:
Jag valde digimail och där fick man godkänna att de skickar mail om nya meddelanden. Har dock inte hunnit få några än.

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag vill bara kommentera diskussionen om att fastighetsägaren/besittningsrättsinnehavaren skulle kunna få rätt att kontrollera vilka som är folkbokförda på en viss adress. Problemet med det är att det blir ett komplicerat system och i värsta fall får ägaren rätt att bestämma vad en hyresgäst gör i sin lägenhet.

Jag har bott i ett annat europeiskt land där ägaren till ett hus eller en lägenhet måste skriva under anmälan om inflyttning. I praktiken innebär det att en hyresvärd bestämmer vilka som får bo i lägenheten, även sambo och inneboende. I Sverige får man ha inneboende utan att fråga hyresvärden. I det land där jag bodde finns det många som är inneboende utan att vara folkbokförda på adressen.

Lösningen skulle kanske vara att den som hyr en lägenhet (besittningsrättsinnehavaren) får rätt att kontrollera vilka som bor i lägenheten men det blir extra administration. Så vitt jag förstår är det inget farligt som kan hända om någon skriver sig på en adress så jag tycker inte att reglerna behöver ändras.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H HusMedHistoria skrev:
Så vitt jag förstår är det inget farligt som kan hända om någon skriver sig på en adress så jag tycker inte att reglerna behöver ändras.
Det håller jag inte med om. En person som fulskriver sig har inte ärliga avsikter med detta.

• Gilla
cilver och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det håller jag inte med om. En person som fulskriver sig har inte ärliga avsikter med detta.
Dock är det antagligen sällan som de oärliga avsikterna är riktat mot den som rättmätigen bor på adressen. Denne är bara en "innocent bystander" som utsätts för besvär och obehag.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Martin_B
S sebastiannielsen skrev:
för att söka på transportstyrelsens "Hämta ägaruppgifter om annat fordon" måste man logga in med BankID så det lär ju synas i loggarna vem som "fulat" sig om man råkar ut för våldsamheter på grund av att någon blivit irriterad på en i trafiken.
Man kan ju ringa också, anonymt, och få ut ägaruppgifter, som namn osv.

Som Paxman skrev, de oärliga avsikterna är inte riktade mot de som bor på adressen. De som bor på adressen drabbas av att få oönskad post och kanske telefonsamtal som det första inlägget beskriver och det var det som jag menade inte är farligt.

Man får naturligtvis tycka att ägaren bör ha rätt att bestämma vem som bor i en lägenhet men jag tycker inte det efter att ha sett hur det fungerar i praktiken. Det är också osannolikt att illegala invandrare eller kriminella låter sig hindras att bo någonstans på grund av att de inte får folkbokföra sig där.

Redigerat:
A
H HusMedHistoria skrev:
Som Paxman skrev, de oärliga avsikterna är inte riktade mot de som bor på adressen. De som bor på adressen drabbas av att få oönskad post och kanske telefonsamtal som det första inlägget beskriver och det var det som jag menade inte är farligt.

Man får naturligtvis tycka att ägaren bör ha rätt att bestämma vem som bor i en lägenhet men jag tycker inte det efter att ha sett hur det fungerar i praktiken. Det är också osannolikt att illegala invandrare eller kriminella låter sig hindras att bo någonstans på grund av att de inte får folkbokföra sig där.
Jag tycker nog det är lite värre och farligare för den som bor där på riktigt. Om den som fulskriver sig på en adress är jagad av andra kriminella så kan man få påhälsingar från kriminella indrivare som letar efter någon. Dessa kriminella typer är inte trevliga att ha och göra med. Får de dessutom för sig att man vet var den som fulskrivit sig finns kan man råka ut för allehanda hot. Det här är inte ofarligt för den som bor på adressen och man ska vara försiktig med den här typen av kriminella.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Något liknande hände grannen tvärs över gatan i byn jag flyttade från för ett par år sedan. Ett hus med två hyreslägenheter, den ena hyresgästen, småkriminell lirare, var skyldig pengar och hyresgäst två, hyfsat hederlig svensson (låt vara glad i brännvin) i lägenheten bredvid fick sin hall uppeldad, sönderslagen ruta+bensin. Indrivaren tog fel på lägenhet.
Så visst finns det risker att korsa kriminalitetens irrvägar.

Något liknande hände grannen tvärs över gatan i byn jag flyttade från för ett par år sedan. Ett hus med två hyreslägenheter, den ena hyresgästen, småkriminell lirare, var skyldig pengar och hyresgäst två, hyfsat hederlig svensson (låt vara glad i brännvin) i lägenheten bredvid fick sin hall uppeldad, sönderslagen ruta+bensin. Indrivaren tog fel på lägenhet.
Så visst finns det risker att korsa kriminalitetens irrvägar.
Jag menar om kriminella personer har letat i folkbokföringen för att hitta folk de har något otalt med. Jag tycker att det låter långsökt att de ska leta den vägen, om de inte vet var personen håller hus så förväntar de sig nog inte att den har ändrat adress till där den bor.

Men nu börjar vi väl halka iväg väl långt ifrån trådens ursprung. Att någon tar fel på adress kan ju hända precis vem som helst...det behöver ju inte ha att göra med att någon olovligen skrivit sig på en adress.

Att den drabbade skulle råka ut för rent fysiska angrepp hör nog till yttersta ovanligheterna. De som "fulskriver" sig på adresser består sannolikt till 99,9% av bedragare och Blocket-svindlare. De som rör sig i gravt kriminella kretsar är nog väldigt underrepresenterade i frågan. Dock är det ju obehagligt med detta, och givetvis inget man går omkring och önskar ska hända en själv.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.