När kommer det bli dyrare att försäkra bilar som körs av en människa (icke autonom)?

• >2025

• >2030

• >2035

• >2040

• Kommer aldrig ske

Logga in och rösta för att se resultatet.
A AndersS skrev:
Men det är här som det kommer att börja i de stora städerna (inte småstad som Stockholm) och framför allt där det redan finns problem och befolkningen ännu inte har bilar i den omfattning som t.ex. Sverige.
Problemet med sådana begränsningar är att du inte kommer att få sådana volymer av bilar att det gör det lönsamt att tillverka bilarna, eller så blir bilarna så dyra att det begränsar intresset för dem. Man begränsar ju sig till den del av marknaden som enbart behöver fordonet på en avgränsad yta. Även taxibolag har ju kunder som vill utanför staden ibland, t.ex. efter en festkväll i centrum, så de kan ju inte ha hela flottan självkörande eller så får de säga nej till kunder.

L lbgu skrev:
Problemet med sådana begränsningar är att du inte kommer att få sådana volymer av bilar att det gör det lönsamt att tillverka bilarna, eller så blir bilarna så dyra att det begränsar intresset för dem. Man begränsar ju sig till den del av marknaden som enbart behöver fordonet på en avgränsad yta. Även taxibolag har ju kunder som vill utanför staden ibland, t.ex. efter en festkväll i centrum, så de kan ju inte ha hela flottan självkörande eller så får de säga nej till kunder.
Eller så finns det olika taxibolag, om jag får "sia" kommer det finnas bolag med enbart autonoma bilar inom begränsat område och troligtvis till lägre pris. Vill du har större flexibilitet kommer även det att finnas andra taxi/transformer, som t.ex. även kräver byte av fordon.
Men måste finnas system för det, t.ex, att autonoma bilar bara kan beställas via app och där du måste ange adress/plats, du får då info om de trafikerar de adresserna/platserna.
Jag avser nu initialt de stora städerna, inte så små som Stockholm över en stor yta, och med helt annan förtätning i de centrala delarna. Ungefär som det står i artikel med Zeek, finns inget planerat för Sverige inte ens med laddstolpar.

Sökte och det finns 44 st med flera än 10 miljoner
  • Tokyo (Japan) - 37 390 000 invånare.
  • Delhi (Indien) – 30 290 000 invånare.
  • Shanghai (Kina) - 27 060 000 invånare.
  • São Paulo (Brasilien) - 22 040 000 invånare.
  • Mexico City (Mexiko) - 21 780 000 invånare.
  • Dhaka (Bangladesh) – 21 010 000 invånare.
  • Kairo (Egypten) – 20 900 000 invånare.

Redigerat:
A AndersS skrev:
Eller så finns det olika taxibolag, om jag får "sia" kommer det finnas bolag med enbart autonoma bilar inom begränsat område och troligtvis till lägre pris. Vill du har större flexibilitet kommer även det att finnas andra taxi/transformer, som t.ex. även kräver byte av fordon.
Men måste finnas system för det, t.ex, att autonoma bilar bara kan beställas via app och där du måste ange adress/plats, du får då info om de trafikerar de adresserna/platserna.
Jag avser nu initialt de stora städerna, inte så små som Stockholm över en stor yta, och med helt annan förtätning i de centrala delarna. Ungefär som det står i artikel med Zeek, finns inget planerat för Sverige inte ens med laddstolpar.

Sökte och det finns 44 st med flera än 10 miljoner
  • Tokyo (Japan) - 37 390 000 invånare.
  • Delhi (Indien) – 30 290 000 invånare.
  • Shanghai (Kina) - 27 060 000 invånare.
  • São Paulo (Brasilien) - 22 040 000 invånare.
  • Mexico City (Mexiko) - 21 780 000 invånare.
  • Dhaka (Bangladesh) – 21 010 000 invånare.
  • Kairo (Egypten) – 20 900 000 invånare.
Visst, men det innebär ju en begränsning av antalet möjliga taxibilar som kan vara autonoma. Min poäng var att volymerna autonoma bilar kommer att vara för liten för att det ska vara lönsamt att utveckla och producera dessa bilar. Dessa bilar lär kosta mer i utvecklingskostnad än mer konventionella bilar alltså lär de kräva hyfsat stora volymer för att bli lönsamma. Sen när du tar med städer som Delhi, Kairo och en del andra, så säger jag bara lycka till med autonoma bilar. De lär garanterat inte klara sig i en stadsmiljö där det gäller att tränga sig fram med alla medel för att komma fram. Även Paris skulle nog bli en utmaning.

Det är därför jag tidigare i tråden noterat det och problematiken.
Jag bara gissade utan att skriva "när och om" det införs. Men det blir marknaden som kommer att styra.
Se även mitt inklipp om olika nivåer på olika former av "självkörande" och att vi idag är på nivå 2, det är vad jag kört de senaste åtta åren.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men utifrån trådens rubrik och ev. påverkan av försäkring så bör man upp på nivå att människan inte kan koppla bort eller ta över körning.....

För som det står "local driverless taxi" enligt SAE blir det väl nivå 4.

Idag hade man inte mycket hjälp av ett nivå 2 system för att styra bilen😇
Snötäckt skogsväg sedd från bilens vindruta, sparsam vintertrafik och vidsträckta träd längs vägkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lat
  • Laddar…
Läste följande idag.
Nvidia om självkörande bilar: ”Det är teknik för nästa årtionde – vi är inte ens nära”
Snart på en gata nära dig. Om vi får tro Tesla så kommer deras självkörande Cybercab inom kort att vara verklighet. Men om vi får tro Nvidia är det något man ska ta med en nypa salt.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.