13 620 läst · 379 svar
14k läst
379 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Över lång tid finns det nog inget som hindrar det men med dagens sensorer och system som sitter i bilarna är det helt omöjligt. Vet inga förarassistenter som klarar att ens vägmarkeringar helt saknas.W witten skrev:
Så det blir mer en fråga om tid. Tar det 5-10 eller 100 år?
Kameror + AI har väl redan demonstrerats vara vägen framåt.Q qvirre skrev:
Ja nu drog du caset lite längre, det klart det kommer att finnas förhållanden där det inte går att se något mer än vitt. Men det kan vara utmanade även för en människa. Men tänk på alla motsatta situationer, där en dators vakenhet och reaktionsförmåga kan överträffa vår.L lbgu skrev:
Det är inte konsensus att kameror räcker som sensor.W witten skrev:
Tesla har valt den vägen men kameror har väldigt svårt med sikten i många väderförhållanden. Det lär inte ändra sig över tid. Kamerstekniken är mogen. Testa bara att filma/fota i motljus, dimma, ösregn etc.
Övriga tillverkare använder flera olika sensorer där Lidar är viktig. Lidar är inte fullt mogen ännu och både upplösning, räckvidd och framförallt kostnad kommer kunna förbättras avsevärt framöver.
Att AI teknik används är nog självklart. Just nu är problemet att den inte är repeterar eller ens möjlig att verifiera. En sak som funkade i förra träningen kan plötslig gå snett i nästa etc. Frågan är om vi kommer komma till en stagnation med nuvarande AI teknik på nivå 2/3 eller om det går att fortsätta förbättra tillräckligt.
Exakt. Jobbar själv med utveckling av lidarmjukvara och sensorerna är långt ifrån den mognadsgraden som kamerorna samt utvecklas extremt snabbt. Trots det är lidar redan överlägsen sensormodalitet som kan lätt kombineras med kamera för att få färgsyn.Q qvirre skrev:Det är inte konsensus att kameror räcker som sensor.
Tesla har valt den vägen men kameror har väldigt svårt med sikten i många väderförhållanden. Det lär inte ändra sig över tid. Kamerstekniken är mogen. Testa bara att filma/fota i motljus, dimma, ösregn etc.
Övriga tillverkare använder flera olika sensorer där Lidar är viktig. Lidar är inte fullt mogen ännu och både upplösning, räckvidd och framförallt kostnad kommer kunna förbättras avsevärt framöver.
Att AI teknik används är nog självklart. Just nu är problemet att den inte är repeterar eller ens möjlig att verifiera. En sak som funkade i förra träningen kan plötslig gå snett i nästa etc. Frågan är om vi kommer komma till en stagnation med nuvarande AI teknik på nivå 2/3 eller om det går att fortsätta förbättra tillräckligt.
Håller med om AI (neurala nätverk) och tror inte att man kan förlita sig bara på det heller trots att de kommer nog vara en del av lösningen, utan det kommer att behövas också regelbaserade system som är förutsägbara och förklarbara.
Du vet, en del av våra vägar 8mil ifrån Sthlm varken sandas eller saltas eller är speciellt mycket trafik på, så ja, det kan ofta vara så.W witten skrev:
Och jag vill ju gärna att min fina (nån gång i framtiden) självkörande bil (kanske tom utan ratt & pedaler) ska gå att använda året runt.
Kan du inte tänka dig att köra den själv när det är snöstorm?L lat skrev:
Det jag beskriver är inte helt ovanliga förhållanden vid vinterkörning i dåligt väder. Och så länge en självkörande bil inte klarar det så hoppas jag inte de blir godkända att själva köra omkring då dessa bilar lär korka igen vägar med redan begränsad framkomlighet tack vare vädret.W witten skrev:
Sen är det ju nästan självklart att dessa bilar är bättre än människor när det gäller saker som hålla avstånd och reaktionstid m.m. Men ju mer komplicerade förhållandena blir desto svagare lär de bli. Och när det gäller ren framkomlighet i väldigt komplex trafikmiljö så lär de få problem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 282 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 282 inlägg
Jag håller väl iofs med dig, men stämmer inte det rätt bra på många mänskliga förare också?L lbgu skrev:Det jag beskriver är inte helt ovanliga förhållanden vid vinterkörning i dåligt väder. Och så länge en självkörande bil inte klarar det så hoppas jag inte de blir godkända att själva köra omkring då dessa bilar lär korka igen vägar med redan begränsad framkomlighet tack vare vädret.
Sen är det ju nästan självklart att dessa bilar är bättre än människor när det gäller saker som hålla avstånd och reaktionstid m.m. Men ju mer komplicerade förhållandena blir desto svagare lär de bli. Och när det gäller ren framkomlighet i väldigt komplex trafikmiljö så lär de få problem.
Om man tänker sig ett scenario där man byter ut alla bilar mot självkörande så bör det bli en förbättring trafiksäkerhetsmässigt om den genomsnittliga självkörande bilen körde säkrare än den genomsnittliga mänskliga föraren och tvärtom om de är sämre. Man kanske inte måste få en bil som klarar att köra lika bra tekniskt som de allra bästa förarna för att det totalt ändå ska bli en förbättring?!
Fast nu är inte högsta prio att få så få olyckor som möjligt. Folk är beredda att ta en liten risk för att själv få köra bil. Jag har väldigt svårt att se att någon politiker skulle vinna ett val på att förbjuda privatbilism. Ser det som en fullständig utopi. Curlingmentaliteten i samhället når nya höjder när alla risker måste bort till varje pris.Fairlane skrev:Jag håller väl iofs med dig, men stämmer inte det rätt bra på många mänskliga förare också?
Om man tänker sig ett scenario där man byter ut alla bilar mot självkörande så bör det bli en förbättring trafiksäkerhetsmässigt om den genomsnittliga självkörande bilen körde säkrare än den genomsnittliga mänskliga föraren och tvärtom om de är sämre. Man kanske inte måste få en bil som klarar att köra lika bra tekniskt som de allra bästa förarna för att det totalt ändå ska bli en förbättring?!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 282 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 282 inlägg
Om det är högsta prio eller inte har jag inte skrivit något om, inte heller något om att förbjuda bilkörning. Jag säger bara att trafiksäkerheten kan höjas med självkörande bilar om de i snitt kör säkrare än människor i snitt. De behöver inte köra bättre än den bästa föraren för att det ska bli säkrare.L lbgu skrev:Fast nu är inte högsta prio att få så få olyckor som möjligt. Folk är beredda att ta en liten risk för att själv få köra bil. Jag har väldigt svårt att se att någon politiker skulle vinna ett val på att förbjuda privatbilism. Ser det som en fullständig utopi. Curlingmentaliteten i samhället når nya höjder när alla risker måste bort till varje pris.
Problemet är väl att ifall man ska få det att funka med självkörande bilar så kommer de att få det svårt att samsas med mänsklig trafik. Så så länge människor får köra så tror jag inte självkörande kommer att tillåtas obegränsat, visst på lämpliga ställen kan de säkert få vara, men det blir ju väldigt begränsat med fordon som bara kan användas på vissa ställen.Fairlane skrev:Om det är högsta prio eller inte har jag inte skrivit något om, inte heller något om att förbjuda bilkörning. Jag säger bara att trafiksäkerheten kan höjas med självkörande bilar om de i snitt kör säkrare än människor i snitt. De behöver inte köra bättre än den bästa föraren för att det ska bli säkrare.
Men det är här som det kommer att börja i de stora städerna (inte småstad som Stockholm) och framför allt där det redan finns problem och befolkningen ännu inte har bilar i den omfattning som t.ex. Sverige.L lbgu skrev:
Men jag kan se det komiska i många av de stora asiatiska städerna där det vimlar av andra fordon som mopeder, cyklar, hästkärror och för oss i Sverige som ser total anarki i den trafikenbilden.
Kanske enklare då att välja en annan marknad men det krävs fortfarande volym om det inte bara är lite testverksamhet.
Ny länk till Ny Teknik. från idag och fortfarande öppen gällande Zeek i samma koncern som Volvo.
https://www.nyteknik.se/elbilar/zee...aga-i-ar-och-eget-globalt-laddnatverk/4320657