När kommer det bli dyrare att försäkra bilar som körs av en människa (icke autonom)?

  • >2025

  • >2030

  • >2035

  • >2040

  • Kommer aldrig ske

Logga in och rösta för att se resultatet.
W witten skrev:
Vad skulle det finnas för hinder för att lösa detta menar du? Tycker du att det är svårt att se skillnad på vägbana och snödriva?
Över lång tid finns det nog inget som hindrar det men med dagens sensorer och system som sitter i bilarna är det helt omöjligt. Vet inga förarassistenter som klarar att ens vägmarkeringar helt saknas.

Så det blir mer en fråga om tid. Tar det 5-10 eller 100 år?
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Över lång tid finns det nog inget som hindrar det men med dagens sensorer och system som sitter i bilarna är det helt omöjligt. Vet inga förarassistenter som klarar att ens vägmarkeringar helt saknas.

Så det blir mer en fråga om tid. Tar det 5-10 eller 100 år?
Kameror + AI har väl redan demonstrerats vara vägen framåt.
 
L lbgu skrev:
När det blåser snö och vägbanan är täckt av både snö och en del drivor så tror jag inte det är helt enkelt.
Ja nu drog du caset lite längre, det klart det kommer att finnas förhållanden där det inte går att se något mer än vitt. Men det kan vara utmanade även för en människa. Men tänk på alla motsatta situationer, där en dators vakenhet och reaktionsförmåga kan överträffa vår.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
W witten skrev:
Kameror + AI har väl redan demonstrerats vara vägen framåt.
Knappast.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
W witten skrev:
Kameror + AI har väl redan demonstrerats vara vägen framåt.
Det är inte konsensus att kameror räcker som sensor.

Tesla har valt den vägen men kameror har väldigt svårt med sikten i många väderförhållanden. Det lär inte ändra sig över tid. Kamerstekniken är mogen. Testa bara att filma/fota i motljus, dimma, ösregn etc.

Övriga tillverkare använder flera olika sensorer där Lidar är viktig. Lidar är inte fullt mogen ännu och både upplösning, räckvidd och framförallt kostnad kommer kunna förbättras avsevärt framöver.

Att AI teknik används är nog självklart. Just nu är problemet att den inte är repeterar eller ens möjlig att verifiera. En sak som funkade i förra träningen kan plötslig gå snett i nästa etc. Frågan är om vi kommer komma till en stagnation med nuvarande AI teknik på nivå 2/3 eller om det går att fortsätta förbättra tillräckligt.
 
  • Gilla
John Carlson
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Det är inte konsensus att kameror räcker som sensor.

Tesla har valt den vägen men kameror har väldigt svårt med sikten i många väderförhållanden. Det lär inte ändra sig över tid. Kamerstekniken är mogen. Testa bara att filma/fota i motljus, dimma, ösregn etc.

Övriga tillverkare använder flera olika sensorer där Lidar är viktig. Lidar är inte fullt mogen ännu och både upplösning, räckvidd och framförallt kostnad kommer kunna förbättras avsevärt framöver.

Att AI teknik används är nog självklart. Just nu är problemet att den inte är repeterar eller ens möjlig att verifiera. En sak som funkade i förra träningen kan plötslig gå snett i nästa etc. Frågan är om vi kommer komma till en stagnation med nuvarande AI teknik på nivå 2/3 eller om det går att fortsätta förbättra tillräckligt.
Exakt. Jobbar själv med utveckling av lidarmjukvara och sensorerna är långt ifrån den mognadsgraden som kamerorna samt utvecklas extremt snabbt. Trots det är lidar redan överlägsen sensormodalitet som kan lätt kombineras med kamera för att få färgsyn.

Håller med om AI (neurala nätverk) och tror inte att man kan förlita sig bara på det heller trots att de kommer nog vara en del av lösningen, utan det kommer att behövas också regelbaserade system som är förutsägbara och förklarbara.
 
W witten skrev:
Vad skulle det finnas för hinder för att lösa detta menar du? Tycker du att det är svårt att se skillnad på vägbana och snödriva?
Du vet, en del av våra vägar 8mil ifrån Sthlm varken sandas eller saltas eller är speciellt mycket trafik på, så ja, det kan ofta vara så.
Och jag vill ju gärna att min fina (nån gång i framtiden) självkörande bil (kanske tom utan ratt & pedaler) ska gå att använda året runt.
 
L lat skrev:
Du vet, en del av våra vägar 8mil ifrån Sthlm varken sandas eller saltas eller är speciellt mycket trafik på, så ja, det kan ofta vara så.
Och jag vill ju gärna att min fina (nån gång i framtiden) självkörande bil (kanske tom utan ratt & pedaler) ska gå att använda året runt.
Kan du inte tänka dig att köra den själv när det är snöstorm?
 
W witten skrev:
Kan du inte tänka dig att köra den själv när det är snöstorm?
Jodå, men får en del av tillverkarna som de vill så kommer det varken att finnas ratt eller pedaler.

Och den enda gång jag skulle uppskatta/lita på en självkörande bil vore som sagt på motorvägen, kanske.
 
W witten skrev:
Ja nu drog du caset lite längre, det klart det kommer att finnas förhållanden där det inte går att se något mer än vitt. Men det kan vara utmanade även för en människa. Men tänk på alla motsatta situationer, där en dators vakenhet och reaktionsförmåga kan överträffa vår.
Det jag beskriver är inte helt ovanliga förhållanden vid vinterkörning i dåligt väder. Och så länge en självkörande bil inte klarar det så hoppas jag inte de blir godkända att själva köra omkring då dessa bilar lär korka igen vägar med redan begränsad framkomlighet tack vare vädret.

Sen är det ju nästan självklart att dessa bilar är bättre än människor när det gäller saker som hålla avstånd och reaktionstid m.m. Men ju mer komplicerade förhållandena blir desto svagare lär de bli. Och när det gäller ren framkomlighet i väldigt komplex trafikmiljö så lär de få problem.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Det jag beskriver är inte helt ovanliga förhållanden vid vinterkörning i dåligt väder. Och så länge en självkörande bil inte klarar det så hoppas jag inte de blir godkända att själva köra omkring då dessa bilar lär korka igen vägar med redan begränsad framkomlighet tack vare vädret.

Sen är det ju nästan självklart att dessa bilar är bättre än människor när det gäller saker som hålla avstånd och reaktionstid m.m. Men ju mer komplicerade förhållandena blir desto svagare lär de bli. Och när det gäller ren framkomlighet i väldigt komplex trafikmiljö så lär de få problem.
Jag håller väl iofs med dig, men stämmer inte det rätt bra på många mänskliga förare också?
Om man tänker sig ett scenario där man byter ut alla bilar mot självkörande så bör det bli en förbättring trafiksäkerhetsmässigt om den genomsnittliga självkörande bilen körde säkrare än den genomsnittliga mänskliga föraren och tvärtom om de är sämre. Man kanske inte måste få en bil som klarar att köra lika bra tekniskt som de allra bästa förarna för att det totalt ändå ska bli en förbättring?!
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller väl iofs med dig, men stämmer inte det rätt bra på många mänskliga förare också?
Om man tänker sig ett scenario där man byter ut alla bilar mot självkörande så bör det bli en förbättring trafiksäkerhetsmässigt om den genomsnittliga självkörande bilen körde säkrare än den genomsnittliga mänskliga föraren och tvärtom om de är sämre. Man kanske inte måste få en bil som klarar att köra lika bra tekniskt som de allra bästa förarna för att det totalt ändå ska bli en förbättring?!
Fast nu är inte högsta prio att få så få olyckor som möjligt. Folk är beredda att ta en liten risk för att själv få köra bil. Jag har väldigt svårt att se att någon politiker skulle vinna ett val på att förbjuda privatbilism. Ser det som en fullständig utopi. Curlingmentaliteten i samhället når nya höjder när alla risker måste bort till varje pris.
 
Fairlane
L lbgu skrev:
Fast nu är inte högsta prio att få så få olyckor som möjligt. Folk är beredda att ta en liten risk för att själv få köra bil. Jag har väldigt svårt att se att någon politiker skulle vinna ett val på att förbjuda privatbilism. Ser det som en fullständig utopi. Curlingmentaliteten i samhället når nya höjder när alla risker måste bort till varje pris.
Om det är högsta prio eller inte har jag inte skrivit något om, inte heller något om att förbjuda bilkörning. Jag säger bara att trafiksäkerheten kan höjas med självkörande bilar om de i snitt kör säkrare än människor i snitt. De behöver inte köra bättre än den bästa föraren för att det ska bli säkrare.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om det är högsta prio eller inte har jag inte skrivit något om, inte heller något om att förbjuda bilkörning. Jag säger bara att trafiksäkerheten kan höjas med självkörande bilar om de i snitt kör säkrare än människor i snitt. De behöver inte köra bättre än den bästa föraren för att det ska bli säkrare.
Problemet är väl att ifall man ska få det att funka med självkörande bilar så kommer de att få det svårt att samsas med mänsklig trafik. Så så länge människor får köra så tror jag inte självkörande kommer att tillåtas obegränsat, visst på lämpliga ställen kan de säkert få vara, men det blir ju väldigt begränsat med fordon som bara kan användas på vissa ställen.
 
L lbgu skrev:
men det blir ju väldigt begränsat med fordon som bara kan användas på vissa ställen.
Men det är här som det kommer att börja i de stora städerna (inte småstad som Stockholm) och framför allt där det redan finns problem och befolkningen ännu inte har bilar i den omfattning som t.ex. Sverige.
Men jag kan se det komiska i många av de stora asiatiska städerna där det vimlar av andra fordon som mopeder, cyklar, hästkärror och för oss i Sverige som ser total anarki i den trafikenbilden.
Kanske enklare då att välja en annan marknad men det krävs fortfarande volym om det inte bara är lite testverksamhet.

Ny länk till Ny Teknik. från idag och fortfarande öppen gällande Zeek i samma koncern som Volvo.
https://www.nyteknik.se/elbilar/zee...aga-i-ar-och-eget-globalt-laddnatverk/4320657
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.