När kommer det bli dyrare att försäkra bilar som körs av en människa (icke autonom)?

  • >2025

  • >2030

  • >2035

  • >2040

  • Kommer aldrig ske

Logga in och rösta för att se resultatet.
C
W witten skrev:
Fast så är det väl inte?
Ingen aning, det var en fråga. Men det du beskriver låter vettigt.
Fick uppfattningen av @AndersS beskrivning att den helt enkelt kopplar ur sig efter en stund om man släpper ratten.
 
C cpalm skrev:
Ingen aning, det var en fråga. Men det du beskriver låter vettigt.
Fick uppfattningen av @AndersS beskrivning att den helt enkelt kopplar ur sig efter en stund om man släpper ratten.
Och på vår kopplar den inte ur som Teslan gjorde utan du kan styra bilen själv och återgår automatiskt till styrassistans. Så det som "idioten" i Teslan höll på med skulle nog inte kunnat hända med vår bil men det finns så många andra händelser och situationer som kräver att du har kontroll/uppsikt, så det är ingen autonom bil som det felaktigt skrivs.
Så åter igen, vill man använda styrassistans med adaptiv farthållare läser man den där manualen om bilen, jo det finns faktiskt sådan, och sedan får man prova sig succesivt fram för att i praktiken lära sig hur man ska använda funktionen.
 
C cpalm skrev:
Ingen aning, det var en fråga. Men det du beskriver låter vettigt.
Fick uppfattningen av @AndersS beskrivning att den helt enkelt kopplar ur sig efter en stund om man släpper ratten.
Det är en definitions/formuleringsfråga.
Den "kopplar ur" på så vis att om den inte kan detektera en människa bakom ratten efter en viss tid (som varierar lite beroende på trafiksituation, var i värden och så vidare, men 30s är en hyfsad riktlinje) så "stänger den av autopiloten, så att man blir "tvungen" att köra manuellt resten av färden.
*Men* den gör det inte genom att stänga av allt, släppa kontrollen och låta bilen rulla i tangentens riktning.
Den gör det genom att först blinka och pipa internt, räcker inte det så slår den på varningsblinkers och sänker kontrollerat hastigheten tills bilen har stannat. (Jag vill minnas att den även låser upp dörrarna, men minnet är oklart kring det)
I länder där automatiskt filbyte är tillåtet kan den även köra åt sidan och parkera i vägrenen istället för i aktuell fil.

Men, som sagt, om man någon gång under denna process väljer att ta manuell kontroll över bilen är det bara att göra det genom att vrida på ratten, trycka på gas eller broms och fortsätta sin färd som vilken icke-automatiserad bil som helst.
Därav formuleringen att systemet kopplas ur.

Väljer man då att vrida på ratten samtidigt som man klättrar mellan säten gör bilen precis det som föraren i sin vishet sagt åt den att göra, då vi än så länge har system som förlitar sig på att människan är bättre förare än bilen, vilket tämligen ofta visar sig tveksamt...
 
Fairlane
I Kina pågår nu test med självkörande taxi-bilar i rätt stor skala i ett antal städer. Där finns ingen förare med som kan gripa in.

Resultaten hittills är att det fungerar, men bilarna kör extremt defensivt.
Fördelen är såklart att de inte behöver väja upp på trottoarer, tomter eller åkrar om någon bilist framför tvärbromsar. De har helt enkelt bättre avstånd.
Nackdelen (utöver att taxichaufförer är rädda att förlora sina jobb) är att trafiken stoppas upp ibland för att de kör så extremt defensivt.

Det känns som att än så länge är vi inte där, men att det skulle vara helt omöjligt i framtiden tror jag inte.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I Kina pågår nu test med självkörande taxi-bilar i rätt stor skala i ett antal städer. Där finns ingen förare med som kan gripa in.

Resultaten hittills är att det fungerar, men bilarna kör extremt defensivt.
Fördelen är såklart att de inte behöver väja upp på trottoarer, tomter eller åkrar om någon bilist framför tvärbromsar. De har helt enkelt bättre avstånd.
Nackdelen (utöver att taxichaufförer är rädda att förlora sina jobb) är att trafiken stoppas upp ibland för att de kör så extremt defensivt.

Det känns som att än så länge är vi inte där, men att det skulle vara helt omöjligt i framtiden tror jag inte.
Och lite andra volymer och förutsättningar att lösa trafikproblemen som finns, Kinas städer de tio största har väl mellan 10-25 miljoner innevånare/vardera. Så det blir mera som en del av kollektivtrafiken utifrån folktätheten.
Jämfört med Sverige som 150.000 till ca 1 miljon beroende av hur man räknar Stockholm.
 
Fairlane
A AndersS skrev:
Och lite andra volymer och förutsättningar att lösa trafikproblemen som finns, Kinas städer de tio största har väl mellan 10-25 miljoner innevånare/vardera. Så det blir mera som en del av kollektivtrafiken utifrån folktätheten.
Jämfört med Sverige som 150.000 till ca 1 miljon beroende av hur man räknar Stockholm.
Ja så är det såklart, men om man kan få tekniken att fungera där så bör man kunna få tekniken att fungera även i Europa.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja så är det såklart, men om man kan få tekniken att fungera där så bör man kunna få tekniken att fungera även i Europa.
Ja, det är spännande hur många som säger "Klart att det fungerar där, men vi är ju sååå speciella, det går aldrig!" :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja så är det såklart, men om man kan få tekniken att fungera där så bör man kunna få tekniken att fungera även i Europa.
Skulle vilja säga att det kan fungera på platser med liknande förutsättningar i Europa till att börja med. Men då måste vi börja specificera under vilka förutsättningar det ska fungera.
Inte alls otroligt att göra förändringar i storstäder inom begränsade områden där det blir en form av kollektivtrafik.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, det är spännande hur många som säger "Klart att det fungerar där, men vi är ju sååå speciella, det går aldrig!" :)
Men stora skillnader är det och vad som går eller inte går måste även definieras ur ett tidsperspektiv, samt miljö. Stora städer där det redan idag är mera eller mindre kaos där trafiksituationen måste lösas, finns väl redan nu uppe det med att förbjuda privattrafik.
Det har körts olika tester även borta i USA sedan några år tillbaka i några större städer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
A AndersS skrev:
Men stora skillnader är det och vad som går eller inte går måste även definieras ur ett tidsperspektiv, samt miljö. Stora städer där det redan idag är mera eller mindre kaos där trafiksituationen måste lösas, finns väl redan nu uppe det med att förbjuda privattrafik.
Det har körts olika tester även borta i USA sedan några år tillbaka i några större städer.
Helt klart finns lite olika problem på olika håll, men jag tror inte det kommer vara olösligt i alla framtid.

Det blir ju lite märkligt när folk säger att vi aldrig kan få självkörande bilar för de inte kommer kunna styra ut på en åker om bilen framför tvärnitar. Klart att man kan få bilen att styra ut på en åker, men kanske ännu hellre se till att den håller tillräckligt avstånd i första läget, så slipper man situationen helt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Former av autonoma fordon finns redan inom begränsade områden.
Sedan måste nästa steg bli mycket mera detaljerat vad som avses med "framtid" i frågan:
Var, när och hur!
Idag är det som rullar i trafiken nivå 2 men det finns beskrivet i SAE J3016, på svenska finns den här enkla beskrivningen och att ta nästa steg till nivå 3 är stort annat än inom begränsade områden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil.
 
Skulle vilja se ett "autonomt" eller "självkörande" fordon på våra vägar på landet...
Inte mycket vägmarkeringar och nu när det är snö så kan den inte skilja på vit vägbana & vita snödrivor.

Men, ja gärna på motorvägen till Gbg eller liknande. Vore bra om de låg & lunkade på lite långsammare än den vanliga trafiken så att de inte gör några dumma omkörningar.
 
L lat skrev:
Skulle vilja se ett "autonomt" eller "självkörande" fordon på våra vägar på landet...
Inte mycket vägmarkeringar och nu när det är snö så kan den inte skilja på vit vägbana & vita snödrivor.

Men, ja gärna på motorvägen till Gbg eller liknande. Vore bra om de låg & lunkade på lite långsammare än den vanliga trafiken så att de inte gör några dumma omkörningar.
Vad skulle det finnas för hinder för att lösa detta menar du? Tycker du att det är svårt att se skillnad på vägbana och snödriva?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
W witten skrev:
Vad skulle det finnas för hinder för att lösa detta menar du? Tycker du att det är svårt att se skillnad på vägbana och snödriva?
När det blåser snö och vägbanan är täckt av både snö och en del drivor så tror jag inte det är helt enkelt.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.