3 888 läst · 30 svar
4k läst
30 svar
När Jörgen valde solcellstak försvann varumärket – men inte effekten
Betalade 80k för mina solceller på 9kw efter avdrag. Är inne på tredje året. Första året vart extremt då de drog in/sparade 22000kr. Förra året vart utfallet ca 11000kr. Men blir svårare att räkna exakt nu när vi fått effekttaxa.
Ja. Det måste ju vara lättare att räkna på besparing om man har ett pris som ite fluktuerar. Det blir svårt nog ändå om man inte har ungefär samma förbrukning från år till år.
Vad jag egentligen undrar är alltså hur du har räknat ut hur stor besparing solpanelerna har medfört. Jag är inne på mitt första år med solpaneler (ettårsjubileum i början av oktober) och har svårt att göra annat än en grov uppskattning av hur stor besparingen är. Jag har rörligt elpris (dvs månadsmedel).
Vad jag egentligen undrar är alltså hur du har räknat ut hur stor besparing solpanelerna har medfört. Jag är inne på mitt första år med solpaneler (ettårsjubileum i början av oktober) och har svårt att göra annat än en grov uppskattning av hur stor besparingen är. Jag har rörligt elpris (dvs månadsmedel).
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
Det finns färdiga lösningar för det, som är godkända av nätbolag osv.T Tom-ten skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Test trall till altan och trädäck – så klarade sig materialen efter 11 år
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer