M
F fribygg skrev:
Dax att du vänjer dej vid den nya prisnivån, för 400 kan du möjligtvis få 3 banankartonger torrbjörk utan kvitto nu i feb, vill du köpa dem om ett år får du nog pynta 500
Jag behöver inte vänja mig. Fick kört hem 4 års förbrukningar, gratis från jobbet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
Jag kan inte ge dig en formel eller någon beräkning som svar,
MEN. Vilka grader är dom dyraste?
Den över 19 är dyrare än den över 18.. Osv. Varje grad är dyrare än den förra.
Jag gör såhär.
Bergvärmen gör 19-20 i lägenheten och 15 i garage och annat i källaren.
Blir det "Hurvet" i "lägenheten" gör jag en brasa i kaminen och när det blir för varmt runt den startar jag takfläkten intill kaminen och höjer tempen några grader överallt i "Lägenheten" och källaren får klara sig utan ökning.
Det funkar i jokkmokk där vi har kallt ibland.
 
F fribygg skrev:
Som jag minns tabellen från SLU innehåller björk 2650kWh per m3f vid 0%fukt, alltså ca 2100kWh vid normala 20%fukthalt.

Jag tänker jag mig att 1m3 stjälpt 30cm björkved innehåller minst 1000kWh om fukthalten är 20% vilket gör att 1000kr är ett lågt pris nu i februari och 2000kr är rimligt och billigare än direktel om veden fås hemlevererad.
Verkningsgrad vid eldning ca 70%
Vid 1000 kr/m3 kostar "vedvärme" ca 1.40 kr/kwh.
Vid 2000 kr/m3 kostar "vedvärme" ca 2,40 kr/kwh

Elpris EO3 idag 1,52 kr/kwh, imorgon 1,14 kr/kwh
Visserligen +moms, nätavgifter, elskatt, men ingen dramatisk skillnad.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Att livslängden på HELA installationen av värmepump är ca 15 år är inte helt sant.
Förbrukningsdelar typ kompressor kanske håller ca 15 år men att byta kompressor kostar mindre än 50000. Resten av installationen torde ha en livslängd på 25-30 år.
Vedeldning i stor skala har även det en investeringskostnad med begränsad livslängd.
Din jämförelse haltar betänkligt.
Med din beräkningsmodell kan alternativet till värmepump lika gärna vara elvärme som slår Ved när vedpriset är paserar 1000 kr/m3 stjälpt mått, vilket det numera gör i storstadsområden
Ja och om du byter kompressor efter 10 år för 50k eller kanske pumpen håller i 10 år eller kanske i 20. Därav tar man ett genomsnitt och bakar in lite reparation i det. 15 år är rimligt.
Exemplet var inte för att jämföra med att ha en hel vedanläggning utan när det är lönsamt att stödelda med ved. Då tolkar iaf jag det som att man har en kamin, kakelugn eller liknande som det skall eldas i.
Sen går det inte att räkna ut detta exakt, men mkt riktigt överskattar många grovt hur billigt det är att värma med tex lvvp, vid en cop på 2,. Dvs för många med raddar och när tempen går under några minus är det knappast lönsamt med lvvp jämfört med elpatron om elpriset är lågt.
Sedan underskattas den totala elkostnaden grovt, man talar om elpris men missar att det slås på moms och 0.7-1kr på varje kWh.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Verkningsgrad vid eldning ca 70%
Vid 1000 kr/m3 kostar "vedvärme" ca 1.40 kr/kwh.
Vid 2000 kr/m3 kostar "vedvärme" ca 2,40 kr/kwh

Elpris EO3 idag 1,52 kr/kwh, imorgon 1,14 kr/kwh
Visserligen +moms, nätavgifter, elskatt, men ingen dramatisk skillnad.
Jag har en 30 år gammal Vermont Castings Intrepid med katalysator och ca80%effektivitet, skulle jag välja ny lokaleldstad i dag skulle jag kika på Gabriel kakelugn med dryga 90%,

Att i dag välja eldstad med bara 70%effektivitet vore lite dumt om man ska ha det som huvudsaklig värmekälla.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Verkningsgrad vid eldning ca 70%
Vid 1000 kr/m3 kostar "vedvärme" ca 1.40 kr/kwh.
Vid 2000 kr/m3 kostar "vedvärme" ca 2,40 kr/kwh

Elpris EO3 idag 1,52 kr/kwh, imorgon 1,14 kr/kwh
Visserligen +moms, nätavgifter, elskatt, men ingen dramatisk skillnad.
Jo alltså, 1.14 kr blir väl runt 2 - 2.50 kr för det flesta inkl allt. 1.50 närmare 3 kr.
 
G guggen skrev:
Jo alltså, 1.14 kr blir väl runt 2 - 2.50 kr för det flesta inkl allt. 1.50 närmare 3 kr.
Helt rätt. El kostar upp mot, eller över, 3 kr /kwh under vintersäsong och kanske ca 1,50-2,00 kr höst och vår.
Elpriser förändras numera dagligen nästan oförutsägbart för oss vanliga mäniskor.
Vedeldning är nästan lika oförutsägbart om man eldar med "köpeved", pris varier, fuktkvot varierar, täthet varierar.
Dock har vedpriser följt marknadsutvecjlingen på energi. Jag har uppfattningen att vedpriser på över 400-500kr/m3 själpt mått är ointressant alternativ, det fins då andra alternativ.
Det är idag inte ovanligt att ved annonseras för mellan 1000-2000 kr/m3 stjälpt mått. Vedvärme kostar då kanske över 2,50 kr/kwh. Jag vet inte hur mycket som säljs till dessa priser men lönsamheten med vedvärme blir låg, nästan obefintlig.
Men mysfaktorn är klart högre med vedvärme framför favoritfåtöjen, en bok och kanske en cigarr eller ett glas vin.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag behöver inte vänja mig. Fick kört hem 4 års förbrukningar, gratis från jobbet.
TS ursprungsfråga:
Var går brytpunkten för att eldning med "köpeved" är lönsamt.
TS frågade inte om vilka som har "gratisved"
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M
B Bernt Ö97 skrev:
TS ursprungsfråga:
Var går brytpunkten för att eldning med "köpeved" är lönsamt.
TS frågade inte om vilka som har "gratisved"
Oj jag trodde detta var ett forum där vi diskuterade saker. Jag ber om ursäkt om jag förolämpat dig med mitt inlägg.
 
Fast trådstartsfrågan är i grunden totalt bisarr.
Eldar man för värme så köper man inte ved i säckar eller bananlådor. Då antingen hugger man ved i skogen eller köper skårved utkörd direkt ur skogen och så kapar man och klyver och torkar. Möjligen köper man några kubikmeter fördigkapat och fördigkluvet otorkat som man torkar själv.
I alla tre fallen är det helt andra priser. Det är de priserna man skall räkna på inte säckvedspriserna.
Att välja att räkna med säckvedspriser innebär i klartext att man målmedvetet söker ett orealistiskt alternativ för att kunna påvisa att vedeldning är olönsamt.

Hela fenomenet bananlådsved och säckved är totalt bisarrt och har ingenting med egentlig vedeldning att göra.Fullgott byggnadsvirke är ju billigare än de där vedklabbarna. Totalt bisarrt.
 
  • Gilla
Bjor och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Fast trådstartsfrågan är i grunden totalt bisarr.
Eldar man för värme så köper man inte ved i säckar eller bananlådor. Då antingen hugger man ved i skogen eller köper skårved utkörd direkt ur skogen och så kapar man och klyver och torkar. Möjligen köper man några kubikmeter fördigkapat och fördigkluvet otorkat som man torkar själv.
I alla tre fallen är det helt andra priser. Det är de priserna man skall räkna på inte säckvedspriserna.
Att välja att räkna med säckvedspriser innebär i klartext att man målmedvetet söker ett orealistiskt alternativ för att kunna påvisa att vedeldning är olönsamt.

Hela fenomenet bananlådsved och säckved är totalt bisarrt och har ingenting med egentlig vedeldning att göra.Fullgott byggnadsvirke är ju billigare än de där vedklabbarna. Totalt bisarrt.
Har inte tex @Markarbetaren köpt ved i små säck sista året?
Även folk som rimligtvis kan kapa och klyva sin egen ved är så bekväma att de vill köpa färdigved, penningar i överflöd verkar finnas och det handlas tydligen hellre än att betala sig skuldfri i god tid innan tänkt pensionering.
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Även folk som rimligtvis kan kapa och klyva sin egen ved är så bekväma att de vill köpa färdigved, penningar i överflöd verkar finnas och det handlas tydligen hellre än att betala sig skuldfri i god tid innan tänkt pensionering.
Fast för sådana människor är väl prisjämförelser fullständigt ointressanta. Finns folk som köper Champagne för att hälla i vasken med. (nu menar jag folk som köper säckved)
 
L lbgu skrev:
Fast för sådana människor är väl prisjämförelser fullständigt ointressanta. Finns folk som köper Champagne för att hälla i vasken med. (nu menar jag folk som köper säckved)
Tja, med den här vinterns energipriser kan nog även säckved eller som jag skrev banankartongved vara intressant för uppvärmning, när säckad pellets inte går att få tag på och elbolag och kvällstidningar skriver om 5kr/kWh går det att packa småsäck.

Men åter till TS ursprungsfråga.
 
Allt beror på vilken temperatur du vill ha i huset. Jag har ny luftvärmepump och eldar med säckved. Det lönar sig att elda när elspotpriset går över 2kr/kwh med betoning på lönar sig.
Det finns ju en annan aspekt=Komfort.
Pumpen är inställd på 19 C.
Även om veden kostar mer så är det veden som gör att jag kan värma upp huset till 23 C.


Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
 
Tycker det är riktigt lyxigt, när det är eld i kaminen, när jag och hunden vaknar...
Sambon gillar att sticka eld.

- I morse vid matbordet trodde jag faktiskt att det var Putte som anföll.
Hela huset skakade, nån tallrik skallrade.
Och det ljudet... Minst ett bombplan och några andra stridsplan på låg höjd över nejden.

Strax blev det värre! Tydligen grannen de anföll!
Hela min gård lystes upp av flammande ljus.

Hunden gömde sig o jag ut på backen med yxan i högsta beredskap.

Äsch, det var ju en skotare som kom med björk.
Nu har jag pyssel:rofl:

Och det blir deffinitivt billigare än el, om man gör jobbet själv.
Oftast där skon klämmer, alla har så mycket annat att göra som de inte tar betalt för.
Skogsmaskin lyfter timmerstockar vid skymningen; snöigt, skogsarbete, skogsmaskineri, vinter, vedtravar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.