Viktor.J Viktor.J skrev:
Elda ved är typ bara ekonomiskt lönsamt om man kan få gratis ved fram till sin dörr. Det kan man få om man har egen skog nära. Ska man köpa ved, betala för transport (eller båda) så blir det snabbt olönsamt. Framförallt om man ser till prognostiserade elpriser framåt.

Köper du typ massaved i typ 3-meterslängder så kostar det inte så mycket per m3. Det är väl det mest realistiska om man inte har möjlighet att hämta ved direkt från skogen. Då får man kapa och klyva själv, men det är nog bara nyttigt för de flesta.

Ska man köpa torr färdigkluven ved så är det nog svart som gäller ifall det ska bli lönsamt. Finns många på landet med lite skog som säljer lite ved vid sidan om, gäller bara att hitta dem de oftast inte säljer via blocket utan bara till folk de 'känner'.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Köper du typ massaved i typ 3-meterslängder så kostar det inte så mycket per m3. Det är väl det mest realistiska om man inte har möjlighet att hämta ved direkt från skogen. Då får man kapa och klyva själv, men det är nog bara nyttigt för de flesta.

Ska man köpa torr färdigkluven ved så är det nog svart som gäller ifall det ska bli lönsamt. Finns många på landet med lite skog som säljer lite ved vid sidan om, gäller bara att hitta dem så de oftast inte säljer via blocket utan bara till folk de 'känner'.
Den ska fortfarande fraktas till ditt hus. Ved är tungt, ska du elda 20 000 Kwh ved på ett år så blir det en del. Bara frakt, lossning, kapa längderna, klyva etc. blir mycket pengar. Det är därför jag säger man vill ha veden nära :D

20 000 KWh värme => ca 28 000 KWh ved (70% verkningsgrad). De är väl ca 7 ton virke om det håller 20%, men det lär det inte göra om man köper det så. Mer rimligt att anta är väl kanske grovt 10 ton/år. Det blir pengar om man inte "känner någon".
 
Redigerat:
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
Hej
Har du gratis ved så är det ju billigast uppvärmning. och bättre motion finns inte, du sparar in gymkortet och får vara ute i skogen och på vedbacken.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Den ska fortfarande fraktas till ditt hus. Ved är tungt, ska du elda 20 000 Kwh ved på ett år så blir det en del. Bara frakt, lossning, kapa längderna, klyva etc. blir mycket pengar. Det är därför jag säger man vill ha veden nära :D
Nära är relativt, men inom någon mil är inga större problem. Man får ha koll på när det avverkas i närheten. Kan man synka med de som kör bort veden så går det ofta att fixa så att de levererar lite till en. Annars kan skogägaren ofta fixa det till en rimlig kostnad.

Kapa och klyva (till kaminved krävs bara klyvyxa) är inte särskilt dyrt om man gör det själv + att det ger välbehövlig motion för folk som inte har alltför fysiskt ansträngande jobb. Men visst skyr man kroppsarbete så är det inget bra alternativ.
 
  • Gilla
Myrmyra
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nära är relativt, men inom någon mil är inga större problem. Man får ha koll på när det avverkas i närheten. Kan man synka med de som kör bort veden så går det ofta att fixa så att de levererar lite till en. Annars kan skogägaren ofta fixa det till en rimlig kostnad.

Kapa och klyva (till kaminved krävs bara klyvyxa) är inte särskilt dyrt om man gör det själv + att det ger välbehövlig motion för folk som inte har alltför fysiskt ansträngande jobb. Men visst skyr man kroppsarbete så är det inget bra alternativ.
Så är det, jag skaffar min ved på detta sätt. Men det bekräftar bara det jag skriver, Veden måste vara typ gratis för att det ska vara någorlunda lönsamt. Är man villig och har möjlighet att få det billigt/gratis så är det bra. Bor man i sthlm, långt från skog, liten tomt och gillar inte arbeta så blir det snabbt dyrt.

Känner folk med egen skog som fixar årsförbrukningen på 1 dag också :)

Så det gäller ju "bara" att ha kolla på sina förutsättningar och agera därefter.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Räknade du med verkningsgraden på kaminen också?
Så här räknade jag:
Mycket grov uppskattning och avrundade siffror, men kan ge en fingervisning.
Lövved 2000-2400 kwh/m3, beroende på torrhalt.
2200 kwh/m3:
70% verkningsgrad ==> 1540 kwh/m3 netto
Ved 1975 kr/m3
==> ca 1,25-1,30 kr/kwh producerad värme.

Mycket teoretiskt, allt beror på hur man eldar, vedens torrhalt, vedens täthet (vikt/m3), kaminens konstruktion, drag mm.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Så här räknade jag:
Mycket grov uppskattning och avrundade siffror, men kan ge en fingervisning.
Lövved 2000-2400 kwh/m3, beroende på torrhalt.
2200 kwh/m3:
70% verkningsgrad ==> 1540 kwh/m3 netto
Ved 1975 kr/m3
==> ca 1,25-1,30 kr/kwh producerad värme.

Mycket teoretiskt, allt beror på hur man eldar, vedens torrhalt, vedens täthet (vikt/m3), kaminens konstruktion, drag mm.
Precis. Som anekdot kan jag berätta att jag har tre olika typer av ved hemma just nu. Där massaveden av fur är i särklass sämst. Upplever att den innehåller väldigt lite energi, brinner snabbt och glöder knappt. Det är långt mellan årsringarna. Sedan har jag Lövved där man knappt ser årsringarna, stora fina klabbar. De brinner i evigheter :) Så det är verkligen skillnad på ved och ved.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är mycket troligt att du kan få veden torr även om du klyver den 31mars, men avverkar och kör du ut veden i dag är fukthalten i träet sannolikt lägre, veden blir inte skitig och slöar kjedja, har du minusgrader är det en fröjd att klyva frusen färsk björk. Om veden delas nu kommer den frystorka och ju mindre sav det är i den ju lättare torkar den och det är oerhört liten, jag skulle säga försumbar risk att vinter avverkad och kluven ved möglar.
Den ved du kapar och klyver nu på våren ska ju torka fram till Midsommar sen ska den in under tak då är den torr och klar för att eldas till hösten. Så har jag lärt mig att göra bra ved.
 
Ved är absolut lönsamt om man räknar in totalkostnaden för värmepump mm. Om man räknar på att tex en lvvp kostar 150k i installation och håller i 15 år så landar vi på kanske 10k om året i bara pumpkostnaden. Om en pump då förbrukar 5-6000 kWh per år så blir påslaget närmare 2kr per kWh.
Med ett elpris på 1.50kr så är den totala kostnaden för elen minus abonnemang närmare 2.50, slår vi på pumpkostnaden så hamnar vi då på 4-5kr per kWh när man kör lvvp.
Men den riktiga vinsten är att köra ved som komplement (om man inte har tillgång till "gratis" ved). När elpriserna är på 3-5kr kWh och cop kanske 2 så kostar varje producerad kw kanske 3.50kr med pumpen. Då kan man elda riktigt dyr ved + att pumpen går mindre hårt och håller längre.

Det enda som slår ved, även när veden är dyr, torde vara llvp som är förhållandevis billiga, men även de har dåligt cop när man kryper en bit under nollan.

Jag har själv egen skog och "gratis" ved men eldar främst när det är som dyrast och lvvp ger sämst verkningsgrad.
 
G guggen skrev:
Ved är absolut lönsamt om man räknar in totalkostnaden för värmepump mm. Om man räknar på att tex en lvvp kostar 150k i installation och håller i 15 år så landar vi på kanske 10k om året i bara pumpkostnaden. Om en pump då förbrukar 5-6000 kWh per år så blir påslaget närmare 2kr per kWh.
Med ett elpris på 1.50kr så är den totala kostnaden för elen minus abonnemang närmare 2.50, slår vi på pumpkostnaden så hamnar vi då på 4-5kr per kWh när man kör lvvp.
Men den riktiga vinsten är att köra ved som komplement (om man inte har tillgång till "gratis" ved). När elpriserna är på 3-5kr kWh och cop kanske 2 så kostar varje producerad kw kanske 3.50kr med pumpen. Då kan man elda riktigt dyr ved + att pumpen går mindre hårt och håller längre.

Det enda som slår ved, även när veden är dyr, torde vara llvp som är förhållandevis billiga, men även de har dåligt cop när man kryper en bit under nollan.

Jag har själv egen skog och "gratis" ved men eldar främst när det är som dyrast och lvvp ger sämst verkningsgrad.
Isåfall måste du också räkna med kostnad för Elpanna, laddomat, acktank, underhåll av skorsten etc. Kostnad för motorsåg etc, för att kapa. Kostnad för att hantera veden, platsen den tar etc.

Det är rätt att titta till alla kostnader men man måste göra det för båda alternativen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Isåfall måste du också räkna med kostnad för Elpanna, laddomat, acktank, underhåll av skorsten etc. Kostnad för motorsåg etc, för att kapa. Kostnad för att hantera veden, platsen den tar etc.

Det är rätt att titta till alla kostnader men man måste göra det för båda alternativen.
Nu påpekade jag att detta scenario förutsatte att man köper ved, inte som jag själv har traktor, kärra, motorsågar etc .
Men om vi förutsätter att TS och de flesta har en skorsten och tillgång till kamin för myseldning och undrar om det är lönsamt att köpa ved (inte har egen skog). Så är min poäng att det är lönsamt även om veden är dyr.
Man får räkna slitage och kostnad på kaminen vs pumpen, pump är överlägset dyrare. Även om bara pumpens påslag blir 1 kr/kWh relativt kaminen så kan man köpa ganska dyr ved till sin kamin.
Jag tror dessutom i de flesta fall så är totalkostnaden för pumpen i underkant ovan.
 
  • Gilla
Opus 52
  • Laddar…
H Hisingenbor skrev:
Vet inte om någon annan har påpekat detta, men vedeldning kan skapa stora luftföroreningar, främst utanför huset men även inne i huset, vad kan påverka hälsan, särskild vid systematisk eldning.

I UK förbjuder de en del eldande på dessa grund. Bra att veta i synnerhet när en har småbarn hemma.

[länk]
Det har diskuterats många ggr på bh, detta handlar om "urban areas". Det skulle nog inte vara så trevligt om varenda kåk på söder i Stockholm eldade på allt vad de kunde i gamla kaminer, å andra sidan väljer man var man vill bo och detta är knappast ett problem i icke urbana miljöer.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Jag gör ett försök. Ni får byta ut siffror om de är felaktiga.
1 kubik travad björkved = 1500 Kwh
verkningsgrad på kamin 80% : 1500*0,8=1200Kwh
1975/1200=1,65 Sek/Kwh

Värmepump cop 3
1200/3=400
1975/400=4,94

Alltså ska elen kosta mer än 4,94(inklusive alla påslag) för att det ska bli lönsamt med ved.
4.94 För att värmepumpen skabli lönsam menar du?
För att veden skabli lönsam räckerväl med 1.65?
 
H Hybro skrev:
Med en ordentlig och tung kamin så är det varmt o gott dygnet runt, i vart fall om det är varmare än
- 20 grader. Vår håller bra med värme mer än 8 timmar efter att elden slocknart.

Dåliga erfarenheter av s k braskaminer, eller köksspisar, som blir kalla så snart elden falnat.

I dag -2 i morse. Tände vid 8, la in mer ved 9.30. Slängde i en älgstek i bakugnen.

Tog ut steken vid 13-tiden.
Ska tända en mysbrasa i kväll.

Det är allt.

Jobbig? Nä.
Kallt? Nä.

Och det funkade bra även när vi båda jobbade. Eldade då tidigare på morgonen.

Öppen planlösning och en FTX
Förstår jag dig rätt att duhar en vedvärmekälla (vilken?) med nån form av värmelagring (vilken?) Och en eldriven FTX?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.