Litet sidospår.
Jag förstår inte varför man envisas med sina kubikmått gällandes ved.
Det känns långt mycket vettigare med att ange vikt och hur fuktig veden är.

A Antemoo skrev:
Litet sidospår.
Jag förstår inte varför man envisas med sina kubikmått gällandes ved.
Det känns långt mycket vettigare med att ange vikt och hur fuktig veden är.
För vedbodar inte står på en stor våg. Dom som säljer på säck kanske skulle kunna säljs i kg pris. Så det är smidigare att bara mäta hur mycket ved det är än att väga, så därför är der nog så man säljer det.

Jag trodde att nästan alla köpte långved, blir förvånad att någon köper ved på säck för att värma hus med förutom lite myseldande eller till en badtunna å så

• Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ser ut som TS enbart har en vedkamin .
Men om man har tillgång till skog + har tiden det krävs för att förädla den till ved , placerad i en vedbod som rymmer många kubikmeter ved (y)
För att vara ägare till ett hus med vedpanna följer många måsten / krav .
S sblixten skrev:
Jag gör ett försök. Ni får byta ut siffror om de är felaktiga.
1 kubik travad björkved = 1500 Kwh
verkningsgrad på kamin 80% : 1500*0,8=1200Kwh
1975/1200=1,65 Sek/Kwh
Värmepump cop 3
1200/3=400
1975/400=4,94

Alltså ska elen kosta mer än 4,94(inklusive alla påslag) för att det ska bli lönsamt med ved.
Det är ju inte helt gratis med ”gratisved”. Jag räknar med 150kr/m3 i omkostnader för motorsåg mm. Sen tillkommer ju allt srbete med stt få veden från skogen in i kakelugnen.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
I jämförelsen måste man väl ta in kostnad för sotning x antal ggr/år vid vedeldning. Eldning i panna där ved är enda källa för värme/varmvatten kräver fler sotningar/år.

L LarsDaniel skrev:
Varför riva ut en fungerande anläggning? Vi kompletterade pannan med värmepump.
Vedpannan, inkl.tank, fick ett oljeaggregat 1987:)
Kördes sedan med olja och elpatroner i ack-tanken fram till januari 2000 då det installerades en bvp, då åkte hela den gamla anläggningen ut och det skitiga gamla pannrummet blev renoverat till annan användning. Bvp står i tvättstuga med dusch, bastu, etc.
Var tid har sina behov och saknar inte vedeldningen idag 2023 trots elpriserna.;)

• Gilla
chrd
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
För att förtydliga här, har endast kamin, i ett rum

För att göra det enkelt (så vår diskussion gick) i frågeställningen, om man "isolerar" rummet (ca 40-45 kvm), som i dagsläget värms med Luft/Luft, hur skall man räkna för att hitta vad veden får kosta kontra vad elen får kosta

/Jocce
Det är väl nästan alltid lönsamt att isolera en byggnad eller del av den. Om inte annat stannar värmen kvar längre i rummet efter att du har eldat och kanske lämnar hemmet för en arbetsdag.

B Bengt Numelin skrev:
Det är väl nästan alltid lönsamt att isolera en byggnad eller del av den. Om inte annat stannar värmen kvar längre i rummet efter att du har eldat och kanske lämnar hemmet för en arbetsdag.
Menade att vi "isolerade" rummet i kalkylen, endast räknar på den delen...

/Jocce

J jonaserik skrev:
Här finns ved någotsånär pris i stockholmsområdet

[länk]
Det enda jag får upp på mitt Postnummer (17674) är Blandved - 1500 kr / m3. Visst billigare än Bauhaus, men Björk mot blandved...?

/Jocce

U urban58viking skrev:
Ved/ vs el beror ju på elpriset som fluktuerar kraftigt + överföring skatt etc. Ockerpriser på ved -så klart inte konkurrens kraftigt, men köper du ved för hyggligt pris och årsbehov i mängd så är du säkrad = ingen flutation.
Ja, ATT det är så är ju ingen fråga egentligen, mer NÄR brytpunkten går så att säga.

Som sagt, jag har gratisved, så icke-fråga för mig, men intressant att veta när det bryter...

/Jocce

Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Det är ju inte helt gratis med ”gratisved”. Jag räknar med 150kr/m3 i omkostnader för motorsåg mm. Sen tillkommer ju allt srbete med stt få veden från skogen in i kakelugnen.
Som sagt, för mig är e del gratis (jag kan plocka i slarviga säckar, färdighugget, färdigtorkat) och jag måste hugga en del och torka. Allt på ett ställe jag passerar dagligen, så förutom lite tid (hugger hellre ved än står på gymmet ;) ) så är det faktiskt i princip gratis.

/Jocce

Om man ser vad en del spenderar på gymbesök är det kanske ren vinst att tillbringa tid på vedbacken ;)

• Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Elda ved är typ bara ekonomiskt lönsamt om man kan få gratis ved fram till sin dörr. Det kan man få om man har egen skog nära. Ska man köpa ved, betala för transport (eller båda) så blir det snabbt olönsamt. Framförallt om man ser till prognostiserade elpriser framåt.

Däremot är det väldigt trevligt att hantera trä och det är väldigt härligt att tända en brasa. Så man får skilja på ekonomin och trivseln.

J Jazza1 skrev:
I jämförelsen måste man väl ta in kostnad för sotning x antal ggr/år vid vedeldning. Eldning i panna där ved är enda källa för värme/varmvatten kräver fler sotningar/år.
Får man inte sota själv idag och att sotaren bara kommer vart tredje år eller nå? Sen går det att ha varmvattenenberedare eller solfångare på sommaren så slipper elda då.

Jocce81 Jocce81 skrev:
Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?

/Jocce
Ved Staplat 1975 kr/m3 ger ca 1,5-1,8 kwh
==> 1,25 kr=Kwh värme

Elpris 1,50 kr/kwh (inkl nätavgifter)
Värmepump borde då producera värme för ca 0,40-0,50 kr/kwh.
Veden får då kosta max 600 kr/m3, travat mått.
Storstadspriser på ved I säck,1500 kr/m3 stjälpt mått, är definitivt inte lönsamt.
Värmen kostar ca 3,00-3,50 kr/kwh.
Sedan kanske många vill betala för mysfaktorn framför brasan med ett glas vin!???

• Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Ved Staplat 1975 kr/m3 ger ca 1,5-1,8 kwh
==> 1,25 kr=Kwh värme

Elpris 1,50 kr/kwh (inkl nätavgifter)
Värmepump borde då producera värme för ca 0,40-0,50 kr/kwh.
Veden får då kosta max 600 kr/m3, travat mått.
Storstadspriser på ved I säck,1500 kr/m3 stjälpt mått, är definitivt inte lönsamt.
Värmen kostar ca 3,00-3,50 kr/kwh.
Sedan kanske många vill betala för mysfaktorn framför brasan med ett glas vin!???
Räknade du med verkningsgraden på kaminen också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.