H Hisingenbor skrev:
Vet inte om någon annan har påpekat detta, men vedeldning kan skapa stora luftföroreningar, främst utanför huset men även inne i huset, vad kan påverka hälsan, särskild vid systematisk eldning.

I UK förbjuder de en del eldande på dessa grund. Bra att veta i synnerhet när en har småbarn hemma.

[länk]
Artikeln tar bara upp problemet med röken som lämnar skorsten. Det verkar vara liknande krav där som det är i Sverige att ska du installera ny kamin så ska den uppfylla vissa krav. Jag hittade inte i texten att det kan bli problem inne i huset etc. Framförallt inte från bara ett hus. Känns som du drog ganska stora växlar på artikeln.
 
G guggen skrev:
Ved är absolut lönsamt om man räknar in totalkostnaden för värmepump mm. Om man räknar på att tex en lvvp kostar 150k i installation och håller i 15 år så landar vi på kanske 10k om året i bara pumpkostnaden. Om en pump då förbrukar 5-6000 kWh per år så blir påslaget närmare 2kr per kWh.
Med ett elpris på 1.50kr så är den totala kostnaden för elen minus abonnemang närmare 2.50, slår vi på pumpkostnaden så hamnar vi då på 4-5kr per kWh när man kör lvvp.
Men den riktiga vinsten är att köra ved som komplement (om man inte har tillgång till "gratis" ved). När elpriserna är på 3-5kr kWh och cop kanske 2 så kostar varje producerad kw kanske 3.50kr med pumpen. Då kan man elda riktigt dyr ved + att pumpen går mindre hårt och håller längre.

Det enda som slår ved, även när veden är dyr, torde vara llvp som är förhållandevis billiga, men även de har dåligt cop när man kryper en bit under nollan.

Jag har själv egen skog och "gratis" ved men eldar främst när det är som dyrast och lvvp ger sämst verkningsgrad.
Att livslängden på HELA installationen av värmepump är ca 15 år är inte helt sant.
Förbrukningsdelar typ kompressor kanske håller ca 15 år men att byta kompressor kostar mindre än 50000. Resten av installationen torde ha en livslängd på 25-30 år.
Vedeldning i stor skala har även det en investeringskostnad med begränsad livslängd.
Din jämförelse haltar betänkligt.
Med din beräkningsmodell kan alternativet till värmepump lika gärna vara elvärme som slår Ved när vedpriset är paserar 1000 kr/m3 stjälpt mått, vilket det numera gör i storstadsområden
 
M Mikko58 skrev:
Den ved du kapar och klyver nu på våren ska ju torka fram till Midsommar sen ska den in under tak då är den torr och klar för att eldas till hösten. Så har jag lärt mig att göra bra ved.
Jag förordar vinteravverkning och klyvning medans virket är fruset, men under tak innan sommarregnen håller jag med om.
 
B byggklant skrev:
4.94 För att värmepumpen skabli lönsam menar du?
För att veden skabli lönsam räckerväl med 1.65?
I exemplet i trådstarten tillsammans med mina antagna värde för energiinnehåll i veden, cop på vp och verkningsgrad på kamin så är det lönsamt med vp tills elen kostar 4,94 Sek(inklusive alla påslag - vet inte vad det blir utan påslag?). När elen blir dyrare än 4,94, så blir det lönsamt med ved.
Men som påtalats i tråden finns det fler faktorer man kan välja att ta hänsyn till, såsom nedlagd tid, avskrivning, underhåll mm.
 
M
Jag gjorde en gång en kalkyl när jag fick gratisved mot att jag fällde, kapade och klöv själv osv. Eldade ca.20m3 per säsong i panna. Jag tror kalkylen landade på 12kr/tim när pannan var uraskad. Ja men det är väl bra säger många, få betalt för att gymträna. Njae, vedhantering ska göras med maskiner, en riktig stegmatare och processor med matarbord, eldas företrädesvis i panna på minst 50kW som matas med meterved, då snackar vi.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Isåfall måste du också räkna med kostnad för Elpanna, laddomat, acktank, underhåll av skorsten etc. Kostnad för motorsåg etc, för att kapa. Kostnad för att hantera veden, platsen den tar etc.

Det är rätt att titta till alla kostnader men man måste göra det för båda alternativen.
räkna även med att du får din skog gallrad när du hugger veden.
 
F fribygg skrev:
Jag förordar vinteravverkning och klyvning medans virket är fruset, men under tak innan sommarregnen håller jag med om.
ja helt klart, håller med dig, jag hugger och kör fram veden på på hösten och nu i februari när det är soligt och fint på vedbacken börjar man kapa och klyva.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
1 kbm fast björk med 20% fukthalt är 2500-2600 kWh (om jag minns rätt).
Som jag minns tabellen från SLU innehåller björk 2650kWh per m3f vid 0%fukt, alltså ca 2100kWh vid normala 20%fukthalt.

Jag tänker jag mig att 1m3 stjälpt 30cm björkved innehåller minst 1000kWh om fukthalten är 20% vilket gör att 1000kr är ett lågt pris nu i februari och 2000kr är rimligt och billigare än direktel om veden fås hemlevererad.
 
M Mikko58 skrev:
räkna även med att du får din skog gallrad när du hugger veden.
om det är din skog… men då borde du räkna med kostnaden för marken också
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Som jag minns tabellen från SLU innehåller björk 2650kWh per m3f vid 0%fukt, alltså ca 2100kWh vid normala 20%fukthalt.

Jag tänker jag mig att 1m3 stjälpt 30cm björkved innehåller minst 1000kWh om fukthalten är 20% vilket gör att 1000kr är ett lågt pris nu i februari och 2000kr är rimligt och billigare än direktel om veden fås hemlevererad.
Viktor.J Viktor.J skrev:
om det är din skog… men då borde du räkna med kostnaden för marken också
ja men skogsmarken har jag ju inte köpt för vedens skull. hugger jag veden och gallrar 1ha så blir det mycket bättre än att ta dit stora maskiner och jag blir säkert skylldig på ett så litet område.
 
M Mikko58 skrev:
ja men skogsmarken har jag ju inte köpt för vedens skull. hugger jag veden och gallrar 1ha så blir det mycket bättre än att ta dit stora maskiner och jag blir säkert skylldig på ett så litet område.
Om man köpt skogsmarken för vedens skull är självsådd björk efter 10 till 30 år en utmärkt målsättning som lätt bör vara värt 1000kr kubiken och alltså inte motiverar att satsa på timmer för avsalu nu när energipriserna är som de är och egetvedutag är ju helt befriat från både moms och annan skatt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Med min LV pump och kamin måste elpriset utan moms vara över 2kr för att det ska vara lönsamt att elda ved (700kr/m2 blandved) om det är plusgrader. Vid utetemperatur under 5 minus är det nästan alltid lönsamt med ved så att LV pumpen ska kunna producera varmvatten utan eltillskott.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Jag tänker jag mig att 1m3 stjälpt 30cm björkved innehåller minst 1000kWh om fukthalten är 20% vilket gör att 1000kr är ett lågt pris nu i februari och 2000kr är rimligt och billigare än direktel om veden fås hemlevererad.
Hade aldrig betalat över 1000kr för en kubik ved! Det är en principsak. 400kr betalade jag för björk för 3 år sedan, stjälpt i storsäck, och detta 3 mil från Göteborg. I höstas ville dom ha 900kr för björken, staplad, väl packat i enkubiksburkar. Jag vände i dörren.
 
M Markarbetaren skrev:
Hade aldrig betalat över 1000kr för en kubik ved! Det är en principsak. 400kr betalade jag för björk för 3 år sedan, stjälpt i storsäck, och detta 3 mil från Göteborg. I höstas ville dom ha 900kr för björken, staplad, väl packat i enkubiksburkar. Jag vände i dörren.
Dax att du vänjer dej vid den nya prisnivån, för 400 kan du möjligtvis få 3 banankartonger torrbjörk utan kvitto nu i feb, vill du köpa dem om ett år får du nog pynta 500
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Med min LV pump och kamin måste elpriset utan moms vara över 2kr för att det ska vara lönsamt att elda ved (700kr/m2 blandved) om det är plusgrader. Vid utetemperatur under 5 minus är det nästan alltid lönsamt med ved så att LV pumpen ska kunna producera varmvatten utan eltillskott.
Ja bor man som jag i Norrlands inland så är det minusgrader nästan hela vintern och självklart med vedeldning.
Men man måste tycka det är roligt att jobba med veden.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.