D Dilato skrev:
Det är något som inte stämmer här, ditt elpris som är hälften av mitt skulle bli dyrare på totalen?

Jag (SE4, E.ON nät) betalade i Januari 116 öre /kWh för elen från Skelefte kraft och totalt med överföring, moms och elskatt 3335 kronor eller 289 öre/kWh.
Jag räknar in allt även abonnemangsavgift.
Min överföring ligger på 75 öre kilowatten. Det är vad E.on tar om man har abonnemang max 8000 kwh/år.
Skatten är 49 öre numera så det är bara att addera.
75 + 45 blir 1.20 såvitt jag kan se. Adderar jag sedan abonnemangsavgiften utslagen på månadsörbrukningen tillkommer ytterligare en 50 öring vilket blir 1.70. Moms på det blir ytterligare drygt 42 öre alltså 2.10 och förbrukningen på det 60 öre kwh. Totalt 2.70. Detta är rätt sätt att räkna enligt mitt sätt att se på det.

G Guzzen1 skrev:
Jag räknar in allt även abonnemangsavgift.
Det gör jag med.
Du får se till att byta avtal till >8000 kWh/år (det bestämmer man själv om man vill, det är inget E.ON gör automatiskt eller ens kontrollerar).

Elnät E.On SE4
Elräkning med specifikationer, inklusive moms, totalt: 1 475,00 kr betalas via autogiro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elen från Skelefte kraft, SE4
Elräkning för januari 2023 med energiförbrukning, priser, moms och total kostnad på 1860,51 SEK.

1860,51 + 1475 = 3335,5 kr totalt.
3335,5 kr /1286 kWh = 2,5937 kr/kWh

Redigerat:
D Dilato skrev:
Det gör jag med.
Du får se till att byta avtal till >8000 kWh/år (det bestämmer man själv om man vill, det är inget E.ON gör automatiskt eller ens kontrollerar).

Elnät E.On SE4
[bild]
Elen från Skelefte kraft, SE4
[bild]

1860,51 + 1475 = 3335,5 kr totalt.
3335,5 kr /1286 kWh = 2,5937 kr/kWh
Jodå jag vet det. Jag bytte till < 8 tusen på inrådan av E.on. Jag fick sänkt månadsavgift men man höjde överföringen och kompenserar därmed för sänkningen. Det finns ingen logik i att överföringen ska vara högre vid lägre förbrukning. Lägre förbrukning belastar nätet mindre.
Hade det varit riktigt hade jag gjort en besparing på nästan 3000 sek/år och nu blir det väl 700 kanske då E.on kompenserar sig.
Visst kan man byta tillbaka men jag anser att abonnemanget ska matcha förbrukningen och att en låg förbrukning ska betala sig.
Det blir en paradox då det hojtas om att spara el men när man gör det så att man kan gå ner i ett lägre abonnemang så är skillnaden knappt märkbar.
I mitt fall inte ens 100 spänn i månaden.

Det som är extra irriterande är prisskillnaderna på nätavgiften.
Ledningar i Söder är väl inte dyrare än i Stockholm (och dom är ju redan betalda sedan länge).

Tabell för elnätsavgifter i Stockholm från 2023: olika abonnemang och kostnader per månad/kWh.

Tabell över elnätsavgifter i Syd från januari 2023, olika abonnemangsstorlekar och kostnader i SEK och öre.

M Markarbetaren skrev:
Den har jag missat, 20h för utkörning, vart skrev jag det? Du skrev ett svar på ett av mina inlägg "20 timmars arbeta då per år. Vissa har lite tid".

Jag skrev att det var mycket arbete innan stockarna låg på processorbordet. Det snabba jobbet gör processorn i sammanhanget, 1 timme för att fylla 2m3 i min släpkärra.

Nu har vi som sagt hamnat väldigt OT här men om du envisas så kan jag försöka (ur minnet) hur lång tid momenten tog.
Förutsättningar
Transport med släpkärra, 2m3 per vända, 1 tim t&r.
Lasta, om traktorn var tillgänglig, 0,5tim, annars 1tim.
Inkörning med skottkärra i vedbod med stapling, 2tim/släpkärra.
Inkörning i hus, samma som tömning av släpkärra, 2tim.
Fällning/kvistning/utkörning, 1tim/m3
Samla ris, elda, 5tim/20m3 ved
Klyvning, 1tim/2m3
Sedan tillkommer allt omkring som ta fram alla grejor, fila kedjor, städa, plocka undan osv. Säg 3tim för 20m3.

En snabb huvudräkning säger styvt 100tim för 20m3, stjälpt, i MITT fall.
Sedan tillkommer kostnader i form av diesel till traktorn, bensin till såg, el till processorn, avskrivning av alla prylarna. Sakerna kostar ju att köpa och faller i värde. Detta är dock väldigt svårt att uppskatta.

Nu kommer ni säkert ha mängder med åsikter om att ditten o datten gör man mycket fortare osv., men detta var ett typexempel för mig, en lönnfet arbetare med trött rygg utan ambitioner på att bli skogshuggare, har dock sågkortet genom mitt arbete så lite koll har man väl.
Mycket som går att effektiviseras. Men det är upp till dig. Jag la max 50ĥ på 20 m³ men då kom veden hemkörd. Sen tillkommer eldningen, men det var bara ett nöje, lika som resten av ved hanteringen. Nu räcker det med 5 m³ per år. Nu saknar jag ved hanteringen. Å ryggen, ja många klagar på den, men att försöka stärka ryggen det orkat dom inte.

M
Bjor Bjor skrev:
Mycket som går att effektiviseras. Men det är upp till dig. Jag la max 50ĥ på 20 m³ men då kom veden hemkörd. Sen tillkommer eldningen, men det var bara ett nöje, lika som resten av ved hanteringen. Nu räcker det med 5 m³ per år. Nu saknar jag ved hanteringen. Å ryggen, ja många klagar på den, men att försöka stärka ryggen det orkat dom inte.
Mitt "problem" var transporten, svårt att effektivisera tyvärr.

Jag är dock ingen motståndare. I framtidsplanen finns gård med skogsskifte och en maskinpark. ;)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:

Jag är dock ingen motståndare. I framtidsplanen finns gård med skogsskifte och en maskinpark. ;)
Större maskin som tar allt på ett last. Men då kan det kosta. Strunta i att stapla veden. Inkörning I huset, boden kanske är långt frå huset nu? Jag ser ved som ett nöje och bryr mig då inte om tid. Hellre vara ute än sitta inne. Men många ser det som ett arbeta, och bör då kanske avstå från ved. Hur du är vet jag inte.

Bjor Bjor skrev:
Större maskin som tar allt på ett last. Men då kan det kosta. Strunta i att stapla veden. Inkörning I huset, boden kanske är långt frå huset nu? Jag ser ved som ett nöje och bryr mig då inte om tid. Hellre vara ute än sitta inne. Men många ser det som ett arbeta, och bör då kanske avstå från ved. Hur du är vet jag inte.
Jag 100 tim för 10m3. Men då är det från ”ax till limpa”

Hörde med en på jobbet nu. Han kapar, klyver och staplar 100m³ på 6 dagar på 3 personer. 144h för 100m³ så det kan gå fort om man får det leverera.

M Markarbetaren skrev:

Du har inte möjlighet att bygga en enkel vedbod där du har vedtillverkningen, bara ställa in vedsäckarna under tak med traktorn och därifrån hämta veden. du skrev det tog 1 timme med släpvagn tur och retur med 2m3. hur länge skulle den veden räcka för dig?

M
M Mikko58 skrev:
Du har inte möjlighet att bygga en enkel vedbod där du har vedtillverkningen, bara ställa in vedsäckarna under tak med traktorn och därifrån hämta veden. du skrev det tog 1 timme med släpvagn tur och retur med 2m3. hur länge skulle den veden räcka för dig?
Det var typ så det var. Jag förvarade veden tillfälligt en halvtimmes bilresa hemifrån. Samma ställe som jag både avverkade och klöv på. Då när jag eldade i panna så gick det väl 1m3 i veckan, nu eldar jag bara i kamin på lediga stunder. Nu går det kanske 3m3 stjälpt på en vinter. Hemma har jag plats under tak för 10m3.

Framtidsplanen är ett litet ställe med några HA skog, lite maskiner och panna som tar meterved med rejäla acctankar och ha allt i en fristående byggnad. Mina fritidsintressen lirar egentligen inte med min boendesituation:D

M Markarbetaren skrev:
Det var typ så det var. Jag förvarade veden tillfälligt en halvtimmes bilresa hemifrån. Samma ställe som jag både avverkade och klöv på. Då när jag eldade i panna så gick det väl 1m3 i veckan, nu eldar jag bara i kamin på lediga stunder. Nu går det kanske 3m3 stjälpt på en vinter. Hemma har jag plats under tak för 10m3.

Framtidsplanen är ett litet ställe med några HA skog, lite maskiner och panna som tar meterved med rejäla acctankar och ha allt i en fristående byggnad. Mina fritidsintressen lirar egentligen inte med min boendesituation:D
Ja hoppas läget dyker upp att du får köpa ett fint litet ställe med skog. Plötsligt händer det;)

• Älska
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.