D Dalby60 skrev:
Ja, det tar tid att klyva, stapla m.m. Men det är 'friskvård' Mycke bättre än att surfa på nätet och kolla på TukTok etc...
Dessutom är det en lönsam syssla. Den minskar levnadskostnaderna radikalt.
 
  • Gilla
Dalby60 och 2 till
  • Laddar…
M
D Dalby60 skrev:
Ja, det tar tid att klyva, stapla m.m. Men det är 'friskvård' Mycke bättre än att surfa på nätet och kolla på TukTok etc...
Argumenten haglar:surprised:. Med tanke på den usla timpengen (jo jag har räknat på gratisträd på rot så jag vet) tänk om TS arbetar som gymnastikinstruktör på friskus och svettis! Då kan han få bättre träning och 10ggr mer betalt istället för att få ryggskott, musfeber och allt man kan drabbas av genom följderna av "vedfrossa":geek:
 
  • Gilla
Dalby60
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Argumenten haglar:surprised:. Med tanke på den usla timpengen (jo jag har räknat på gratisträd på rot så jag vet) tänk om TS arbetar som gymnastikinstruktör på friskus och svettis! Då kan han få bättre träning och 10ggr mer betalt istället för att få ryggskott, musfeber och allt man kan drabbas av genom följderna av "vedfrossa":geek:
Har du @Markarbetaren köpt säckved för uppvärmning och kan delge TS dina erfarenheter och din åsikt om 79kr påsen är ett vettigt pris?
 
M
F fribygg skrev:
Har du @Markarbetaren köpt säckved för uppvärmning och kan delge TS dina erfarenheter och din åsikt om 79kr påsen är ett vettigt pris?
För lite fakta för att delge en analys om det! På t.ex. Bauhas rear man ut vedpåsarna nu. 9,5kg (30L) kostar 69kr. Om vi antar att veden innehåller 4,85kWh/kg så ger det 1,50kr/kWh. Med antagande om 80% verkningsgrad i kaminen så ger det ca. 1,90kr/kWh. Lågt räknat ligger en LLVP på Cop 3 i årsfaktor. Så ett elpris på 5,7kr/kWh (inklusive allt) skulle jag säga är breakeven med dessa antaganden.

Just nu betalar jag 3,1kr/kWh (inkl. allt) för elen, så teoretisk är en köpt säck på Bauhaus inte direkt ekonomisk att elda för tillfället. Hoppas du är nöjd med det svaret @fribygg
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Och jag som trodde vedeldning var enkel och bara krävde lite kroppsarbete av mig:crysmile:
Men allt går att göra "vetenskap" av.
 
  • Gilla
Dalby60
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Och jag som trodde vedeldning var enkel och bara krävde lite kroppsarbete av mig:crysmile:
Men allt går att göra "vetenskap" av.
Varning känsliga läsare! (Off topic)

Frågeställningen var rent ekonomisk från TS. Att människor som har ett stillasittande arbete eller kanske ofrivilligt inte har ett arbete öht. upplever det som fysiskt utmanande är lite av ett sidospår. Jag lyfter tunga saker i mitt yrke och ur min synvinkel så upplever jag inte biten med fällning, klyvning osv. speciellt upplyftande. Mina "motionspass" på 40tim i veckan är mer än nog för egen del;)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Med alla de olika kalkyler som förekommer i tråden är det tveksamt om någon blir klokare, men det kan ju bara vara jag som ej förstår;)
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Mina "motionspass" på 40tim i veckan är mer än nog för egen del;)
Visst, men du måste förstå att du tillhör en liten minoritet, som år för år blir mindre och mindre, som får fullgod motion från sitt arbetet.
För det stora flertalet skulle vedarbetet troligen innebära förbättrad hälsa.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Det är ett jäkla tjatande om verkningsgrad.
Det intressanta är hur många kwh/ år som är intressant. Det är ingående effekt vi betalar för oavsett värmeslag. Alltså är det totalen som ska jämföras. Jag skiter fullständigt i Cop-värden och annat trams. Hur mycket kostar årsförbrukningen?
Ok värmepump är effektivt men vad kostar det att sätta in en för någon som vill byta från ved/pellets?
En LLVP är det billigaste alternativet men kan ofta inte värma hela kåken, speciellt inte äldre hus utan öppen planlösning.
LVVP och bergvärme är svindyrt. En LVVP ligger runt 100 tkr totalt och en bergvärme där jag bor 160-180 tkr.
Titta på skillnaden i årskostnad. Skulle det skilja 10 tkr/år så tar det mellan 10 och 20 år innan man går plus med LLVP och bergvärme, inte så bra kalkyl.

Slår jag ut min elkostnad inkl. allt även abonnemangsavgift utslagen per kwh blir mitt elpris 3.15 sek/kwh. Pelletsen ligger på 75 öre/kwh med det pris jag köpte för. Det slår man inte med COP 3 iaf. Då är mitt elpris 60 öre/kwh.

Nu ligger pelletspriset på ca 1.25/kwh så det blir 60 öre dyrare/kwh gentemot COP 3 med mitt elpris.

Sedan eldar många med VP med ved också som stöd vid kallt väder. Det vore kul att jämföra med någon VP över ett år där man inte stödeldar och se den verkliga skillnaden.
Min granne t ex har bergvärme och han stödeldar i två kaminer när det är kallt för att elpatronen inte ska gå in.
Glöm verkningsgraderna. Det är total energiåtgång/år och kodtnad som ska jämföras. Då ser man vilket som är lönsammast.
Om man kör en LLvärmepumpn på 10 gr och det är -5 ute; vad förbrukar den då?
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Om man kör en LLvärmepumpn på 10 gr och det är -5 ute; vad förbrukar den då?
Posta de här i tråden tidigare.. hur mycket de kostar och köra en typisk LL värmepump vid olika temperaturer och spot priser.

658005-14777ace6ab6b5f7a80c43b33c0f7d1a.jpg
 
  • Gilla
Rönnerdahl
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
För lite fakta för att delge en analys om det! På t.ex. Bauhas rear man ut vedpåsarna nu. 9,5kg (30L) kostar 69kr. Om vi antar att veden innehåller 4,85kWh/kg så ger det 1,50kr/kWh. Med antagande om 80% verkningsgrad i kaminen så ger det ca. 1,90kr/kWh. Lågt räknat ligger en LLVP på Cop 3 i årsfaktor. Så ett elpris på 5,7kr/kWh (inklusive allt) skulle jag säga är breakeven med dessa antaganden.

Just nu betalar jag 3,1kr/kWh (inkl. allt) för elen, så teoretisk är en köpt säck på Bauhaus inte direkt ekonomisk att elda för tillfället. Hoppas du är nöjd med det svaret @fribygg
Tack för svaret.
Fin och kanske korrekt uträkning, men har DU köpt ved i småsäck för värme?
 
M
F fribygg skrev:
Tack för svaret.
Fin och kanske korrekt uträkning, men har DU köpt ved i småsäck för värme?
Ja det har jag. Köpte i somras några få säckar ved, några säckar med pellets och några paket med värmeloggs för att ha i nödfall kommande vinter då det pratades mycket om planerad elavstängning. Men då var prisläget helt annorlunda på fastbränsle än idag.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja det har jag. Köpte i somras några få säckar ved, några säckar med pellets och några paket med värmeloggs för att ha i nödfall kommande vinter då det pratades mycket om planerad elavstängning. Men då var prisläget helt annorlunda på fastbränsle än idag.
Ved priset är ofta högst så här i februari då statsfolk tydligen inte brukar vara lika förutseende som du.
 
Magnus E K
Har bara läst rubriken (lite slarvigt), men det beror på mängden ved och hur snygg Elin är.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Artikeln tar bara upp problemet med röken som lämnar skorsten. Det verkar vara liknande krav där som det är i Sverige att ska du installera ny kamin så ska den uppfylla vissa krav. Jag hittade inte i texten att det kan bli problem inne i huset etc. Framförallt inte från bara ett hus. Känns som du drog ganska stora växlar på artikeln.
Tror du att mitt utalande baseras på en enda artikel? Sök på Stove eller Air Quality på The Guardian, då får du lite mer info från samma källa.

Nu jag gillar att myselda, men det är tydligt att det finns en partikelproblematik kopplad till det, viktigt att lyfta det upp för blivande eldare. Också för att det finns sätt att minimera detta.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.