H Hisingenbor skrev:
Tror du att mitt utalande baseras på en enda artikel? Sök på Stove eller Air Quality på The Guardian, då får du lite mer info från samma källa.

Nu jag gillar att myselda, men det är tydligt att det finns en partikelproblematik kopplad till det, viktigt att lyfta det upp för blivande eldare. Också för att det finns sätt att minimera detta.
Ja det är iallafall svårt att förstå vad du menar när du länkar till en artikel som inte delar ditt beskrivna problem. kan du en istället berätta
Vad som är farligt eller länka till något som bättre beskriver det ?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Med alla de olika kalkyler som förekommer i tråden är det tveksamt om någon blir klokare, men det kan ju bara vara jag som ej förstår;)
Nä du är inte ensam om att inte förstå alla de olika kalkyler här :D
Det kan bero på att jag har egen skog och gör veden själv, bor i norrland med kalla vintrar. skulle aldrig kunna tänka mig att köpa färdig ved när jag kan fixa den själv. Har man egen skog och fixar veden själv tror inte jag det finns någon billigare uppvärmning.
och en sak till jag sköter om min skog när jag hugger veden.
glömde all motion man får.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ja det är iallafall svårt att förstå vad du menar när du länkar till en artikel som inte delar ditt beskrivna problem. kan du en istället berätta
Vad som är farligt eller länka till något som bättre beskriver det ?
Att ved ger utsläpp går ju inte att förneka.

Jag eldar själv 2m3 då det var så oklart vad elen skulle kosta.

I början av ett nytt vedträ så är förbränningen dålig pga låg temperatur; sot, partillar och kolvärden släpps ut (lite svart i skorstenen). Det är viktigt att ge ordentligt med syre första minuterna efter att man stoppat in bränsle.

Mot slutet är glöden istället för varm och det bildas massor av NOx.

Lagom med luft i motten av eldningen. Det skall dallra lite från skorstenen - inte komma synlig rök (vit rök så eldas det för fuktigt bränsle)

Mer info: https://www.naturvardsverket.se/vag...eldar ved sker,a)pyren, är cancerframkallande.
 
M Markarbetaren skrev:
Ja det har jag. Köpte i somras några få säckar ved, några säckar med pellets och några paket med värmeloggs för att ha i nödfall kommande vinter då det pratades mycket om planerad elavstängning. Men då var prisläget helt annorlunda på fastbränsle än idag.
Ja, den säckade veden var väl dyrare då när du köpte?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Att ved ger utsläpp går ju inte att förneka.

Jag eldar själv 2m3 då det var så oklart vad elen skulle kosta.

I början av ett nytt vedträ så är förbränningen dålig pga låg temperatur; sot, partillar och kolvärden släpps ut (lite svart i skorstenen). Det är viktigt att ge ordentligt med syre första minuterna efter att man stoppat in bränsle.

Mot slutet är glöden istället för varm och det bildas massor av NOx.

Lagom med luft i motten av eldningen. Det skall dallra lite från skorstenen - inte komma synlig rök (vit rök så eldas det för fuktigt bränsle)

Mer info: [länk] man eldar ved sker,a)pyren, är cancerframkallande.
vi pratar om påståendet att det skulle vara fara för de som eldar och att barnfamiljer inte förstår det. Jag under specifikt vilka faror detta är
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Posta de här i tråden tidigare.. hur mycket de kostar och köra en typisk LL värmepump vid olika temperaturer och spot priser.
Sorry, kan inte tyda denna:
Om jag ställer 10+ och det är -6 ute; vad blir energiåtgången då?
[bild]
 
M
F fribygg skrev:
Ja, den säckade veden var väl dyrare då när du köpte?
Tvärtom! Betydligt billigare. Just veden minns jag inte, men det var under 500kr för 10st säckar, tror jag såg 139kr för den i december. Pellets, 16kg, kostade typ 59kr, i december var den uppe på 119kr. Loggs kostade runt 50kr för 10kg, kostar 90kr idag.

Det var ju en period i nov-dec när dom höjde priserna på fastbränsle flera gånger i veckan. Nu när vi fått elsocialbidrag så verkar priserna vänt nedåt igen. Byggvaruhusen har köpt på sig stora lager som dom nu måste rea ut.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
vi pratar om påståendet att det skulle vara fara för de som eldar och att barnfamiljer inte förstår det. Jag under specifikt vilka faror detta är
Ja det undrar jag också över. Vi har ju eldat med ved sen stenåldern och tänk samerna förut som eldade inne i kåtorna dom borde väl ha blivit väldigt sjuka.
Dålig ved och sureldning (strypt drag) är ju ett problem.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Ja det undrar jag också över. Vi har ju eldat med ved sen stenåldern och tänk samerna förut som eldade inne i kåtorna dom borde väl ha blivit väldigt sjuka.
Dålig ved och sureldning (strypt drag) är ju ett problem.
ja men då är det väl framförallt kolmonoxiden som är direkt farlig ? Så länge röken åker ut i skorsten så är väl eldningen inte direkt farlig för de som vistas i huset?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
Klart att vedeldning är farligt! Det är farligt att åka flygplan också, gå över gatan, dricka coca cola, rösta på (censur). Finns säkert 765 andra trådar där det redan finns en diskussion om eldens farlighet. Nu kör vi prisdiskussionen här och dess lönsamhet eller olönsamhet.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Den veden jag köpte 6mil utanför storstaden nov -22 kräver ett elpris över 1:50 för att vara lönsam

Köpte 3m2 travat för 2200. Med släphyra och soppa räknar jag att det gick på 3000kr.

Med 70% effektivitet blir det väl 3000kWh värme av veden.

Med energiskatt och nät samt samt moms så behövs ett pris på nordpool över 1:50 för att slå luft-luftvärmepumpens COP 2.5 vid minusgrader.

Veden är billigare än gasolkaminen iaf. Den kräver elpris på 7kr för att vara lönsam jfr LLVP
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
ja men då är det väl framförallt kolmonoxiden som är direkt farlig ? Så länge röken åker ut i skorsten så är väl eldningen inte direkt farlig för de som vistas i huset?
Kolmonoxid är ju ganska binärt farligt. Endera är de väldigt dödligt, eller så tar man i princip ingen skada av de alls. Jag menar, jag säger inte att de aldrig har inträffat, men jag har inte hört talas om ett enda fall av någons om dött av CO förgiftning när man eldar i en spis med en skorsten., Har hört talas om fall där man tagit in en grill inomhus, men de är ju lite en annan femma.

Vad det gäller NOx och astma och andra problem så har jag lite svårt med mycket av den forskningen som gjorts. Jag menar, de är ju inget snack om att de finns en nivå av NOx där folk med astma får problem och eventuellt kan leda till komplikationer så de dör. Mycket av forksningen lutar sig allt för hårt på parralellverkande faktorer och har väldigt svårt att koppla det.

Samma här, man behöver komma upp till en viss nivå innan effekten blir påtaglig. De enda forskningen som finns gör väldigt svepande generalsieringar där man har svårt att vara specifik. Detta liknar typiskt blufforskning som man vill komma till ett vist resultat.


jag snackar alltså inte om att NOx är ofarligt, vad jag däremot säger är att man sällan kommer se de nivåerna som behövs i ett hem, speciellt då inte från en brasa som normalt sett arbetar under relativt låg temperatur med ofta ett måttligt syreunderskott, speciellt då de nästan alltid sker i en panna som har ett internt undertryck och därmed man i princip aldrig får ett drag in i huset.

Faktum är att de största källorna till NOx inte är pannor, utan trägårdutrustningar och mindre motorer (typ mopeder). Kruxet här är att dessa används normalt sett på sommaren och man därför får lite svårt att para dem med problemen eftersom de sällan inträffar under den varma årstiden.
 
Uj, uj, uj...
Mycket som var svårt å negativt nu.

Blir att bära ut veden och slå på direktelen.
Om alla gör samma som mig, blir det elkris i Sverige, och importen kör igång.
Sverige blir då inte bäst på att sälja el mest av alla.
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Om man kör en LLvärmepumpn på 10 gr och det är -5 ute; vad förbrukar den då?
El troligtvis. Oklart hur mycket.
 
M Markarbetaren skrev:
Fast det blir väldigt individuellt. Alla har ju olika förutsättningar, olika inomhustemperatur, isolering osv. Sedan är ju vintrarna väldigt olika varandra till råga på allt.

Jag har provat det mesta i mitt hus. Oljebrännare, elpatron, vedpanna med acctankar och nu kör jag med 14,995-kronors LVVP från Jula sedan 10 år tillbaka. Med oljebrännaren gick det ungefär 2m3 per år, kanske 2,5. Med elpatronen 20,000kWh. Med ved lite drygt 20m3. I detta ingick även varmvattnet.
Med LVVP brukar jag ligga på 6000kWh per vinter, men nu kör jag varmvattnet i en beredare som drar 2200kWh per år. När jag stödeldar i kaminen så sjunker förbrukningen. Denna vinter ligger LVVP på 800kWh from. Oktober, så 200kWh per månad, plus elpatron på totalt 100 och en LLVP som jag har i källarplan för att stötta när kaminen annars stänger LVVP, den ligger på 100kWh totalt i vinter.

Summa summarum oktober till januari, 4 mån, 430kWh per månad för värme och varmvatten. Termostaten står på 22gr, huset är drygt 200m2 uppvärmd yta. Enplans med källare som är isoerad med 200mm dränskivor.

Så min 14,995kronors LVVP som jag installerade själv har nog betalat av sig. Att jag skulle klyva, köpa, stjäla (eller något annat alternativ) 20m3 ved för att spara 6000kWh el på en vinter ser jag som mycket osannolikt. Då jämför jag min värmepump mot att börja elda ved i pannan igen. Olja finns inte på kartan. Pellets är svårt att räkna hem idag om vi antar minst Cop3 på pumpen. Plus att pellets blir en arbetsbörda. Jo jag vet att kaminveden ska in i huset också men 2 skottkärror en lördagsförmiddag löser mitt veckobehov mot att köra in pallvis med pelletssäckar.
Pallvis med pelletssäckar? Du kör väl inte in allt på en gång. Jag fyller på 10 åtgången. Inte speciellt betungande. Det spelar väl ingen roll om pumpen har COP 3 och elpriset är högt. Jag har ett kwh-pris på 75 öre/kwh med pellets. Mitt elpris är 60 öre och med alla påslag runt 3 sek/kwh.
Med dagens pelletspris skulle det bli ca 1.20 kwh.
Då börjar det bli jämnt skägg med lite övervikt åt VP'n.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.