60 633 läst · 251 svar
61k läst
251 svar
När är köpt ved billigare än Elen?
Kom-ihåg att räkna in alla elstöd som du skulle fått utan pellets också för en komplett jämförelsekalkylG Guzzen1 skrev:Pallvis med pelletssäckar? Du kör väl inte in allt på en gång. Jag fyller på 10 åtgången. Inte speciellt betungande. Det spelar väl ingen roll om pumpen har COP 3 och elpriset är högt. Jag har ett kwh-pris på 75 öre/kwh med pellets. Mitt elpris är 60 öre och med alla påslag runt 3 sek/kwh.
Med dagens pelletspris skulle det bli ca 1.20 kwh.
Då börjar det bli jämnt skägg med lite övervikt åt VP'n.
Vad är vitsen med att pengamässigt låta vinst gå vägen via nätleverantörernas outnyttjade flaskhalsvinster, i stället för att plocka bort endera moms eller skatt, helt eller delvis?
Är det nån ekonomisk finurlighet?
Är det nån ekonomisk finurlighet?
Största finurligheten är väl att elstödet inte ger ett öre åt de allra fattigaste som mest skulle behöva det.H Hybro skrev:
Antar att det syftas på hyresgäster. El som går åt för uppvärmning betalas sällan av hyresgästen själv, utan betalas av hyresvärden. Så hyresvärden får bidragen och sen höjer hyresvärden hyran för att täcka alla prisökningar.Viktor.J skrev:
Men om ägaren av bostaden och den som först drabbas av elkostnaderna får stöden så kommer ju inte hyran höjas. Vilket borde vara bra ? Sedan kan ju hyran behöva höjas ändå p.g.a. inflationen.Elstöden kanske inte täcker hela kostnadsökningen för uppvärmning etc.L lbgu skrev:
Hur som så vore det väl konstigt om hyresgästen, som inte har en förbrukning, ska få stödet ?
Stödet är ju hemligstämplat så vem vet hur mycket hyresvärden får. Undrar varför det är hemligstämplat?Viktor.J skrev:Men om ägaren av bostaden och den som först drabbas av elkostnaderna får stöden så kommer ju inte hyran höjas. Vilket borde vara bra ? Sedan kan ju hyran behöva höjas ändå p.g.a. inflationen.Elstöden kanske inte täcker hela kostnadsökningen för uppvärmning etc.
Hur som så vore det väl konstigt om hyresgästen, som inte har en förbrukning, ska få stödet ?
Precis som ICA-handlaren passar på att höja när kostnaderna går upp så lär hyresvärden göra det. Väldigt sällan sen att de sänker sedan då folk vant sig vid den högre nivån.
Sen är hela stödet felkonstruerat då folk som har fast lågt pris kan få mer än vad de har avtalat om i fast pris tillbaka. Givetvis hade det varit enklast/bäst om stödet hade kommit direkt som minskning av elräkningen. De som verkligen hade en kostnad över en viss nivå fick avdrag, borde inte varit särskilt krångligt. Istället som nu när folk ska anmäla konto till en bank som säkert får mångmiljonbelopp av staten för att 'hjälpa' till.
Skulle tro att relativt de som är storförbrukare med diverse uppvärmnings behov (inte nödvändigtvis 30 meters swimmingpool) och kanske 50 000 kWh timmar eller mer kan simma lugnt vidare, gentemot en som lever knapert och gör allt för att minimera kostnaderna.
Jag tycker absolut inte synd om de först nämnda.
Jag tycker absolut inte synd om de först nämnda.
Beräknat på nätägarnas avgifter hade hjälp de som har det sämstL lbgu skrev:Stödet är ju hemligstämplat så vem vet hur mycket hyresvärden får. Undrar varför det är hemligstämplat?
Precis som ICA-handlaren passar på att höja när kostnaderna går upp så lär hyresvärden göra det. Väldigt sällan sen att de sänker sedan då folk vant sig vid den högre nivån.
Sen är hela stödet felkonstruerat då folk som har fast lågt pris kan få mer än vad de har avtalat om i fast pris tillbaka. Givetvis hade det varit enklast/bäst om stödet hade kommit direkt som minskning av elräkningen. De som verkligen hade en kostnad över en viss nivå fick avdrag, borde inte varit särskilt krångligt. Istället som nu när folk ska anmäla konto till en bank som säkert får mångmiljonbelopp av staten för att 'hjälpa' till.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Som arbetsbefriad pensionär värderar jag tiden på valda forum mycket högt.
O vart fall högre än timvis med sportradio dagarna i ände. Vad skulle detta hjälpa mig?
På forum får jag ständigt hjälp och råd som är mig och min familjs ekonomi, hälsa, trivsel
e t c till stor nytta.
Nåt lite vettigt kan jag tillföra i bland.
Just nu handlar det om: ev köp av husbil, kakling, vårfiske, friluftsliv, segling på främst Vänern med 70 nätter övernattning, billagande, jakt, isfiske....
Ja, ja... Detta har jag råd med, om jag håller i kostnaderna för t ex uppvärmning. Lite arbete med vedhantering i friska vårluften kan jag ta som friskvård.
-Ha, ha skulle nån just skriva. Rök från tvåtaktsolja! Och elklyv.
O vart fall högre än timvis med sportradio dagarna i ände. Vad skulle detta hjälpa mig?
På forum får jag ständigt hjälp och råd som är mig och min familjs ekonomi, hälsa, trivsel
e t c till stor nytta.
Just nu handlar det om: ev köp av husbil, kakling, vårfiske, friluftsliv, segling på främst Vänern med 70 nätter övernattning, billagande, jakt, isfiske....
Ja, ja... Detta har jag råd med, om jag håller i kostnaderna för t ex uppvärmning. Lite arbete med vedhantering i friska vårluften kan jag ta som friskvård.
Redigerat:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Tänkte mest att AndersS verkade insinuera att det är bortkastad tid att hämta ved ur skogen och att man inte värderar sin fritid om man går i skogen. Själv ser jag det som meningsfullare att gå med sågen i skogen än att bara sitta inne framför internet och göra diverse uträkningar hur mycket det är värt att gå i skogen. Dom 16914 inläggen hade kunnat bli massor av meter ved samt frisk luft och träning i skogen.H Hybro skrev:Som arbetsbefriad pensionär värderar jag tiden på valda forum mycket högt.
e t c till stor nytta.