Redaktionen Redaktionen skrev:
Sverige alltså. Du får livstids fängelse med lite marijuana i kroppen men när du försöker mörda och bränner ner folks hus, nä men då räcker 5mån. Smh
 
D Daniel 109 skrev:
Min uppfattning är att det är rätt lite problem med legala vapen i Sverige. Det är inte heller de som hamnar på den illegala marknaden.
Så verkar det ju vara men däremot sprängämnen tas huvudsakligen från byggen och personer inom byggbranschen så där får man nog städa upp.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
RoTe
A Abies koreana skrev:
Hur vet du det?

Det är fortfarande inte förbjudet med kusingifte i Europa, självaste Charles Darwin gifte sig med sin kusin och det var snarare regel än undantag att överklassen gifte sig med någon i samma släkte.

Hur vet du att explicit icke önskade egenskaper är det som ärvs och inte motsatsen? Jo, jag vet att viss forskning antyder att så kan vara fallet men å andra sidan har man inte forskat på (vad jag vet iaf) motsatsen.
Det finns gott om studier som bevisar att kusingifte ökar risken för jättemånga sjukdomar och andra störningar hos barn.
 
  • Gilla
och en till och 6 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det finns gott om studier som bevisar att kusingifte ökar risken för jättemånga sjukdomar och andra störningar hos barn.
Det märks ju om man tittar på de europeiska kungahusen.
 
  • Gilla
  • Älska
Pin och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det finns gott om studier som bevisar att kusingifte ökar risken för jättemånga sjukdomar och andra störningar hos barn.
Men det är ju löst så fort man slutar.
 
P
A Abies koreana skrev:
Hur vet du det?

Det är fortfarande inte förbjudet med kusingifte i Europa, självaste Charles Darwin gifte sig med sin kusin och det var snarare regel än undantag att överklassen gifte sig med någon i samma släkte.

Hur vet du att explicit icke önskade egenskaper är det som ärvs och inte motsatsen? Jo, jag vet att viss forskning antyder att så kan vara fallet men å andra sidan har man inte forskat på (vad jag vet iaf) motsatsen.
Nästan all forskning som skett rörande barnalstring av föräldrar med nära släktband visar på förhöjd risk för många sjukdomar och defekter.
T.ex. svåra medfödda neurologiska och hjärtsjukdomar, blodsjukdomar som hemofili och talassemi, dövhet, cystisk fibros, bröstcancer och depression.

Ju fler generationer, desto mer defekter.
Det är grundläggande genetik.

Att du tar upp kungahus som exempel visar ju bara hur sjukt det är med kusingiftemål.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Min uppfattning är att det är rätt lite problem med legala vapen i Sverige. Det är inte heller de som hamnar på den illegala marknaden.
En stor anledning till det är att vi ställer väldigt höga krav på legala vapen när det gäller bakgrundskontroll och förvaring.

Frågan hur det skulle se ut om vi hade samma lagar som t ex tjeckien där man får bära vapen dolt på allmän plats för personligt skydd.

Hur hade denna grannfejd eskalerat om båda hade lagliga vapen hemma?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Men det är ju löst så fort man slutar.
Defekterna finns ju kvar i form av sjuka individer, som fått sina sjukdomar pga. släktens krav på att hålla stammen 'ren', i praktiken har nog ekonomiska skäl varit orsaken, man vill inte splittra släktens jordegendomar vid arv.
 
P
P Peter787 skrev:
Man kan ju anta att risken är proportionell till andelen personer med en kulturell bakgrund som innebär en begränsad impulskontroll ('hederskultur').
Att den andelen är mycket högre idag än på 80-talet kan väl inte ens du förneka?
Jag kommenterade ett påstående (formulerad som en fråga) om sannolikhet för att bli skjuten i huvudet för att man tillrättavisade ett ungdomsgäng.

Det går knappast speciellt bra att härleda den sannolikheten från andelen personer med kulturell bakgrund som innebär en begränsad impulskontroll. Till att börja med måste man ta reda på vilka kulturella bakgrunder som innebär en begränsad impulskontroll. Sen måste man kvantifiera denna begränsade impulskontroll. Därefter kanske man kan uppskatta sannolikheten.

Men enklaste sättet att ta reda på hur sannolikheten för att bli skjuten i huvudet för att man tillrättavisar ett ungdomsgäng har förändrats är att titta på statistiken för sådana händelser då och nu. Var finns den?
 
Redigerat:
P
RoTe RoTe skrev:
Du kan inte ha läst något av det jag skrev eller? Jag säger ju att en svensk/västerlänning har mycket enklare att gå till polisen med såna här ärenden jämfört med en som kommer från en heders och klankultur där man löser saker inom släkten/klanen eller hos imamen. Det finns även en variabel där man från vissa länder har en otrolig låg tilltro till polisen/staten.
"Etniska svenskar" är inte helt befriade från impulsen att lösa problem inom familjen/släkten, även om det förstås är vanligare i utpräglade klankulturer.
 
P
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Och hur stor sannolikhet var det 1980 att ett Eritreanskt inbördeskrig skulle bryta ut i Stockholm?
Eritreanska inbördeskrig på Järvafältet är inte nödvändigtvis negativt. Där är risken för att andra drabbas ganska liten.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
RoTe
P pmd skrev:
"Etniska svenskar" är inte helt befriade från impulsen att lösa problem inom familjen/släkten, även om det förstås är vanligare i utpräglade klankulturer.
Ja kanske i vissa delar av Sverige. Här i storstäderna tycker jag svenskar mest säger upp kontakten med alla sina släktingar. Vi hatar varandra.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
P
P Peter787 skrev:
Och denna psykiska störning har förstärkts över de hundratals generationer med kusingiftemål som är en bieffekt av hederskulturen.
Är kusingiftermål vanligare i hederskulturer (klankulturer kanske är en bättre beskrivning?) än i andra kulturer (t.ex. svensk kultur)?
 
P
L lat skrev:
Vill man vara synisk så kan man säga att "självsaneringen" inom de gängkriminella stod för runt 50% av det dödliga våldet i Sverige, och det sänker skattebetalarnas kostnader.
Ja, så är det ju. Att gängkriminella skjuter varandra är inte det stora problemet. Det är snarare en fördel, om man kan bortse från risken för att oskyldiga förbipasserande riskerar att skadas.

Problemet är snarare att områden som Tjärna Ängar, Vivalla och kanske Rosengård blir ett slags "gated communities" dit utomstående inte gärna beger sig eftersom det medför obehagliga risker. De blir ett slags självstyrande samhällen med egen polis och rättskipning som inte har mycket med vårt rättssamhälle att göra.

Det segregerar vårt samhälle och kan leda till stora motsättningar som i sin tur kan leda till mycket våld …
 
Redigerat:
  • Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det tror jag i och för sig etiska svenskar också anmäler rätt ofta.
Alla etiska människor anmäler rimligen brott.
 
  • Haha
MartinP666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.