P Peter787 skrev:
Kan bara konstatera att Sverige utmärker sig rejält.
2022 hade Sverige 6 gånger så många mord med skjutvapen som Finland, Danmark och Norge TILLSAMMANS.
Men vi hade inte 6 ggr så många mord.
Sen vet jag inte om det är hemskare om nån skjuts istället för slås ihjäl eller knivskärs?
P Peter787 skrev:
Sen vet jag att Brå's 'forskning' är politiskt styrd av personer som Jerzy Sarnecki, deras slutsatser är helt klart osäkra, de vill ju inte ens ha statistik på dömdas etniska bakgrund, undrar varför ?
Klassiskt argument när statistik inte överensstämmer med ens egen tro.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Jag visste inte att Orust hade så mycket kusingiftemål.

• Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Ja, men då tittar du på en brottstyp som inte är särskilt vanlig.
Tillräckligt vanlig för att vanliga människor i dagens samhälle inte vågar röra sig fritt utan rädsla.
Väldigt många misshandelsbrott anmäls inte pga. hot från förövarna, det påverkar främst ungdomar, eller vetskapen hos offret att polisen inte har resurser att göra något.

• Gilla
Box of rain och 1 till
  • Laddar…
Oavsett dödlig utgång i brotten som gängkriminaliteten utför, så är det gruppens utbredning som är det största hotet. De drar in en stor andel minderåriga i kriminalitet och skapar en osäkerhet i skolmiljön och andra ställen där minderåriga vistas. I andra länder har just gängkriminaliteten blivit det största hotet mot samhället. Jag kan tycka att bara det är en stor anledning att ta dem på allvar och jobba på lösningar. Men hårdare och längre straff är ju redan bevisat att det inte löser något. Åtgärderna måste ske förebyggande för att det ska bli en hållbar lösning.

• Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Ja, men det beror ju mer på en dålig riskbedömning än på den verkliga risken.

P
L lat skrev:
Men vi hade inte 6 ggr så många mord.
Sen vet jag inte om det är hemskare om nån skjuts istället för slås ihjäl eller knivskärs?

Klassiskt argument när statistik inte överensstämmer med ens egen tro.
Klassiskt försvar från de som blint tror på överhetens propaganda.

Du kan ju titta på länken till tidningen 'Proletären' som refererar till Brå...
https://proletaren.se/artikel/sverige-sticker-ut?page=6

P
kashieda kashieda skrev:
Jag visste inte att Orust hade så mycket kusingiftemål.
Finns nog inte så många gängbrottslingar där, nej.

P Peter787 skrev:

[länk]
Där gör de just det felet att de enbart tittar på ett brott och försöker få det att verka representativt. Men det ger väl klick.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Peter787 skrev:

[länk]
Men fortfarande, det sker inte 6ggr så många mord.
Läs gärna https://svenska.yle.fi/a/7-1529499
Eller räknar du även tidningen till "överhetens propaganda"?

• Skärmdump av en artikel om brottsstatistik i Finland från ett nyhetsinlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
The Tor och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du tittar på dödligt våld så får du bort den aspekten. Dödsfall går inte under radarn. Även bland etiska Svenska är anmälningsbenägenheten låg. Men den har sannolikt ökat.
Jag hade förväntat mig hög anmälningsbenägenhet hos såna?🤔

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Där var jag nog otydlig. Jag syftade på anmälningsbenägenheter för brott i nära relationer. Inte för mord.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:

[länk]
Och innan du ylar om att mitt förra inlägg refererade till en artikel ifrån 2020, här är en länk till ett inslag ifrån nov 2023.

Vill man vara synisk så kan man säga att "självsaneringen" inom de gängkriminella stod för runt 50% av det dödliga våldet i Sverige, och det sänker skattebetalarnas kostnader.
https://www.tv4.se/artikel/5Hapg0zu...norden-att-svenska-tillstandet-ska-sprida-sig

• Skärmdump av en artikel med statistik över dödligt våld per capita i Norden, texten nämner FN-källor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Skjutningarna och morden är ju bara toppen av isberget på allt elände gängen drar med sig.

Det främsta vapnet som de internationella brottssyndikaten har (för det är en mer rimlig beskrivning av grupperingarna) är terrorn.

Terrorn och rädslan gör att vanligt folk inte vågar ifrågasätta, anmäla eller vittna de brott som dagligen observeras.
När civilkuraget faller, i synnerhet i områden där gemene mans tillit till myndigheterna redan är låg, så går det utför snabbt.

Men vi har ju i alla fall fikonetiketten utsatt område som kommer till undsättning.... 🙄

• Gilla
liran och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Där var jag nog otydlig. Jag syftade på anmälningsbenägenheter för brott i nära relationer. Inte för mord.
Det tror jag i och för sig etiska svenskar också anmäler rätt ofta.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det tror jag i och för sig etiska svenskar också anmäler rätt ofta.
Säkert även etniska och estniska svenskar.

• Gilla
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.