20 670 läst · 245 svar
21k läst
245 svar
Mycket infekterad grannfejd på Orust
Men vi hade inte 6 ggr så många mord.P Peter787 skrev:
Sen vet jag inte om det är hemskare om nån skjuts istället för slås ihjäl eller knivskärs?
Klassiskt argument när statistik inte överensstämmer med ens egen tro.P Peter787 skrev:
Tillräckligt vanlig för att vanliga människor i dagens samhälle inte vågar röra sig fritt utan rädsla.D Daniel 109 skrev:
Väldigt många misshandelsbrott anmäls inte pga. hot från förövarna, det påverkar främst ungdomar, eller vetskapen hos offret att polisen inte har resurser att göra något.
Oavsett dödlig utgång i brotten som gängkriminaliteten utför, så är det gruppens utbredning som är det största hotet. De drar in en stor andel minderåriga i kriminalitet och skapar en osäkerhet i skolmiljön och andra ställen där minderåriga vistas. I andra länder har just gängkriminaliteten blivit det största hotet mot samhället. Jag kan tycka att bara det är en stor anledning att ta dem på allvar och jobba på lösningar. Men hårdare och längre straff är ju redan bevisat att det inte löser något. Åtgärderna måste ske förebyggande för att det ska bli en hållbar lösning.
Ja, men det beror ju mer på en dålig riskbedömning än på den verkliga risken.
Klassiskt försvar från de som blint tror på överhetens propaganda.L lat skrev:
Du kan ju titta på länken till tidningen 'Proletären' som refererar till Brå...
https://proletaren.se/artikel/sverige-sticker-ut?page=6
Där gör de just det felet att de enbart tittar på ett brott och försöker få det att verka representativt. Men det ger väl klick.P Peter787 skrev:
Men fortfarande, det sker inte 6ggr så många mord.P Peter787 skrev:
Läs gärna https://svenska.yle.fi/a/7-1529499
Eller räknar du även tidningen till "överhetens propaganda"?
Där var jag nog otydlig. Jag syftade på anmälningsbenägenheter för brott i nära relationer. Inte för mord.
Och innan du ylar om att mitt förra inlägg refererade till en artikel ifrån 2020, här är en länk till ett inslag ifrån nov 2023.P Peter787 skrev:
Vill man vara synisk så kan man säga att "självsaneringen" inom de gängkriminella stod för runt 50% av det dödliga våldet i Sverige, och det sänker skattebetalarnas kostnader.
https://www.tv4.se/artikel/5Hapg0zu...norden-att-svenska-tillstandet-ska-sprida-sig
Skjutningarna och morden är ju bara toppen av isberget på allt elände gängen drar med sig.
Det främsta vapnet som de internationella brottssyndikaten har (för det är en mer rimlig beskrivning av grupperingarna) är terrorn.
Terrorn och rädslan gör att vanligt folk inte vågar ifrågasätta, anmäla eller vittna de brott som dagligen observeras.
När civilkuraget faller, i synnerhet i områden där gemene mans tillit till myndigheterna redan är låg, så går det utför snabbt.
Men vi har ju i alla fall fikonetiketten utsatt område som kommer till undsättning.... 🙄
Det främsta vapnet som de internationella brottssyndikaten har (för det är en mer rimlig beskrivning av grupperingarna) är terrorn.
Terrorn och rädslan gör att vanligt folk inte vågar ifrågasätta, anmäla eller vittna de brott som dagligen observeras.
När civilkuraget faller, i synnerhet i områden där gemene mans tillit till myndigheterna redan är låg, så går det utför snabbt.
Men vi har ju i alla fall fikonetiketten utsatt område som kommer till undsättning.... 🙄